به سوی نظریه ای برای فرآیند شکل گیری هویت حرفه ای حسابرسان داخلی: شواهدی از ایران

نویسندگان

1 دانشیار رشتة حسابداری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 استاد حسابداری دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استاد حسابداری دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری حسابداری، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، ایران

چکیده

نوشتار حاضر درصدد است تا به ارائه مدلی جهت تبیین فرآیند شکل‌گیری هویت حرفه‌ای حسابرسان داخلی در ایران بپردازد. به‌منظور دستیابی به توصیفی عمیق و غنی از تجارب، نگرش و ادراک شرکت‌کنندگان نسبت به این فرآیند، از روش پژوهش کیفی و به‌طور خاص از راهبرد نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شد. برای این منظور با کمک روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 14 نفر از افراد متخصص و صاحب‌نظر درزمینه حسابرسی داخلی به‌عنوان مطلعان کلیدی پژوهش، مصاحبه شد و نهایتاً داده‌های گردآوری‌شده در قالب 13 مقوله محوری و یک مقوله هسته، کدگذاری و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش از وجود تصویر درک شده منفی و کلیشه‌ای از حسابرسان داخلی در سازمان حکایت دارد که این امر متأثر از برخی شرایط علی بوده و حسابرسان داخلی در مواجهه با این پدیده اقدام به اتخاذ دو راهبرد یعنی مقابله دفاعی و مقابله سازگارانه و انفعالی می‌نمایند. عدم وجود حمایت‌های قانونی کافی از حسابرسان داخلی، ضعف فرهنگ کنترل و نظارت در جامعه و مسائل مرتبط با ساختار اقتصادی کشور ازجمله عوامل زمینه‌ای مؤثر بر مقوله اصلی و راهبردها می‌باشند. همچنین ضعف نظام راهبری شرکتی و ضعف سیستم کنترل داخلی در سازمان‌ها شرایط مداخله‌گری می‌باشند که تصویر غلط موجود از حسابرسان داخلی در سازمان را تشدید می‌کنند. علاوه بر این مقوله اصلی پژوهش، متناسب با راهبرد اتخاذشده از سوی حسابرسان داخلی پیامدهای مثبت و منفی برای آنان به همراه خواهد داشت.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Towards a Theory for Internal Auditors Professional Identity Formation Process in IRAN

نویسندگان [English]

  • Bita Mashayekhi 1
  • Iraj Noravesh 2
  • Rezvan Hejazi 3
  • Abolfazl Momeni Yanesari 4
1 Associate Professor of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Professor of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Professor of Accounting, Al-Zahra University, Tehran, Iran
4 Ph.D. Candidate of Accounting, Kish International Campus, University of Tehran
چکیده [English]

The Present study aims to propose a conceptual model for explaining Iranian internal auditors’ professional identity formation process. A qualitative approach and the grounded theory strategy were used to obtain a profound and rich description of the experiences, attitudes and perceptions of research participants about this process. For this purpose, using theoretical and purposeful sampling method, 14 experts in the field of internal auditing were interviewed as the key informants of the research, finally, the gathered data were coded and analyzed into 13 axial categories and one core category. Findings indicated the existence of negative and stereotypical perceived image of internal auditors in organization, and this image was affected by some causal conditions. In the face of the mentioned phenomenon, internal auditors are adopting two strategies: defensive, adaptive and passive strategies. Lack of adequate rules supporting internal auditors, weakness of control and supervision culture in Iranian society, and the problems related to economic structure were among contextual factors affecting core category and related strategies. Poor corporate governance as well as weak internal control systems among organizations are intervening conditions that exacerbate negative image of the internal auditors in the organization. Moreover, core category of this research, according to strategies adopted by internal auditors, will have positive and negative consequences for them.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Identity
  • Internal Auditors
  • Grounded Theory
*       آشنا، حسام الدین.روحانی،محمدرضا.(1386). هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مولفه های بنیادی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره سوم، شماره 4، صص:185-157.
*       اشتراوس، انسلم. کوربین، جولیت. (1395). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران. نشر نی.
*       اشتراوس، انسلم. کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی رویه ها و شیوه ها. ترجمه: بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
*       ایمان، محمدتقی.(1394). فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ سوم. تهران: پژوهش‌گاه حوزه و دانشگاه.
*       بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: انتشارات دیدار.
*       پورموسی، علی اکبر.(1388). اهمیت حسابرسی داخلی از دیدگاه مدیران. فصلنامه حسابرس، شماره 44و45، صص 109-103.
*       جنکینز، ریچارد(1381). هویت اجتماعی ، ترجمه : تورج احمدی، تهران:انتشارات شیرازه.
*       حیدری، حمید و رضایی، احمد. (1391). تحلیل جامعه شناختیِ هویت حرفه ای دانشجویان مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال 5، شماره 2، صص 29-1.
*       دانایی‌فرد، حسن. امامی، سید مجتبی. (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم _ پاییز و زمستان. صص 76 - 69.
*       رحمانی، علی.(1394). سخن نخست: رهنمودهای حرفه ای ضامن اعتبار و ارتقای حسابرسی داخلی. دو ماهنامه حسابرسی داخلی، دوره 1، شماره 5و6، صص 4-4.
*       زکی، محمدعلی(1385). بررسی و سنجش حمایت سازمانی. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. دوره 18، شماره 3، صص103 -122.
*       صلاحی نژاد، مریم و فارسیجانی، مریم. (1393). حسابرسی داخلی و چالش های برون سپاری. دو ماهنامه حسابرسی داخلی، دوره 1، شماره 1، صص 44-37.
*       عبدلی، محمدرضا و نادعلی، علی اکبر. (1394). بررسی تاثیر وجود حسابرس داخلی بر کاهش رخداد تحریف های مالی و قانونی و مالیاتی در شرکت ها. دانش حسابرسی، سال 15، شماره 61، صص.
*       فروتن، معین و رشادت جو، حمیده. (1394). مفهوم پردازی هویت حرفه ای اعضای هیات علمی؛ ارائه یک مدل کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، سال 7، شماره 1، صص 123-100.
*       فلیک، اووه(1388). درآمدی بر روش تحقیق کیفی، مترجم: هادی جلیلی، تهران: نی.
*       کرسول، جان. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم‌نگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن دانایی‌فرد، حسین کاظمی. ویرایش دوم. تهران: انتشارات صفار.
*       محمود زاده، علی.(1393).بسترها و نیاز های حسابرسی داخلی. دو ماهنامه حسابرسی داخلی، دوره 1، شماره 1، صص 14-10.
*       مدیریت حسابرسی داخلی بورس اوراق بهادار تهران. (1387) نظامنامه حسابرسی داخلی.
*       مشایخی، بیتا.(1393). حسابرسی داخلی: ارزش آفرینی در اقتصاد نقش آفرینی در فرهنگ. گزارش دومین کنکره سالانه حسابرسان داخلی ایران، تهران.
*       مشایخی، بیتا. مهرانی،ساسان.(1395). حسابرسی داخلی.چاپ اول. تهران:موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
*    مرادی، مرتضی.(1393).گذرپارادایمی از پژوهشهای کمّی به پژوهشهای کیفّی در علوم انسانی مجله رهیافت.شماره 57 ، پاییز و زمستان1393صص:116-93.
*       منتی، وحید و بابایی، مقداد. (1394). حسابرسی داخلی و تقلب. دو ماهنامه حسابرسی داخلی، دوره 1، شماره 5و6، صص 60-33.
*       مهام، کیهان. (1393). انتظارات متفاوت از حسابرسان داخلی با تأکید بر فرآیندهای شناسائی و مدیریت ریسک. همایش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، تهران، ایران.
*       یوسفی اقدم، رحیم.(1394). امر موقت و توسعه هویت حرفه ای دانشجویان دکتری در ایران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 7، شماره 2، صص 101-65.
*       ولیزاده، لیلا و قربانی، احمد. (1394). هویت حرفه ای پرستاران و عوامل مرتبط با شکل گیری آن: یک مقاله مروری. نشریه پژوهش پرستاری، سال 10، شماره 4، صص 97-88.
*       Abbott, L. J., B. Daugherty, S. Parker, and G. Peters. 2016. Internal audit quality and financial reporting quality: The joint importance of independence and competence. Journal of Accounting Research 54 (1): 3–40. doi:10.1111/1475-679X.12099.
*       Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325–374.
*       Broberg,P., Umans, G., Skog, P., and Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607.
*       Brouard, F., Bujaki, M., Durocher, S., & C. Neilson, L.(2016). Professional Accountants’ Identity Formation: An Integrative Framework. J Bus Ethics. 142: 225.https://doi.org/10.1007/s10551-016-3157-z.
*       Carlone, Heidi B. & Angela Johnson (2007), “Understanding the Science Experiences of Successful Women of Color: Science Identity as an Analytic Lens”, Journal of Research in Science Teaching, 44(8).
*       Day, C., Elliot,B.,&Kington,A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching & Teacher Education, 21, 563-577.
*       Erut, M. (1994), Developing professional knowledge and competence. London: Falmer press.
*       Fairfield-Artman, Patricia (2010), “Narratives of Female ROTC Student-Cadets the Postmodern University”, A dissertation Submitted to the Faculty of The Graduate School at The University of North Carolina at Greensboro.
*       Gibson, D. M., Dollarhide, C. T., & Moss, J. M. (2010). Professional identity development: A grounded theory of transformational tasks of new counselors. Counselor Education and Supervision,50, 21–37.
*       Glaser, Barney, G. (1978). Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. 1st Edition. The Sociology Press. 164 pages.
*       Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Glenn, D. (1987). A Studies of Faculty Development Programs in American Association of Bible. Colleges Member Instutions. A Dissertation Doctor of Philosophy. Kansas State University.
*       Hall, R. H. 1968. Professionalization and bureaucratization. American Sociological Review 33 (1): 92–104. doi:10.2307/2092242.
*       Hass, S., Abdolmohammadi, M.J. and Burnaby, P. (2006), “The Americas literature review on internal auditing”, Managerial Auditing journal, 21(8), 835-844.
*       Lamote, C., Engels, N. (2010). The development of student teachers’ professional identity. European Journal of Teacher Education, 33(1), 3-18.
*       Luzzo, D. A., Funk, D. P., & Strang, J. (1996), “Attributional Retraining Increases Career Decision Making self efficacy”, The Career Development Quarterly, 44.
*       McCrae N, Askey-Jones S, Laker C. Merely a stepping stone? Professional identity and career prospects following postgraduate mental health nurse training. J Psychiatr Ment Health Nurs 2014;21(9):767-273.
*       Mihret, D.G. and Yismaw, A.W. (2007), “Internal audit effectiveness: an Ethiopian public sector case study”, Managerial Auditing Journal, 22(5), 470-484.
*       Parker,S., Johnson, L.(2017). The Development of Internal Auditing as a Profession in the U.S. During the Twentieth Century. ACCOUNTING HISTORIANS JOURNAL, 44(2), 47–67.
*       Pearson, F. C. (1989), “A Cross-sectional Study of the Relationship between Perry’s Scheme, Marcia’s Identity Statuses, Educational Level and Gender”, Doctoral dissertation, The Ohio State University.
*       Slay HS, Smith DA. )2011(. Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities. Human Relations January ,64:85-107.
*       Schwartz, Seth J. & Koen Luyckx & Vivian L. Vignoles (2011), Handbook of Identity Theory and Research, Springer New York Dordrecht Heidelberg London.
*       Scott, L. A., & Black, D. R. (1999). Role modeling: An opportunity for the health education specialist. Health Education & Behavior, 26, 623-624.
*       Simon, Bernd (2004), Identity in Modern Society: A Social Psychological Perspective, Oxford, UK: Blackwell.
*       Skorikov, V. & Vondracek, R.W. (1998), “Vocational identity development: Its relationship to other identity domains and to overall identity development”. Journal of Career Assessment, 6(1).
*       Stephen K. Asare, Brian C. Fitzgerald, Lynford E. Graham, Jennifer R. Joe, Eric M. Negangard, and Christopher J. Wolfe (2013) Auditors' Internal Control over Financial Reporting Decisions: Analysis, Synthesis, and Research Directions. AUDITING: A Journal of Practice & Theory:Vol. 32, No. Supplement 1, pp. 131-166.
*       Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research; Grounded Theory Procedures and Techniques. (2nd ed). Thousand Oaks. CA: Sage.
*       Strauss and Corbin (1990/1998) Basics of Qualitative Research. London: Sage.
*       Ten Hoeve, Y., Jansen, G., & Roodbol, P. (2013). The nursing profession: public image, self-concept and professional identity. A discussion paper. JOURNAL OF ADVANCED NURSING, 70(2):295-309.
*       Willett, G., Clarke, D.(2014). Constructing nurses' professional identity through social identity theory.
*       International Journal of Nursing Practice,20: 164–169.
*       Wu, Y., and B. Tuttle. (2014). The interactive effects of internal control audits and manager legal liability on managers’ internal controls decisions, investor confidence, and market prices. Contemporary Accounting Research 31 (2): 444–468. doi:10.1111/1911-3846.