بررسی ادبیات پژوهشی موجود در ارتباط با محرک‏های بها و سود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، مؤسسة آموزش عالی پرندک

2 دانشجوی دورة دکتری حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسندة مسئول)

3 دانشجوی دورة دکتری حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی

4 دانش‏ آموختة دورة کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه ارومیه

چکیده

بدون شک در جو رقابتی سازمان‏های عصر حاضر، تنها سازمان‏ها و مؤسساتی می‏توانند به ادامة حیات و توسعة روزافزون دست‏یابند که محور اساسی فعالیت‏هایشان، مبتنی بر کیفیت مناسب و ارائة خدمات با قیمت معقول بوده تا از این طریق رضایت مشتری را به عنوان یک اصل در پی داشته باشند. لذا، به منظور درک این مفاهیم،مقاله حاضر به‏طور خلاصه، توسعه‏های نظری و تجربی انجام شده در داخل و خارج از کشور در حوزة پژوهش‏های حسابداری مدیریت در ارتباط با روابط بین اقلام بها، ارزش مشتری، درآمدها، سودآوری و محرک‏های آن‏ها را بیان می‏نماید و به مرور پژوهش‏های مرتبط از دیدگاه حسابداری مدیریت استراتژیک می‏پردازد و موارد نیاز جهت انجام پژوهش‏های آتی را مطرح می‏کند. مقاله حاضر، دارای دو بخش اصلی می‏باشد. بخش اول، خلاصه‏ای از بررسی‏های انتقادی از ادبیات موجود می‏باشد که شامل بخش‏هایی به شرح زیر است: (1) تلاش اولیه جهت الگوسازی روابط محرک بها به منظور درک اهمیت مدیریتی و اقتصادی این روابط، و ارائة روابط تجربی در ارتباط با اهمیت آماری این روابط؛ (2) تلاش‏های متعاقب برای بهبود الگوسازی و برآورد این روابط؛ و (3) پژوهش‏های نظری و تجربی در ارتباط با محرک‏های بها، درآمد و سود. در بخش دوم نیز به بررسی نیازهای پژوهش‏های آتی، پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Overview of the Existing Literature about Cost and Profit Drivers Research

نویسندگان [English]

  • Hasan Hemmati 1
  • Mohammad Zeynolabedini 2
  • Amin Khalili 3
  • Bahman Qaderi 4
1 Assitant Professor, Department of Accounting, Parandak University
2 PHD Student in Accounting, Department of Accounting, Kashan Branch, Islamic Azad University (Corresponding Author)
3 PHD Student in Accounting, Department of Accounting, Kashan Branch, Islamic Azad University
4 Master of Accounting, Faculty of Economic & Management, Urmia University
چکیده [English]

Undoubtedly, in the competitive environment of today's organizations, only those organizations and institutions will be able to continue their growth and developments, which their main objective is to achieve sound quality and delivering services with reasonable prices and they consider the customer satisfaction as an important principle. Therefore, this paper summarizes the development of theoretical and empirical management accounting research inside and outside the country regarding relationships between costs, customer value, revenues, profitability, and their drivers; reviews the research from a strategic management accounting perspective; and discusses needs for future research.
This article has two main parts. The first part of this paper is a summary of the critical reviews of existing literature, which include the following sections: (1) An initial attempt to develop and estimate models of relationships between cost drivers in order to understand the administrative and economical importance of these relationships, and to provide Experimental relationships about the statistical significance of these relations; (2) subsequent efforts to improve the modeling and estimation of these relationships; and (3) theoretical and empirical research regarding cost, revenue, and profitability drivers. The second part also addresses the needs of future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Costs Items
  • Customer Value
  • Earnings
  • Profitability
  • Drivers
*       رهنمای رودپشتی، فریدون.  (1386). بهایابی بر مبنای فعالیت/ مدیریت بر مبنای فعالیت(ABC) ، (ABM)  رویکرد ارزش آفرینی در کسب و کار اقتصادی پویا، تهران انتشارات ترمه چاپ اول.
*       شباهنگ رضا. (1391). حسابداری مدیریت، انتشارات سازمان حسابرسی.
*       هاشمی بلمیری، سمیرا.، درفشان، غلامرضا. و وهابی شکرلو، علی. (1394). مدیریت هزینه استراتژیک: مفهوم، اهداف، فرایند و ابزارها. ماهنامه پژوهش‏های مدیریت و حسابداری، شماره پانزده و شانزده.
*       همتی، حسن.، پرتوی، ناصر. و زین‏العابدینی، محمد. (1392). کاربرد بهایابی هدف و جریان ارزش در حسابداری ناب. مجله مطالعات حسابداری و حسابرسی، شماره 7، صفحات 60-73.
*       Anderson, S. )1995(. A Framework For Assessing Cost Management System Changes: The Case Of Activity Based Costing Implementation At General Motors, Journal of Management Accounting Research Vol, 7, pp. 1-51.
*       Anderson, S. W., J. W. Hesford and S. M. Young. )2003(. Factors Influencing The Performance Of Activity Based Costing Teams: A Field Study Of ABC Model Development Time In The Automobile Industry. Accounting, Organizations and Society Vol, 27, No. 3, pp. 195-211.
*       Banker, R. D., and Johnston, H. H. (2007). Handbook of Management Accounting Research, Volume 2, Elsevier Ltd, pp. 531–556.
*       Cooper, R. (1990). Implementing an Activity-Based Cost System. Journal of Cost Management, pp, 33-42.
*       Cooper, R. and R. S. Kaplan. (1992). Activity-Based Systems: Measuring The Costs Of Resource Usage. Accounting Horizons, pp, 1-13.
*       Cooper, R., and R. S. Kaplan. (1998). The Promise - And Peril - Of Integrated Cost Systems. Harvard Business Review, pp.109-119.
*       Garrison, H., Noreen, W. and Brewer, C. (2010). Managerial Accounting, McGraw Hill, p. 45.
*       Kaplan, R. S. (1983). Measuring Manufacturing Performance: A New Challenge for Managerial Accounting Research. The Accounting Review, pp.686-705. (JSTOR link).
*       Kaplan, R. S. (1984). The Evolution of Management Accounting. The Accounting Review, Vol. 59, No. 3, pp. 390-418.
*       Mihăilăa, M. (2014). Managerial accounting and decision making, in energy industry, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 109, pp. 199 – 1202.
*       Miller, D. (1992). The Generic Strategy Trap. Journal of Business Strategy, Vol. 13, No, 1, pp.37-41.
*       Porter, M, E. (1985). Competitive Advantage.
*       Porter, Michael E. (1980). Competitive Strategy.
*       Salam, A. (2012). Lean Accounting: Measuring Target Costs. A Thesis in The Department of  Mechanical and Industrial Engineering for the Degree of Doctor of Philosophy (Mechanical Engineering) at Concordia University, Montréal, Québec, Canada.
*       Shank, J. H and Govindarajan, V. (1993). Strategic Cost Management: The New Tool for Competitive Advantage.
*       Shank, J. H and Govindarajan, V. (1993). Strategic Cost Management: The New Tool for Competitive Advantage.
*       Weygandt, J., Kimmel, D. and Donald E. (2012). Managerial Accounting, John Wiley & Sons, p. 25