آگاهی فراشناختی، ابعاد درک معنای ضمنی و رفتار تصمیم‌گیری حسابداران مدیریت در باور و عمل: مطالعه‌ی ذهنیت دانشجویان حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 استاد و عضو هیئت علمی گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده‌ مسئول مکاتبات)

3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

4 استادیار و عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امکان­پذیری توانمندسازی رفتار تصمیم­گیری حسابداران­مدیریت از طریق آگاهی فراشناختی بوده است. به این منظور متغیر آگاهی فراشناختی به عنوان متغیر مستقل و ابعاد ارزشگذاری، فعالیت و قدرت درک معنای ضمنی به عنوان متغیر میانجی مورد استفاده قرار گرفته­اند. رفتار تصمیم­گیری حسابداران­مدیریت در باور و عمل به عنوان دو متغیر وابسته وارد الگو شده­اند. این تحقیق بر روی دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که درس حسابداری مدیریت را گذرانده­اند در سال تحصیلی 1395-1396 انجام شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیات از تحلیل مسیر در نرم­افزار پی­ال­اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که توانمندسازی رفتار تصمیم­گیری حسابداران­مدیریت در باور از طریق تأثیر آگاهی فراشناختی بر ابعاد ارزشگذاری، فعالیت و قدرت درک معنای ضمنی امکان­پذیر است. اما توانمندسازی رفتار تصمیم­گیری حسابداران­مدیریت در عمل فقط از طریق تأثیر بر ابعاد ارزشگذاری و فعالیت درک معنای ضمنی امکان­پذیر است.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Metacognition, connotative meaning dimensions and management accountants' decision making: Studying Accounting students' minds

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Shariati 1
  • Fereydoon Rahnamay Roodposhti 2
  • Ghodratallah Talebnia 3
  • Ramezanali Royaee 4
1 Department of Accounting, Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
2 Department of Accounting, Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, (Corresponding Author)
3 Department of Accounting, Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Department of Accounting, Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Management accountings decision making power is an important factor in the entity's success. The purpose of this study is to determine the contribution of Metacognition on management accountants' decision making by effecting connotative meaning dimensions of management accounting terms. Research in connotative meaning has showed that lexical access of emotion words depends on three dimensions: evaluation, activity, and potency. Data was gathered from 85 graduate students who had studied management accounting in their courses. Factor analysis and path analysis have been used for this study. The findings show that metacognition has an impact on management accountants' decision by effecting connotative meaning dimensions of management accounting terms perceived by management accountants.  Metacognition has impact on management accountants' evaluation, activity and potency dimensions. Although the three mentioned dimensions have effect on management accounts' belief of the suitable decision but only evaluation and activity have effect on management accountants' decision in practice. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • management accounting
  • Decision making
  • Management accountants' decision making
  • connotative meaning
  • connotation
  • Evaluation
  • activity
  • potency
  • connotative meaning dimensions
  • management accountants' belief
  • management accountants' decision in practice
*       ایمانی، محمدتقی. آذرخش، تقی و اسماعیل­تبار، مهدی. (1383). مدیریت از آغاز تا پست مدرن، چاپ اول، انتشارات فرهنگ سبز، ص209
*       پارسائیان، علی. (1391). تئوری­های حسابداری، انتشارات ترمه، چاپ دوم
*       جوکار و رحیمی. (1392). اثر هیجان خشم و سبک­های شناختی بر فرایند تصمیم­گیری با واسطه­گری
*       تمایلات فراشناختی : ارائه مدلی یکپارچه در تصمیم­گیری،روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی) : بهار 1392 ، دوره  9 ، شماره  27،  صص.67 - 95.
*       رستمی، فرحناز و علی­آبادی، وحید. (1393). تأثیـر راهبردهـای یادگیـری شـناختی و فراشـناختی در پیش بینـی انگیزه­ی پیشـرفت تحصیلی دانشـجویان کشـاورزی دانشـگاه رازی کرمانشاه، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره­ 6، شمره 30، صص. 67-76.
*       سعید، نسیم، زارع، حسین، موسی پور، نعمت الله، سرمدی، محمدرضا، و هرمزی، محمود (1389). فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره58، صص.73-96
*       صمصام­شریعت، سید محمد رضا و رنجبرکهن، زهره. (1392). تحلیلی بر   فراشناخت :بررسی دیدگاه ها و پژوهش­ها، چشم انداز امین در روانشناسی کاربردی، سال اول-شمار1(1)، صص1-24.
*       مهدیانی، عارفه؛ سعید رجائی پور و یاسمین عابدینی. (۱۳۹۲). رابطه مؤلفه فراشناخت وقوف شناختی وسبک تصمیم گیری عقلایی درمدیران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کنفرانس بین المللی مدیریت، چالش­ها و راهکارها، شیراز، http://www.civilica.com/Paper-ICMM01-ICMM01_0561.html
*       نیکومرام، هاشم و محمودی، محمد. (1391). سنجش تاثیر سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت مبتنی بر پشتیبانی تصمیم و هوش، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال پنجم، شماره سیزدهم، صص.47-65.
*       وکیلی­فرد، حمیدرضا و وکیلی­فرد، مسعود. (1389). مدیریت مالی (جلد اول). چاپ هشتم، انتشارات جنگل.
*       هوشمندجا، منیجه، جوانمرد، علی و مرعشی، سید منصور. (1393). بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 8 ، شماره 3، صص. 171-181.
*       Abdel-Kader, M. and Luther, R. (2006). IFAC's Conception of the evolution of management accounting, Advances in management accounting, Vol. 15, pp.229-247
*       Batha, K., & Carroll, M. (2007). Metacognitive training aids decision making. Australian Journal of Psychology, 59(2), 64-69. http://dx.doi.org/10.1080/00049530601148371
*       Belkaoui, A. (1978). Linguistic relativity in accounting. Accounting, Organizations and Society, 3, 97–104
*       Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, A. R., editors (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Research Council, National Academy Press, Washington, DC, p.281.
*       Briers, M., Chua, W.F., (2002). The role of actor-networks and boundary objects in management accounting change: a field study of an implementation of activity-based costing. Acc. Organ. Society 26, 237–269.
*       Bruning, Q. H., Schraw, G. J, Norby, N. M. and Rohning, R. R.(2001); Cognitive Psychology and Instruction, Upper Saddler River, N.J.: Pearson/Merrill/Prentice Hall.
*       Chase, W.G. and Simon, H.A. (1973). The mind's eye in chess. In Visual Information Processing, ed. W.G. Chase. pp. 215-281. Academic Press, New York.
*       Chi, M., Feltowich, P. and Glaser, R. (1981). Categorisation and representation of physics problems by expert and novices. Cognitive Science 5, 121-152.
*       Collins, L., Carson, H. and Collins, D. (2016). Metacognition and Professional Judgment and Decision Making in Coaching: Importance, Application and Evaluation. International Sport Coaching Journal, 3(3), pp.355-361.
*       Cua, K.O., McKone, K.E., Schroeder, R.G., (2001). Relationships between implementation of TQM, JIT, and TPM and manufacturing performance. Journal of Operation Management 19 (6), 675–694.
*       Flamholtz, E., & Cook, E. (1978). Connotative meaning and its role in accounting change: A field study. Accounting, Organizations and Society, 3, 115–139.
*       Flavell, J. H. 1979. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911
*       Forza, C., (1996). Work organization in lean production and traditional plants: what are the differences? International Journal of Operation & Production Management. 16(2), 42–62.
*       Grimaldi, P., Lau, H. and Basso, M. (2015). There are things that we know that we know, and there are things that we do not know we do not know: Confidence in decision-making. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 55, pp.88-97.
*       Haried, A. A. (1972). The semantic dimensions of financial statements. Journal of Accounting Research, 10, 376–391.
Haried, A. A. (1973). Measurement of meaning in financial reports. Journal of Accounting Research, 11,117–145.
*       Hauser, T., Allen, M., Rees, G. and Dolan, R. (2017). Metacognitive impairments extend perceptual decision making weaknesses in compulsivity. Scientific Reports, 7(1).
*       Hronsky, J., & Houghton, K. (2001). The meaning of a defined accounting concept: regulatory changes and the effect on auditor decision making. Accounting, Organizations And Society, 26(2), 123-139. http://dx.doi.org/10.1016/s0361-3682(00)00020-9
*       Houghton, K. (1987a). True and fair view: An empirical study of connotative meaning. Accounting, Organizations And Society, 12(2), 143-152. http://dx.doi.org/10.1016/0361-3682(87)90003-1
*       Houghton, K. (1987b). The Development of Meaning in Accounting: An Intertemporal Study. Accounting & Finance, 27(2), 25-40. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-629x.1987.tb00085.x
*       Jones, T.C., Dugdale, D., (2002). The ABC bandwagon and the juggernaut of modernity. Accounting Organization. Society 27, 121–163.
*       Miller, P., (1991). Accounting innovation beyond the enterprise: problematizing investment decisions and programming economic growth in the U.K. in the 1960s. Acc. Organ. Society 16, 733–762.
*       Mouritsen, J., Larsen, H., Bukh, P., (2001). Intellectual capital and the capable firm: narrating, visualising and numbering for managing knowledge. Acc. Organ. Society 26, 735–762.
*       Oliver, B. L. (1974). The semantic differential: A device for measuring the interprofessional communication of selected accounting concepts. Journal of Accounting Research, 12, 299–316.
*       Osgood, C. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H. (1967). The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press.
*       Peña, A., Kayashima, M., Mizoguchi, R., & Dominguez, R. (2011). Improving Students’ Meta-cognitive Skills within Intelligent Educational Systems: A Review. Foundations Of Augmented Cognition. Directing The Future of Adaptive Systems, 442-451. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-21852-1_51
*       Peterson, D., Kim, C., Kim, J., & Tamura, T. (2002). The perceptions of information systems designers from the United States, Japan, and Korea on success and failure factors. International Journal of Information Management, 22(6), 421-439. http://dx.doi.org/10.1016/s0268-4012(02)00033-6
*       Preiss, D., Cosmelli, D., Grau, V. and Ortiz, D. (2016). Examining the influence of mind wandering and metacognition on creativity in university and vocational students. Learning and Individual Differences, 51, pp.417-426.
*       Rahnamay Roodposhti, F., & Shariati, M. (2012). Management accounting research methodologies: searching for the bests. Ijfaes.srbiau.ac.ir. Retrieved 5 May 2017, from http://ijfaes.srbiau.ac.ir/article_9200_696.html
*       Schleifer, Lydia L. F. and Dull, Richard B.(2009); “MetaCognition and Performance in the Accounting Classroom”; Issues in Accounting Education, Vol. 24, No.3, pp. 339-367.
*       Schraw, G. & Dennison, R.S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.
*       Shah, R., Ward, P.T., (2003). Lean manufacturing: context, practice bundles, and performance. Journal of Operations Management. 21 (2), 129–149.
*       Stanovich, K. E., & West, R. F. (2007). Natural myside bias is independent of cognitive ability. Thinking & Reasoning, 13, 225–247.
*       Strle, T. (2012). Metacognition and Decision Making: between First and Third Person Perspective. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 10(3), 284-297. http://dx.doi.org/10.7906/indecs.10.3.6
*       Tillema, S., & van der Steen, M. (2015). Co-existing concepts of management control. Management Accounting Research, 27, 67-83. http://dx.doi.org/10.1016/j.mar.2015.01.002
*       Weißenberger, B.E. & Holthoff, G. J (2013). Cognitive style and connotative meaning in management accounting communication. Management Control, May 2013, Volume 24, Issue 1, pp 1–25
Vakoch, D. & Wurm, L. (1997). Emotional Connotation in Speech Perception: Semantic Associations in the General Lexicon. Cognition & Emotion, 11(4), 337-349. http://dx.doi.org/10.1080/026999397379827