رابطه بین سبک‌های رهبری و رضایت شغلی در حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های رهبری با رضایت شغلی حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی صورت گرفته است. در رابطه با سبک رهبری از مدل رهبری وضعیتی هرسی و بلانچارد استفاده شده است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. جهت جمع‌آوری اطلاعات ازدو نوع پرسشنامه استفاده شده است پرسشنامه اول، سبک رهبری مدیران را براساس چهار سبک رهبری هرسی و بلانچارد مورد بررسی قرار می‌دهد. پرسشنامه دوم توسط اسمیت و هیولین (1969) ساخته شده که میزان رضایت شغلی حسابرسان را بررسی می نماید برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده ودر نهایت 120 پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است.
یافته های این تحقیق نشان میدهد که از میان چهار سبک رهبری مورد مطالعه (دستوری، استدلالی، مشارکتی و تفویضی) سبک رهبری دستوری سبک مسلط است و همبستگی بیشتروبصورت معکوس نسبت به سایر سبک ها با رضایت شغلی دارد. میان رضایت شغلی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی همچون جنسیت، وضعیت تأهل،رده شغلی،سابقه خدمت و سن در موسسات حسابرسی ارتباط وجود داردبطوریکه میزان رضایت شغلی در مردان بیشتر از زنان ودر حسابرسان متاهل بیشتر از حسابرسان مجرد است وهمچنین رضایت پائین تر در حسابرسان ارشد نسبت به مدیر و سرپرست دیده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relation between leadership style and job satisfaction of the Auditors employed in audit firms

نویسندگان [English]

  • Zohreh Mousavi Kashi 1
  • Davoud Zahedi Gharebaba 2
1 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Islamic Azad University of Karaj
2 Graduate student, Islamic Azad University of Karaj
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate relationship between leadership style and job satisfaction of the auditors employed in audit firms.The situational leadershi p model is used according to the leadership style of Hersey and Blanchard. The target population included members of the audit firm of certified public accountants, auditors working in Iran. Two types of questionnaires were used to collect data, On the fi rst questionnaire, the leadership style based on the four leadership styles of Hersey and Blanchard, was examined. Also the second survey by Smith and Hyulyn (1969) considered job satisfaction by auditors. In addition, Cochran formula was used to determine the sample size and eventually 120 usable questionnaires were collected and analysed. To interpret the results and analyze the data the SPSS software was used.
The results show that among the four leadership styles which have been studied (telling, selling, participative and delegative), telling style is the dominant style. Leadership style orders solidarity proved to be better than other styles regarding job satisfaction .But this solidarity has got reverse relationship.There is a direct relationship between job satisfaction and demographic variables such as gender, marital status, job category, years of service and age, in audit firms. As it seems job satisfaction in men is more than women and in married auditors is more than singles. And also lower satisfaction among senior managers than others have been observed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • leadership
  • Job Satisfaction
  • Auditor
*       بحرالعلوم، حسین ، 1378: ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سبک مدیریت با رضایت شغلی کارشناسان تربیت بدنی شاغل در تهران، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم.
*       هرسی، پال و کنت بلانچارد، 1375: مدیریت رفتار سازمانی(کاربرد منابع انسانی)، ترجمه دکتر علی علاقه بند، چاپ دوازدهم، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر.
*       علاقه‌بند، علی ،1376: مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، چاپ هشتم، تهران، نشر روان.
*       مجموع قانون و مقررات جامعه جامعه حسابداران رسمی ایران تالیف مرکز اموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه ای.
*       محمد رضا قلی زاده وعلی اصغر فانی،1389 : بررسی سبکهای رهبری بر رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی توسط اقایان .
*       محمد حسن ضیایی ،1381:بررسی رضایت شغلی کارکنان شرکت برق.
*       محمد جواد قدرت ابادی،1389 : بررسی رابطه سبک‌های رهبری لیکرت با میزان رضایت شغلی دبیران مدارس پسرانه شاهد شهر تهران در سال تحصیلی 83-82 می‌باشد
*       Abili kh, )1999(;23-70، tanaommi mm . measurement and effectiveness of          leadership style managers.manage knowledge.
*       Buitendach, J.H. and De Witte, H. (2005), “Job insecurity, extrinsic and intrinsic job satisfactionand affective organizational commitment of maintenance workers in a parastatal”, South African Journal of Business Management, Vol. 36 No. 2, pp. 27-37.
*       Furkan, B., Kara, E., Tascan, E., & Avsalli, H. (2010). The Effects of Leadership On Job Satisfaction (Visionary Leadership, Transformationalleadership, Transactional leadership, 3rd International Symposium on Sustainable Development, pp. 220-226.
*       Gelaidan HM ;(2011);1-10,ahmad H.organisational culture leadership style  employees effective commitment to change: organisational and management studies.
*       Gee H.(2005 ); management and organisationa theories.trans KohanG
*       Rabinis E. (2001 ); Introduction to organizational behavior.
*       Heller,H.William, and others, (1993); the Relation ship bitween theacher Job satisfaction and principal Leadership style,.
*       Hom,P.W., &Griffeth,R.(1995). " Employee Turnover".Cincinnati, Ohio.: South Western College Publishing.
*       Hsiao, H.V. and Kohnke, C.S. (1998), “Assessment of university foodservice                   employee job satisfaction and strategy formulation for managerial practitioners”,   Journal of College &University Food Service, Vol. 3 No. 4, pp. 13-27.
*       Ivancevich, J.M. and Matteson, M.T. (1980), Stress at Work: A Managerial Perspective, Scott,Foresman and Co., Glenview, IL.
*       Kemelgor, B.H. (1982), “Job satisfaction as mediated by the value congruity of supervisors and their subordinates”, Journal of Occupational Behaviour, Vol. 3 No. 2, pp. 147-160.
*       Mckee,;Jane Gallimore, (1991) Leadership Styles of Community College Presidents and Faculty Jof Satisfaction, Jan Mar,
*       Mc Greogor,D.( 1960) The Human Side Of Enterprise. Mc Graw-Hill Book Co. Inc,
*       Susskind, A.M., Borchgrevink, C.P., Kacmar, K.M. and Brymer, R.A. (2000),“Customer service employees’behavioral intentions and attitudes: an examination of construct validity.and a path model”, The International Journal of Hospitality Management, Vol. 19 No. 1,pp. 53-77.
*       Talat, I., Rehman, S., & Ahmed, I. (2013). Investigating the mediating role of organizational politics between leadership style and followers’behavioral outcomes. Business Strategy Series , 14 (2/3), pp80 – 96.
*       tella A, Ayeni co, popoola so( 2007). Library philosophy and practice;9:118
*       Vaill P. B.y(1996); Learning as a way of being: Strategies for survival in a world of permanent white water; San Francisco: Jossey-Bass,
*       Yafe SA . (2011);Assessing Job satisfaction levrl of employees in a tertiary care hospital.Multidisciplinary research,p 494-507
*         www. iacpa.ir
*        www.irandoc.ac.ir