بررسی اثربخشی عملکرد دانشگاه الزهرا (س) با استفاده از تکنیک ارزیابی متوازن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام گروه حسابداری دانشگاه الزهرا (س)، نشانی: تهران، ونک، میدان شیخ بهایی، دانشگاه الزهرا (س)

2 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا (س)، نشانی: تهران، ونک، میدان شیخ بهایی، دانشگاه الزهرا (س)، (نویسنده مسئول)

چکیده

رشد سریع تعداد دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی در سال­های اخیر سبب ایجاد رقابت شدید در بین این موسسات شده است. در این محیط رقابتی، دانشگاه­هایی به برتری دست خواهند یافت که بتوانند محیطی پویا، سازنده و با کیفیت را به­منظور توسعه­ی فعالیت­های آموزشی و پژوهشی خود فراهم آوردند. از این­رو، به­کارگیری یک سیستم جامع به­منظور ارزیابی و مدیریت عملکرد دانشگاه­ها، امری اجتناب ناپذیر است. کارت ارزیابی متوازن یکی از موثرترین ابزارهایی است که می­تواند در این زمینه به­کار گرفته شود. هدف این پژوهش، ارزیابی اثربخشی عملکرد دانشگاه الزهرا(س) از چهار بعد کارت ارزیابی متوازن است. در این مطالعه که به­صورت موردی انجام شده است، در مجموع نظرات 118 نفر از دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون­های آلفای کرونباخ، تی تست و فریدمن مورد سنجش قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان می­دهند که 27 گزاره از 30 گزاره­ی مورد بررسی، از اثربخشی مطلوبی برخوردار بوده­اند و این نشان دهنده­ی عملکرد موفق و متوازن دانشگاه الزهرا (س) در راستای دستیابی به اهداف ترسیم شده­ی خود و رشد و توسعه­ی پایدار در حوزه­ی آموزش عالی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Al-Zahra university performance assessment by using BSC

نویسندگان [English]

  • Rezvan Hejazi 1
  • Fatemeh Ghashghaei 2
1 Professor of Accounting, University of Al-Zahra
2 PhD student of Accounting, University of Al-Zahra
چکیده [English]

The rapid growth of the number of universities and higher education institutes in recent years caused fierce competition among these institutes. In this competitive environment those universities are successful that could provide dynamic, constructive and high quality environment. Hence, using a comprehensive assessing system to assess and manage university performance is inevitable. Balanced scorecard (BSC) is one effective tool which can be used. The aim of this study is assessing the performance of Alzahra University from four aspects of BSC. The opinion of 118 participant including students, professors and staff of Alzahra University were asked by using questionnaire. Gathered data were assessed by using alpha test, t-test and Friedman test. Findings showed that 27 statements of those assessed were effective which showed satisfy performance of Alzahra University in order to achieving its goals and sustainable growth and development.   

*       ایران­زاده سلیمان ، برقی امیر (1388) . الگوهای ارزیابی عملکرد سازمان. تبریز: انتشارات فروزش.
*       آذر عادل، مومنی منصور (1385) . آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم. چاپ نهم. تهران. انتشارات سمت.
*       آل احمد یسری (1393) . شاخص سازی در منظر مشتری با به­کارگیری مدل ارزیابی متوازن، مورد دانشگاه الزهرا (س). دانشگاه الزهرا (س).
*       حجازی رضوان، عارف­منش زهره (1394) . تهداف مدیران از کاربرد ارزیابی متوازن. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال چهارم، شماره 15.
*       حسین­زاده یعقوب، حسین­زاده وحید (1390) . درآمدی بر سنجش عملکرد. تهران: انتشارات چاپار.
*       رحیمی غفور (1385). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان. مجله تدبیر، 173.
*       کردستانی غلامرضا، قاسمی مژده (1393) . نقش چارچوب ارزیابی متوازن در بهبود توانایی مدیران در شناسایی اطلاعات برون سازمان مربوط به راهبرد سازمان. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال سوم، شماره 9.
*       مصلی نژاد آرزو (1393) . شاخص سازی در منظر یادگیری و رشد با استفاده از مدل ارزیابی متوازن، مورد دانشگاه الزهرا (س). دانشگاه الزهرا (س).
*       مومنی منصور، فعال قیومی علی (1391) . تحلیل­های آماری با استفاده از spss . انتشارات مولف. چاپ ششم. تهران.
*       نعمتی­زاده سینا، حایری میبدی مهسیما (1394) . ارزیابی عملکرد بانک دی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال چهارم، شماره 15.
*       Amaratunga, D., and Baldry, D. (2000). Assesment of facilies management performance in higher education propers. Facilies, vol. 18, pp. 293-301. 
*       Kaplan, S. Robert., and Norton, P. David. (1992). The balance scorecard measures that drive performance. Harvard business review, Jan-Feb.