بررسی التزام عملی مدیران صنعتی استان فارس به الگوی مدیریتی کایزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت تدوین استانداردهای سازمان حسابرسی

2 دانشجوی کارشناسی‌ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی غیر‌انتفاعی حافظ، شیراز (نویسنده مسئول)

3 گروه حسابداری، واحد زاهدشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدشهر، ایران

چکیده

کایزن یکی از الگوهای بهبود مستمر است که فلسفه آن جلوگیری از سکون و تلاش مداوم برای رسیدن به اهداف است. این مقاله با هدف بررسی التزام عملی مدیران صنعتی استان فارس به الگوی مدیریتی کایزن، نگارش یافته است. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی-کاربردی است. بررسی موضوع از طریق تبدیل اصول بیست­گانه مدیریت کایزن به پرسشنامه و نمونه­گیری به صورت تصادفی ساده، از 52 نفر از مدیران صنعتی استان فارس صورت گرفته است. برای تحلیل نتایج پس از بررسی نرمال بودن داده­ها توسط نرم افزار spss، در قالب 1 فرضیه اصلی و 20 فرضیه فرعی از آزمون پارامتریک T تک نمونه­ای استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می­دهد که طبق ادعای مدیران پایبندی به مولفه­های کایزن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این موضوع دلالت بر تمایل مدیران به اجرای مولفه­های کایزن دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of Fars province's industrial managers willingness to implementing kaizen management model

نویسندگان [English]

  • Halimeh Rahmani 1
  • Hossein Rajabdoory 2
  • Azam Roosta Meymandi 3
1 Master specialist in Standard Setting, Audit Organization, Tehran. Iran
2 M.A Student, Hafez non-profit institution of higher education, Shiraz, Iran
3 Islamic Azad University, Zahedshahr, Department of Accounting, Zahed City, Iran
چکیده [English]

Kaizen is one of the continuous improvement patterns that avoiding stagnation and encouraging continuous efforts to achieve the goals are its purpose. This paper aims to review the Fars province industrial management willingness to applying kaizen management model. This study is a survey-functional research. Twenty- kaizen principles were used to designing the questionnaire. The sample comprised of 52 Industry managers of Fars province. The SPSS software was used for analyzing the results of the study,. The hypotheses were tested using t-student test with a p-value of 95%. The results show that the Fars province industrial managers adhere to the twenty- kaizen principles. The conclusions indicate that managers intend to implement the kaizen.

کلیدواژه‌ها [English]

  • kaizen
  • continuous improvement
  • Strategic Management Accounting
  • industrial management
  • Fars province
*       آقایی میلاد، آقایی اصغر. (1389) بررسی نقش 5s در توانمندسازى کارکنان پلیس، فصلنامه توسعه سال پنجم، شماره 18، زمستان، 81- 102.
*       ایمایی ماساکی. (1380) گمبا کایزن : نگرشی مبتنی بر عقل سلیم و کم‌هزینه در مدیریت نوین. مترجم: شهلا پرسا،  تهران : دانشکار.
*       بمانی مهران. (1386) مدیریت کایزن: مفاهیم و کاربردها. تهران : نشر سارگل.
*       دلاوری سجاد، فرقانی محمد علی، ملاحسینی علی. (1388) استقرار کایزن عملیاتی در یک شرکت تولیدی، نشریه تدبیر، شماره 207 مرداد، 61 - 66.
*       رئیسی پوران، بگدلی فریبا، دلپسند منصور، کرمانی حسکوئی مهرداد، آذر یپور حسن. (1388) اثر بخشی اجرای چرخه مدیریت بهره وری با رویکرد کایزن عملیاتی بر بهبود شاخص­های عملکردی واحد آزمایشگاه پلی­کلینیک 17 تأمین اجتماعی تهران، مجله مدیریت بهداشت و درمان، سال اول، شماره 3، 49 – 56.
*       سرمد زهره، بازرگان عباس و حجازی الهه. (1386) روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
*       سیف علی اکبر. (1382) روش­های اندازه گیری و ارزیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
*       شریفی مسلم، نیکپور بهمن، اکبری فیض اله، مجلسی فرشته، رحیمی عباس. (1387) کایزن و عملکرد بهبود کارکنان: مطالعه موردی پلی کلینیک صنعتی نفت فارس، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 11 شماره 33، پاییز 1387، 17-22.
*       مالی مجتبی، ترابی حسین و گرکز منصور. (1387) بهبود مستمر با نوآوری تاثیر روش ترکیبی بهبود مستمر و نو­آوری در توسعه سازمان­های ایرانی، نشریه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 70، زمستان، 75- 105.
*       مدایم زاده علی. (1385) تجربه : مدیریت بهره­وری با کایزن عملیاتی، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت، تهران : دانشگاه صنعتی شریف.
*       ملکی رضا، نوری زاده محمد، ثامنی مهدی. (1389) بررسی سیستم مدیریت ژاپنی (کایزن) و نقش آن در کارآفرینی شرکت­های ایرانی (مطالعه موردی: شرکت زامیاد)، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی 27 و 28 بهمن، شیراز.
*       نمازی محمد و گروه علمی. (1392) حسابداری مدیریت استراتژیک : از تئوری تا عمل. تهران : انتشارات سمت.
*       Albright, T., and Cooper, R. (1996). Brookwood Medical Center. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cheser RN. Enrichment of the manufacturing work environment: A study of the effect of Japanese kaizen on job characteristics and employee motivation [PhD Dissertation]. Florida: Nova Southeastern University;1996.
*       Colenso ,Michael ,Europe Japan Centre, Kaizen Strategies for Improving Team Performance, Ed., London: Pearson Education Limited, 2000
*       Cooper ,R., and Verma , K. (1990). Hewlett-packard: Queens Ferry Telecommunication Division. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cooper, R. (1994). Sumitomo Electric Industries: The Kaizen Program. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cooper, R. (1994). The Taiyo Group: The Bunsha Philosophy. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cooper, R. (1995). Shionogi & Co., Ltd.: Profit Planing and Product Costing System. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cooper, R. (1995b). Kirin Brewery Company, Ltd. Harvard Business School Press, Boston.
*       Cuscela KN. Kaizen Blitz Attacks work processes at Dana Corp. IIE Solutions 1998; 30(4): 29-31.
*       Elbi RAH. Kaizen for the service industry. Business World, 2000 Jul 12.
*       Engardo, P., Roberto, H., Malkin, E., Gross, N and Lowry, K. (1994). High-Tech jobs all over the map, Business week18, pp. 112-117.
*       Hajime Suzuki (1993), Introduction to IPI practical Kaizen, p. 60
*       Hilton, R . (2005). Managerial Accounting. 6th Ed., McGraw-Hill.
*       Imai M., Kaizen, New York, Random House, 1986
*       Imai, M. (1997).Gembe Kaizen: A Commonsenne Low-Cost Approach to Management. New York: McGraw-Hill Professional.
*       Japan Human Relations Association, Kaizen Teian 1: Developing systems for continuous Improvement through Employee suggestions, Portland, OR: Productivity Press, 1992
*       Liker, J. (2006). The Toyota Way Fieldbook. NewYork: McGraw-Hill.
*       Mano, Y., et al. Teaching KAIZEN to small business owners: An experiment in a metalworking cluster in Nairobi. J. Japanese Int. Economies (2013), http://dx.doi.org/10.1016/j.jjie.2013.10.008
*       Modaress, B., Ansari, A., and Lockwood, D. L. (2005). “ Kaizen Costing for Lean Manufacturing: A case stydy”. International Journal of Production Research, 43(9): 1751-1760.
*       Randt .D. A healthy dose of kaizen. Industrial Engineer 2007; 39(11): 52.
*       Schneiderman, A. M. (1988). “Setting Quality Goals”. Quality Progress, 4: 51- 57.
*       Simon, H. (1992). Preismanagement. 2nd Ed. Wiesbaden, Gabler.
*       Tanaka, T.(1993). “Kaizen Budgeting: Toyota`s Cost Control system under TQC”. Journal of Cost management, 7(1):4.
*       Tanaka, T.(1994). “ Target Costing at Toyota”. Journal of Cost management, 8(3): 62.
*       W.F. Nana ,M.K. Drabo, J. Capo Chichi,  V. Agueh. Implementation of the 5S quality control management scheme to the Ouidah hospital zone in Benin. Revue d'Épidémiologie et de Santé Publique Volume 63, Issue 1, February 2015, Pages 29–34
*       Weed, Julie (July 10, 2010). "Factory Efficiency Comes to the Hospital". The New York Times