بررسی ارتباط رتبۀ مدیریت مبتنی بر ارزش و عملکرد مالی شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(، قزوین، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(، قزوین، ایران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رتبه مدیریت مبتنی بر ارزش و عملکرد مالی شرکت­هاست. به ­منظور فراهم کردن شواهدی تجربی پیرامون این موضوع، اطلاعات مالی 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال­های 1382 تا 1391 مورد بررسیقرار گرفت. به این منظور شرکت­ها از نظر شش معیار اصلی سنجش عملکرد در مدیریت مبتنی بر ارزش رتبه بندی شد­ند. در این رتبه بندی سه دسته معیار مبتنی بر ارزش افزوده، تنزیل وجه نقد و هزینه سرمایه و بازده در نظر گرفته شده است. سپس ارتباط بین رتبه مدیریت مبتنی بر ارزش و رتبه عملکرد مالی شرکت­ها سنجیده شد. نتایج تحقیق حاکی از ارتباط قوی بین رتبه معیارهای سنجش عملکرد مدیریت مبتنی ارزش و عملکرد مالی شرکت­ها است. از میان سه دسته معیار مبتنی بر تنزیل جریان نقد، ارزش افزوده و هزینه سرمایه، معیارهای مبتنی بر ارزش افزوده بیش­ترین ارتباط را با عملکرد شرکت­ها دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the relationship between value-based management company`s rank and financial performance

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Kordestani 1
  • Nikoo Khansari 2
1
2
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship between value-based management score and financial performance. To gather information about this subject, financial information of 86 companies listed in Tehran Stock exchange for the period 1382-1391 was examined.
The companies were sorted based on six main measurement tools. In these ranking, there kind of measurement, value-added, discount cash flow, weighted average cost of capital and return on invested measurement tools were considered. Then relation between VBM’s score and financial performance score was investigated. The result show there is high relation between VBM’s score and financial score. Among these tools, value-added tools have the highest relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Performance
  • Value-based management
  • value creation
* افشار و زمانی عموقین (1393). تبیین ارتباط شاخص­های ارزیابی عملکرد با رشد شرکت­ها، پیشرفت­های حسابداری، دوره 6، شماره1، صص 1-28.
*   انواری رستمی، علی اصغر؛ خادمی زارع، حسن؛علی حیدری بیوکی، طاهره؛ نشاط،نجمه (1390). تعیین محرکه زینه درسیستم های هزینه یابی برمبنای فعالیت با استفاده ازروشهای داده کاوی وتحلیل عاملی، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره18،شماره63: صص21-63.
*  پویان­فر، احمد؛ رضایی، فرزین؛ صفا بخش، شهلا (1389).بررسی رابطه معیارهای حسابداری واقتصادی عملکرد با ارزش شرکت­ها درصنایع سیمان وپتروشیمی بورس تهران. بررسی­های حسابداری وحسابرسی، شماره 61، صص 71-84.
*   حساس یگانه یحیی ؛ دیانتی دیلمی ، زهرا؛ نوروزبیگی، ابراهیم (1390). بررسی وضعیت حسابداری مدیریت درشرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت، شماره 1، صص 8تا18.
*   خدامی­ پور، احمد؛ طالبی، رقیه (1389). بررسی کاربرد حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکتهای تولیدی  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله دانش حسابداری، شماره 2، صص 117-137.
*   رهنما رودپشتی، فریدون و افتخاری علی آبادی، اکبر (1389)، تدوین استراتژی بارویکرد ارزش آفرینی درموسسات مالی، مجله مهندسی مالی ومدیریت پرتفوی، شماره چهارم، 129-149.
*  رهنما رودپشتی، فریدون و محمودی، محمود (1389). بررسی وارزیابی ارزش افزوده اقتصاد وارزش افزوده بازار در مدیریت ارزش افزوده سهام­داران". پژوهشگر، شماره ویژه، صص1-16.
*   فدائی نژاد، محمد اسماعیل و محمودزاده، صونا(1386).بررسی محتوایی معیارهای سنتی و مبتنی بر ارزش ارزیابی عملکرد سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورش اوراق بهادار تهران. چشم انداز مدیریت مالی و حسابداری، شماره1، صص37-57.
*       کاویانی،میثم ؛صمدی لرگانی، محمود؛ایمنی، محسن؛ صمدی لرگانی نوید (1391). مروری بر کاربرد مفهوم ارزش افزوده سهام­داران در تصمیمات مالی. نخستین همایش علوم ومدیریت  نوینISSN:2322-1151: URL
*       کردستانی، غلامرضا؛ علوی، سید مصطفی (1390). " بررس شفافیت سودحسابداری برهزینه سرمایه سهام عادی. فصلنامه بورس اورا ق بهادار، شماره12، صص 43-61.
*       کردستانی غلامرضا؛ حدادی، مجید (1388). بررسی رابطه بین محافظه کاری درحسابداری وهزینه سرمایه. پژوهش نامه حسابداری مالی وحسابرسی، شماره،3، صص 23-50.
*       نوروش، ایرج؛ صالحی، فایق؛ کرمی، غلامرضا (1383). بررسی رابطه جریان وجه نقد عملیاتی، سود عملیاتی و ازرش افزوده اقتصادی با ثروت ایجاد شده برای سهام­داران.بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 37، صص 121-.146
*       Ameels, A. & Geert, S. (2002). Value-based management control processesto create value through integration a literaturereview.[online]Available at: www.studymode.com
*       Blouw, M. E. (2005). A study of the use of value based management (VBM) by multinational entities in the Eastern Cape motor industry cluster (ecmic). For the Master’s Degree in Business Administration in the Business School at the Nelson Mandela Metropolitan University, [online] available at: www.dspace.nmmu.ac.za
*       Burkert, M. &Lueg, R. (2013). Differences in the sophistication of Value-based Management – The role of top executives. Management Accounting Research, 24: (1), 3– 22.
*       Chandra Shil, N. (2009). Performance measures: an application of economic value added. International journal of Business and Management, 4: (3), 168-177.
*       Damodaran, A. (2007). Return on Capital (ROC), Return on Invested Capital (ROIC) and Return on Equity (ROE): Measurement and Implications, Stern School of Business, [online] available at: SSRN.com. 
*       Ittner, C. D &Larcker, D. F. (2001). Assessing empirical research in managerial accounting: a value-based management prespective, Journal of Accounting and Economics, 32: (1-3), 349-410.
*       Ittner, C. D., Larcker, D. F. & Randall, T. (2003). Performance implications of strategic performance measurement in financial services firms, Accounting, Journal of Organizations and Society, 28: (7-8), 715–741
 
*       Koller, T. (1994). What is value-based management? [online]Available at: www.ibrahimm.com.
*       Krol, F. (2007). Value based management in small and medium enterprises, [online] Available at: www.wiwi.uni-muenster.de.
*       Lehn, K., Poulsen, A. (1989). Free cash flow and stockholders gains in going private transaction, Journal of Practice and Theory, 22: (1), 77-101.
*       Melnyk, S. A., Bititci, U., Platts, K., Tobias, J.,  Andersen, B. (2014). Is performance measurement and management fit for the future?,Management Accounting Research, 25: (2), 173–186.
*       MutindiMzera, U. J. (2012). The effect of strategic value-based management on the performance of organizations in coast province, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 16: (3), 262-270.
*       MutindiMzera, U. J. (2013).The role of value-based management tools on the performance of firms listed in the nairobi securities exchange. International Journal of Business Administration, 4: (1), 92-104.
*       Rapp, M. S., Schellong, D., Schmidt, M. & Wolff, M. (2011). Considering the shareholder perspective: value-based management systems and stock market performance. Review of Managerial Science, 5: (3), 171–194
*       Rappaport, A. (1981). Selecting Strategies that Create Shareholder Value, Jurnal of Harvard Business Review, 59: (3), 139-149.
*       Ryan, H. E., & Trahan, E.A. (2007).Corporate Financial Control Mechanisms and Firm Performance: The Case of Value-Based Management Systems. Journal of Business Finance & Accounting, 34: (1 &2), 111-138.
*       Sakunasingha, B. (2006).An empirical study into factors influencing the use of value-based management tools, [online] available at: www.epubs.scu.edu.au
*       Seal, W. (2010). Managerial discourse and the link between theory and practice: From ROI to value based management, Management Accounting Research, 21: (2), 95-109.
*       Stancic, P., Todorovuc, M. &Cupic, M. (2012). Value-based management and  corporate governance: a study of Serbian corporations. Economic Annals, 57: (193), 93-112
*       Yung, D. &O'byrne S. F. (2005). Abstract of EVA and Value-Based Management, [online] available at: www.Valuecconsult