تحلیل پدیده نزدیک بینی در بازار سرمایه ایران با بکارگیری مدلی مبتنی بر حسابداری مازاد تمیز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

این مقاله پدیده نزدیک بینی را در بازار سرمایه ایران مورد آزمون قرار می دهد. منظور از نزدیک بینی، بیش از واقع ارزیابی کردن عایدات کوتاه مدت و کمتر از واقع ارزیابی کردن عایدات بلندمدت، توسط سرمایه گذاران فعال در بازار است. آزمونهای تحقیق برپایه یک مدل مبتنی بر رویکرد حسابداری مازاد تمیز بنا شدند. این مدل بر مبنای فرض کارایی بازار استوار گشته و حاوی پیش بینی هایی است که نشان می دهد، چگونه قیمت و ارزش شرکت تحت تاثیر ارزش دفتری و سودهای آتی مورد انتظار کوتاه و بلندمدت قرار می گیرد. برای آزمون پدیده نزدیک بینی، از اطلاعات 250 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1384 تا 1391 استفاده شد. به منظور آزمون فرضیه تحقیق، مدل مذکور با استفاده از روش داده های ترکیبی با اثرات ثابت برآورد گردید. نتایج برآورد مدل و نیز استفاده از آزمونهای والد و t نشان داد، پدیده نزدیک بینی در بازار سرمایه ایران خودنمایی می کند. این عامل نشان می دهد، سرمایه گذاران ایرانی اهمیت بیشتری برای گذشته شرکت و عایدات آتی کوتاه مدت آن قائلند و کسب عایدات آتی بلندمدت را چندان مهم نمی دانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Myopia Phenomenon in Iran Stock Market By Using A Clean Surplus Accounting Based Model

نویسندگان [English]

  • Mehdi Moradi 1
  • Mohammad Ali Bagherpour 2
  • Ahmad Ahmadi 3
1
2
3
چکیده [English]

This paper tests myopia phenomenon in Iran Stock Market. The myopia means overvaluing short-term earnings and undervaluing long-term earnings by market’s active investors. Tests of research, rely on a clean surplus accounting based model. This model has some predictions based on market efficiency hypothesis and shows how firm value affects by book value, long-term and near-term expected future earnings. To test the myopia phenomenon, we examined 250 accepted firms in Tehran Stock Exchange from 2005 to 2012. The research hypothesis is estimated by using fixed effects panel data method. By estimating the model and also using Wald test and t-test, we find that myopia phenomenon exists in Iran Stock Market. This shows, Iranian investors give more importance to firm’s past and its near-term future earnings and they pay less attention to long-term future earnings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market Myopia
  • Market Efficiency Hypothesis
  • Clean Surplus Accounting
  • Earnings
  • Wald Test
*       Abarbanell, J. Bernard, V. (2000) “Is the U.S stock market myopic?”.Journal of Accounting Research, Vol.38, No.2, pp: 221-242.
*       Banerjee, A. (1992) “A simple model of herd behavior” The Quarterly Journal of Economics, No.3, Vol.107, PP: 797-817.
*       Bernard, V. (2004) “Accounting-Based Valuation Methods, Determinants of Book-to-Market Ratios, and Implications for Financial Statement Analysis.” Working paper, University of Michigan.
*       Christie, G. Huang, D. (1995) “Following the pied piper: Do individual returns herd around the market?” Financial Analysts Journal, No.4, Vol.51, pp: 31-37.
*       Clark, G.L. (2010) “Myopia and the global financial crisis: short-termism, context-specific reasoning, and market structure.” SPACES online.
*       Del Rio, C., Santamaria, R. (2011) “Stock characteristics, investor type and market myopia.” Available online, www.ssrn.com.
*       Fama, E. (1976) “foundation of finance, new work, basic books” lnc.Publishers, pp: 136-165.
*       Feltham, G. Ohlson, J. (1995) “Valuation and clean surplus accounting for operating and financial activities.” Contemporary Accounting Research, Vol.11, No.2, pp: 689-731.
*       Jacobson, R. Aaker, D. (1993) “Myopic management behavior with efficient, but imperfect, financial markets : A comparison of information asymmetries in the U.S. and Japan”, Journal of Accounting and Economics, Vol.16, Iss: 4, pp: 383-405.
*       Laverty, K. (2004) "Managerial myopia or systemic short‐termism?: The importance of managerial systems in valuing the long term", Management Decision, Vol. 42 ,Iss: 8, pp: 949-962.
*       Lee, W. Ahn, J. (2014) “Financial interpretation of herd behavior index and its statistical estimation”, Journal of the Korean Statistical Society, In Press, Corrected Proof.
*       Malkiel, B. G. (1992) “The Influence of Conditions in Financial Markets on the Time Horizons of Business Managers: An International Comparison.” Working Paper. Harvard Business School and Council on Competitiveness.
*       Nagy, A. Neal, T. (2001) “An empirical examination of corporate myopic behavior: a comparison of Japanese and U.S. companies”, The International Journal of Accounting, Vol.36, Iss: 1, pp: 91-113.
*       Nakagawa, R. Oiwa, H & Takeda, F. (2012) “The Economic Impact of Herd Behavior in the Japanese Loan Market”, Pacific-Basin Finance Journal, Vol.20, Iss: 4, pp: 600-613.
*       Nofsinger, R. (1996) “Tests of herding and positive feedback trading strategies by institutions and individuals” Washington State University Press.
*       Nofsinger, R. Sias, W. (1998) “Herding and feedback trading by institutions and individual investors”. Washington State University Press.
*       Ohlson, J. (1995) “Earnings,BookValues,and Dividends in SecurityValuation.”  Contemporary Accounting Research, pp:661-87.
*       Ridge, J. Dave, K & White, M. (2014) “The influence of managerial myopia on firm strategy” Management Decision, Vol. 52 Iss: 3, pp: 602-623.
*       Sahlman, A. Stevenson, H. “Capital Market Myopia.” Journal of Business Venturing ,Vol.1, No.1, pp:7–30.
*       Volker, L. (2012) “Stock option vesting conditions, CEO turnover, and myopic investment”, Journal of Financial Economics, Vol.106, Iss: 3, pp: 513-526.
*      Wadhwani, S. (2005) “UK Stock Markets, Myopic and inefficient?” Economic Policy,Vol.1, No.4. pp:1-16