استراتژی اقیانوس آبی و توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد حسابداری دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز

3 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی قابلیت های فنون جاری حسابداری مدیریت استراتژیک در به کارگیری استراتژی اقیانوس آبی و
تأثیرات احتمالی حسابداری مدیریت استراتژیک و فنون آن از این نوع استراتژی است. پژوهش حاضر از انواع پژوهش های کیفی بوده
و از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب آن استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برخی از تکنیک های
حسابداری مدیریت استراتژیک نه تنها قابلیت کاربرد برای پیاده سازی و اجرای استراتژی اقیانوس آبی را دارند بلکه از اجزای ضروری
آن به حساب می آیند؛ از جمله تحلیل چرخه عمر، قیمت گذاری استراتژیک، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، هزینه یابی هدف،
هزینه یابی کایزن، بودجه ریزی کایزن، هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت و ارزیابی متوازن. با وجود این، اکثر این تکنیک ها برای
کمک به مدیریت استراتژیک مبتنی بر اقیانوس آبی نیازمند تعدیلاتی هستند. به بیان دیگر، حسابداری مدیریت استراتژیک برای
سودمند بودن در تدوین، پیاده سازی، تداوم و ارزیابی استراتژی اقیانوس آبی نیاز به پیشرفت هایی دارد. توجه به صنایع جانشین و
جایگزین، مطلوبیت برای خریدار )از جمله غیرمشتریان(، عوامل انسانی، رفتاری و نامشهود مهمترین پیشرفت های لازم برای
حسابداری مدیریت استراتژیک در این زمینه هستند. بنابراین نتیجه گیری می شود که حسابداری مدیریت استراتژیک از نوع رنگ
استراتژی شرکت تأثیر می پذیرد، اما با انجام تعدیلاتی در فنون آن، کماکان می توان سودمندی این سیستم اطلاعاتی را حفظ کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Blue Ocean Strategy and the Development of Strategic Management Accounting

نویسندگان [English]

  • Mohammad Namazi 1
  • Mohammad Hossein Ghadirian Arani 2
  • Hasan Fattahi Nafchi 3
1
2
3
چکیده [English]

The main purpose of this study is to investigate the role of current Strategic Management Accounting (SMA) techniques in applying Blue Ocean Strategy (BOS) and identifying possible effects of this type of strategy on SMA and its techniques. This study is a qualitative research that is based on the library of archive data collection approach. Findings show that some of the SMA techniques (including life cycle analysis, strategic pricing, value chain analysis, target costing, kaizen costing and budgeting, ABC, ABM, and BSC) not only are applicable to implement BOS, but also are essential components. However, most of these techniques in assisting strategic management based on the blue ocean ideas require some modifications. That is, SMA for being useful in the formulation, implementation, sustainability and evaluation of BOS requires some improvements. Consideration to the substitutes and alternatives, buyer utility (including non-customers), human, behavioral and intangible factors are the most important required factors for advancement of SMA in this field. Therefore, it is concluded that SMA is affected by color of the firm strategy. However, it still can maintain the usefulness of the information system by some adjustments in its techniques.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blue Ocean Strategy
  • Create Uncontested Market Space
  • Make the Competition Irrelevant
  • Modern Strategic Management Accounting Techniques
*  تولایی، روح‌الله. (1388). راهبرد اقیانوس آبی به عنوان انقلابی در حوزه مدیریت راهبردی، دوماهنامه توسعه سازمانی پلیس، 24، 55-77.
*  رضوانی، حمیدرضا و عاطفه طالب‌نژاد. (1389). ارائه چارچوب مفهومی جانمایی استراتژی‌های قیمت‌گذاری در چرخه عمر محصول بر اساس نقاط مرجع استراتژیک بازاریابی.  بررسی‌های بازرگانی، شماره 42، ص‌ص11-2.
*  رادفر، رضا.رضائی‌ملک، نرگس ومحمدرضائی‌ملک (1393). ارزیابی میزان بهبودعملگرهای مالی سازمان باپیاده سازی سیستم مدیریت دانش. حسابداری مدیریت، دوره 7،شماره 2(پیاپی 21)، ص‌ص 46-33.
* رهنمای‌رودپشتی، فریدون. (1387). حسابداری مدیریت راهبردی: (مبتنی بر مدیریت هزینه ارزش آفرین). انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
* رهنمای‌رودپیشی،فریدون؛ بنی مهد،بهمن و سیدجعفر میرسعیدی(1393). مدرنیته وحسابداری مدیریت. فصلنامه دانش حسابداری وحسابرسی مدیریت ،دوره 3،شماره 12،  ص‌ص 12-1.
* گلپایگانی، مجید و شهناز پیروزفر (۱۳۸۷). اقیانوس آبی: استراتژی رقابت در بازار بی رقیب، تدبیر، شماره ۲۰۲، ص‌ص 35-29.
*  نمازی، محمد- با همکاری گروه علمی. (1392a). حسابداری مدیریت استراتژیک، از تئوری تا عمل. جلد اول، چاپ اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
*   نمازی، محمد- با همکاری گروه علمی. (1392b). حسابداری مدیریت استراتژیک، از تئوری تا عمل. جلد دوم، چاپ اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
*  نمازی، محمد و قدیریان‌آرانی، محمدحسین. (1393). حسن شهرت: منظر پنجم ارزیابی متوازن. تحت فرایند داوری.
*  Adamany, H. G., and Gonsalves, F. A. J. (1994). Life cycle management: An integrated approach to managing investments. Journal of Cost Management, Vol. 8, No. 2, pp. 35-48.
*       Anderson, C. R. and Zeithaml, C. P. (1984). Stage of the product life cycle, business strategy, and business performance. The Academy of Management Journal, Vol. 27, No. 1, pp. 5-24.
*       Anonymous. (2006). Non-financial data can predict future profitability. Business Credits, Vol. 108, No. 4, pp. 57-68.
*       Ansoff, H. I. (1965). Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and Expansion, McGraw-Hill, New York, NY.
*       Armenakis, A. A., and Bedeian, A. G. (1999). Organizational change: A review of theory and research in the 1990s. Journal of Management, Vol. 10, No. 4, pp. 293-315. 
*       Bernerth, J. B., Armenakis, A. A., Field, H. S. and Walker, H. J. (2007). Justice, cynicism, and commitment: A study of important organizational change variables”. Journal of Applied Behavioral Science, Vol. 43, No. 3, pp. 303-326.
*       Best, D. P. (1988). The future of information management, International Journal of InformationManagement, Vol. 8, No. 1, pp. 13-24.
*       Blocher, E., Chen, K., and Lin, T. (2001). Cost Management: A Strategic Emphasis. 2nd Ed, McGraw-Hill/Irwin.
*       Boehm, B. W., Abts, C., Brown, A. W., Chulan, S. and et al. (2000). Software Cost Estimation with COCOMO II, 1st Ed, Prentice Hall.
*       Bos, K. V. (2001). Fundamental research by means of laboratory experiments is essential for a better understanding of organizational justice. Journal of VocationalBehavior, Vol. 58, pp. 254-259.
*       Cokins, G. (1996). Activity-Based Cost Management Making It Work: A Manager's Guide to Implementing and Sustaining an Effective ABC System. 1st Ed, McGraw-Hill.
*       Currie, G., and Kerrin, M. (2003). Human resource management and knowledge management: Enhancing knowledge sharing in a pharmaceutical company, International Journal of Human Resource Management, Vol. 14, pp. 1027-1045.
*       Doyle, P. (1976). The realities of the product life cycle, Quarterly Review of Marketing, Summer, pp. 1-6.
*       Che, Z. H. (2009). Pricing strategy and reserved capacity plan based on product life cycle and production function on LCD TV manufacturer. Expert Systems with Applications, Vol. 36, pp. 2048-2061.
*       Chaffey, D. (2011). E-Business and E-Commerce Management: Strategy, Implementation and Practice, 5th Ed, Prentice Hall.
*       Chaffey, D. and White, G. (2010). Business Information Management: Improving Performance Using Information Systems, 2nd Ed, Pearson Education Canada.
*       David, F. R. (2009). Strategic Management: Concepts and Cases, 13th Ed. Prentice Hall.
*       Drucker, P. F. (1985). Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. London: William Heinemann.
*       Dunk, A. S. (2004). Product life cycle cost analysis: The impact of customer profiling, competitive advantage, and quality of IS information. Management Accounting Research, Vol. 15, pp. 401-414.
*       Irvin, D. (2002). Strategy mapping in the public sector. Long Range Planning, Vol. 35, pp.637-647.
*       Fisher, C. D., Shoenfeldt, L. F., and Shaw, J. B. (2003). Human Resource Management, 5th, Ed, Boston: MA: Houghton Mifflin Company Access publisher.
*       Fisher, J. (1995). Implementing target costing. Journal of Cost Management, Summer, pp. 50-59.
*       Hilton, R. W. (2005). Managerial Accounting: Creating Value in A Dynamic Business Environment, 6th Ed, McGraw-Hill.
*       Hinterhuber, A. (2008). Customer value-based pricing strategies: why companies resist. Journal of Business Strategy, Vol. 29, pp. 41-50.
*       Hislop, D. (2003). Linking human resource management and knowledge management via commitment: A review and research agenda, Employee Relations, Vol. 25, No. 2, pp.182-202.
*       Hofer, C.  W. (1975). Toward a contingency theory of business strategy. Academy of Management Journal, Vol. 18, pp. 784-810.
*       Horngren, C. T., Datar, S. D., and Rajan, M. V. (2012). Cost Accounting: A Managerial Emphasis, 14th Ed, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
*       Imai, M. (1986). Kaizen: The Key to Japan's Competitive Success. 1st Ed, New York: McGraw-Hill.
*       Imai, M. (1997). Gemba Kaizen: A Commonsense, Low-cost Approach to Management, 1st Ed, McGraw-Hill.
*       Jobber, D. (2004). Principles and Practice of Marketing, 1st Ed, London: McGraw-Hill.
*       Johnson, H. T., and Kaplan, R. S. (1987). Relevance Lost: The Rise and Fall of Management Accounting,  Boston: Harvard Business School Press.
*       Kaplan, R. S., and Norton, D. P. (2006). Alignment: Using the Balanced Scorecard to Create Corporate Synergies, Boston: Harvard Business School Press.
*       Kaplan, R. S., and Norton, D. P. (1992). The balanced scorecard measures that drive performance.  Harvard Business Review, Vol. 70, No. 1, pp. 71-79.
*       Kaplan R. S., and Norton, D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system. Harvard Business Review, Jan-Feb, pp.47-59.
*       Kaye, M., Dyason, M., (1999). Customer value-driven strategies. Total Quality Management. Vol. 10, No. 4/5, pp. S594–S601.
*       Kim, W. C. and Mauborgne, R. (2004). Blue ocean strategy, Harvard Business Review, Vol. 82, No. 10, pp. 76-84.
*       Kim, W. C. and Mauborgne, R. (2005a). Blue ocean strategy: From theory to practice, California Management Review, Vol. 47, No. 3, pp. 105-121.
*       Kim, W. C. and Mauborgne, R. (2005b). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, Boston: Harvard Business School Press.
*       Kim, W. C. and Mauborgne, R. (2005c). Value innovation: A leap into the blue ocean, Journal of Business Strategy, Vol. 26, No. 4, pp. 22-28.
*       Kim, W. C., Mauborgne, R. and Ling, K. (2009). How to Implement Blue Ocean Strategy, Harvard Business Review Case Collection.
*       Kim, C., Yang, K. H. and Kim, J. (2007), A strategy for third-party logistics systems: A case analysis using the blue ocean strategy, Omega, Vol. 36, No. 4, pp. 522-34.
*       Klein, K. J., and Sorra, J. S. (1996). The challenge of innovation implementation. Academy Of Management Review, Vol. 21, No. 4, pp. 1055-1080.
*       Kotler, P. (1965). Phasing out weak products, Harvard Business Review, Vol. 43, pp. 107-118.
*       Kotler, P. (2000). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control, 10th Ed, New Jersey: Englewood Cliffs, Prentice-Hall Inc.
*       Koch, G. R., Leitner, K. H., and Bornemann, M. (2004). Measuring and reporting intangible assets and results in a European contract researchorganization, Paper prepared for the Joint German-OECD Conference Benchmarking Industry-Science Relationships, October 16-17, 2000, Berlin, Germany.
*       Kreuze, J., and Newell, G. E. (1994). ABC and life-cycle costing for environmental expenditures. Management Accounting, Vol. 75, No. 8, pp. 38-42.
*       Lamb, C. W., Hair, J. F., and McDaniel, C. (1998). Marketing, 4th Ed. Boston: South-Western College Publishing.
*       Leavy, B. (2005). Value pioneering-how to discover your own “blue ocean”: Interview with W. Chan Kim and Renée Mauborgne, Strategy & Leadership, Vol. 33, No. 6, pp. 13-20.
*       Lipe, M. G., and Salterio, S. (2002). A note on the judgmental effects of the balance scorecard information organization. Accounting Organizations and Society, Vol. 27, No. 6, pp.531-540.
*       Marzuccoa, L., Mariqueb, G., Stinglhamberb, F., De Roeckc, K., and Hanseza, I. (2014). Justice and employee attitudes during organizational change: The mediating role of overall justice, European Review of Applied Psychology, Vo. 64, No. 6, pp. 289-298.
*       Mcdonald, M. H. and Wilson, H. N. (1990). State of the art development in export system and strategic marketing planning, British Journal of Management, Vol. 1, NO. 3, pp.159-170.
*       Marn, M. V., Roegner, E. V. and Zawada, C. C. (2003). The art of pricing, McKinsey Quarterly, Available at: http://www.mckinsey.com/insights/marketing_sales/pricing_new_products
*       Mittlemann, J. (2004). New product planning and pricing: From idea to commercialization–A marketing approach. Available at: http://www.engin.brown.edu.
*       Pitta, D. and Pitta, E. (2012). Transforming the nature and scope of new product development, Journal of Product and Brand Management, Vol. 21, No. 1, pp. 35-46.
*       Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy. New York: Free Press.
*       Prasad, B. (1997). Re-engineering life-cycle management of products to achieve global success in the changing marketplace, Journal of Industrial Management & Data Systems, Vol. 97, No. 3, pp. 90-98.
*       Rink, D. R., and Swan, J. E. (1979). Product life cycle research: A literature review, Journal of Business Research, Vol. 7, No. 3, pp. 219–242.
*       Scarbrough, H. (2003). Knowledge management, HRM and the innovation process, International Journal of Manpower, Vol. 24, No. 5, pp. 501-516.
*       Soliman, F. and Spooner, K. (2000) Strategies for implementing knowledge management: role of human resources management, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 4, pp. 337-345.
*       Shank, J. K. and Govindarajan, V. (1989), Strategic Cost Analysis, Homewood, Ill: Irwin Inc.
*       Turban, E., Leidner, D. Mclean, E. and Wetherbe, J. (2006). Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy, 5th Ed, John Wiley & Sons Inc.
*       Worthy, F. S. (1991). Japan's smart secret weapon. Fortune, August 12, pp. 72-75.