بررسی تطابق استنادی پایان نامه های حسابداری مدیریت با منابع کتابخانهای و فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی شیراز و تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری حسابداری ، استادیار گروه حسابداری دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان

چکیده

در این پژوهش به بررسی رفتار علمی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاههای شیراز و تهران از حیث
چگونگی استفاده از منابع اطلاعاتی پرداخته شده است. روش انجام پژوهش، تحلیل استنادی است. در این بررسی کوشش شده تا با
تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، منابع عمده مورد استفاده دانشجویان از لحاظ زبان، شکل ظاهری، نحوه نشر و نیز میزان
استفاده از منابع کتابخانه ای و فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی رشته حسابداری در دانشگاه های شیراز و تهران تعیین شود.
بررسی 82۱ پایان نامه ) 8۱ پایان نامه دوره دکتری و 888 پایان نامه کارشناسی ارشد( با ۹۲2۷ استناد نشان داد که استناد به مقالات
۹۷ درصد بیشتر از منابع انگلیسی / ۹۷ درصد بیشتر از استناد به سایر منابع اطلاعاتی و میزان استفاده از منابع فارسی نیز با ۸۱ / با ۷۲
۱۸ درصد بیش از منابع اینترنتی بوده است. همچنین ۹۸ درصد استنادها مربوط به منابع موجود / بوده است. کاربرد منابع چاپی با 2۱
در مجموعه کتابخانه و 82 درصد استنادها نیز مربوط به آثار علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه های شیراز و تهران بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Match Citation between Dissertations of Management Accounting Graduates and Research Activities of Faculty Members in Shiraz& Tehran Universities (1380-1390)

نویسندگان [English]

  • Reza Jamei 1
  • Faezeh Rezaei Yamin 2
1
2
چکیده [English]

This research investigates the scientific behavior of PhD and M.A accounting graduates in Shiraz & Tehran Universities in terms of how they use information resources. Research method used in this study is citation analysis. This study attempts to determine the main resources used by students in terms of language, format, and publication, use of available resources in libraries and research activities of faculty members in faculty of management by analyzing the obtained information. (128 dissertations)Ninety five M.A and seventeen PhD dissertations with 7329 references are studied and the results show that these graduates have referred to articles 49.93 percent more than other information resources and they have used Persian resources 59.68 percent more than the English resources. Printed resources have been used 86.28 percent more than internet sources, respectively. Furthermore, 56 percent of references are among available resources in library collections and12 percent of them relate to scientific works of faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citation analysis
  • Dissertations
  • Library Resources
  • Research activities
  • Faculty of Management