کاربرد هزینه یابی آبشاری در مدیریت هزینه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی D.B.A انجمن مهندسی مالی ایران

چکیده

در سال های اخیر، هزینه های فعالیتهای فن آوری اطلاعات در نتیجه پیچیده سازی تکنولوژیکی و استراتژی های بازارمحورتر به
سرعت در حال افزایش است که زنجیره های ارزش شرکت ها را پیچیده تر می سازد. بسیاری از این هزینه ها به کالاها مربوط نبوده
بلکه به مشتریان، بخشهای بازار و کانال های توزیع مرتبط می باشند. این مقاله نشان می دهد که شرکتها به دنبال تعیین قیمت تمام
شده کالاها و خدمات خود هستند. به همین دلیل روش های مدیریت هزینه بازارمحور و مشتری محور محبوبیت فزاینده ای یافته
اند. این تحقیق از جمله تحقیقات کاربردی است و هدف مقاله حاضر تشریح روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت به عنوان یک فرآیند و
ابزار حسابداری مدیریت راهبردی است. بدین منظور مدل جدیدی از هزینه یابی با عنوان هزینه یابی آبشاری معرفی می گردد که از
طریق آن مشتری محوری براساس روش هزینه یابی برمبنای فعالیت به فرآیندهای مدیریت هزینه اضافه می کنیم. در تحقیق حاضر
مطالعه موردی در بخش فن آوری اطلاعات یکی از بانکهای کشور امارات متحده عربی که از مدل توسعه یافته هزینه یابی بر مبنای
فعالیت استفاده می نماید، انجام می پذیرد. نحوه پیشرفت مدل هزینه یابی برمبانی فعالیت به سمت فرآیندی که عملکردهای
مشتریان مختلف را با یکدیگر مقایسه میکند، به عبارتی "هزینه یابی بر مبنای فعالیت مبتنی بر مشتری "را تشریح خواهیم کرد.
نهایتاً به این نتیجه دست رسیدیم که به منظور محاسبات دقیقتر سود بهتر است از روشهای توسعه یافته هزینه یابی برمبنای فعالیت
نسبت به روشهای سنتی استفاده نمود. همچنین برای سهولت انجام کار میتوان استفاده از روش هزینه یابی آبشاری را مدنظر قرار
داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Cascade Costing in Cost Management

نویسندگان [English]

  • Zahra Amirhosseini 1
  • Masumeh Ghobadi 2
1
2
چکیده [English]

In recent years, the costs of Information Technology (IT) practices have been increasing quickly on the wake of technological complexity and more market-oriented strategies which make the value chains of the corporations more complicate. Most of these costs do not associate with the products, but to the customers of market segments and distribution channels. This paper presents that the firms are going to pursuit to realize the sale price of their products and services. That is why the procedures of market- driven cost and customer-driven management have found popularity. This research is one the applied researches and the aim is to explain costing approach based on activity as a process and accounting tool of the strategic management as well. For this reason, a new model of costing is introduced as Cascade Costing, by which the customer orientation is added to cost management processes based on activity –driven costing approach. In this paper, we will arrange a case study on IT department of one of the United Arabic Emirates (UAE) banks which uses developed model of activity-based costing. We also will explain how activity-based costing method promotes to a process that compares the performances of different customers; in other words, we describe Customer –Driven Activity-Based Costing. Finally, as a consequence, in order to compute profit more precisely, it is better to use developed approaches of activity-based costing than traditional alternatives. To do so with greater ease, we can consider using of cascade costing approach as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Cost Management
  • Information Technology Activities
  • Customer-driven ABC
  • Cascade cost