بررسی عوامل موثر بر سطح افشا اطلاعات آتی درگزارش‌های سالانه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طبابایی، گروه حسابداری، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و مربی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، (نویسنده مسئول)

3 کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران

چکیده

امروزه افشای اطلاعات تنها محدود به اطلاعات مالی در چارچوب گزارش‌های مالی نیست، بلکه آن‌ها معمولاً دسته‌ای از اطلاعات غیر مالی را نیز با هدف اثرگذاری بر تصمیمات استفاده کنندگان، افشا می‌کنند . در فرهنگ حسابداری افشاء یک واژه فراگیر بوده و به عنوان یکی از اصول حسابداری طبقه بندی می‌شود که تمامی فرایندهای با اهمیت مالی را در برگرفته و بر کلیه جوانب مالی موٍثر می‌باشد اطلاعات منتشر شده در گزارش سالانه را می­توان به اطلاعات گذشته و اطلاعات آتی تقسیم بندی نمود افشای اطلاعات گذشته(تاریخی) اشاره به نتایج مالی گذشته دارد و افشای آتی طبقه­ای از اطلاعات است که شامل برنامه­های فعلی و پیش­بینی آینده است پژوهش حاضر با تدوین شاخص­هایی به بررسی تأثیر متغیرهای اندازه، نسبت بدهی‌ها، تمرکز مالکیت، عمر شرکت، اندازه حسابرس مستقل و سودآوری برسطح افشا اطلاعات آتی درگزارشهای سالانه 95 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1391پرداخت از نظر آماری  این پژوهش با استفاده از تکنیک‌های تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره نسبت به تحلیل فرضیه های تحقیق اقدام نمود یافته های پژوهش نشان می‌دهد که بین متغیرهای اندازه شرکت، نسبت بدهی، اندازه موسسه حسابرسی و سود آوری با سطح افشا اطلاعات آتی حسابداری  رابطه معناداری وجود دارد و بین متغیرهای تمرکز مالکیت و سن شرکت با سطح افشا اطلاعات آتی حسابداری رابطه معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective factors on the level of exposition of future information in annual reports of companies accepted in Tehran stock market

نویسندگان [English]

  • Mahdi Sadidi 1
  • Hosseyn Badiei 2
  • Hamid Nabavi 3
1 Assistant Professor of Allameh Tabatabaee University, Department of Accounting, Tehran, Iran.
2 Ph.D Student of Accounting, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran. E-mail: Badiei912@st.atu.ac.ir & Islamic Azad University, Garmsar Branch, Department of Accounting, Semnan, Iran. (Corresponding Author)
3 M.A. in Financial Management, Islamic Azad University, Boshehr branch, Boshehr, Iran.
چکیده [English]

 Today, exposition of information cannot be limited to the framework of financial reports. So much so that they usually expose a group of non-financial information with aim of effectiveness on the decisions of users. In accounting  discipline, expositions a comprehensive word and regarded as one of accounting principle which include all important financial processes published information in annual report can be divided in to two past and future  information. Exposition of past information refers to past financial results, and future exposition is information categories which include present programs and future prediction. The present research by compiling certain indexes analyzes the impact of variables like size, dept. ratio, concentration of proprietorship, company’s life span, independent auditing and profitability on the level of exposition of futures information of annual reports of 95 companies accepted in Tehran stock market in 1391. From statistical point of view, this research by utilizing correlation analysis techniques and multivariable regression analyzes research hypotheses. The findings indicate there is significant relationship between variables of size, debt ratio, the size of auditing company and profitability with the level of exposition of future information, and the relationship between variables of company's proprietorship and company's lifespan is not significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future Information-Exposition-Stock Exchange- Size