الگوی استراتژی های مذاکره برای حل و فصل اختلاف نظرهای حسابرس با صاحبکار در ارتباط با نحوه گزارشگری مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، رشته حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

ماهیت حسابرسی به گونه ای است که حل و فصل اختلاف نظر بین حسابرس و صاحبکار در زمینه گزارشگری مالی مستلزم انجام مذاکره بین آنها می باشد. هدف این تحقیق بررسی نحوه مذاکره حسابرسان با صاحبکاران در راستای حل موضوعات گزارشگری مالی است. در این تحقیق انواع استراتژی های مذاکره مورد بررسی قرار گرفت که در محیط حسابرسی بطور اثربخش مورد استفاده قرار  می‌گیرد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که حسابرسان از سبکها و استراتژی های متفاوتی برای مذاکرات و حل اختلافات خود با صاحبکار استفاده می کنند که عبارتند از:  استراتژی های تحکم، گسترش دستور کار، حل مسأله و مصالحه. همچنین، یافته ها نشان می دهد که حسابرسان با استراتژی حل مساله بیشترین موافقت را دارند و استراتژی های تحکم و گسترش دستور کار و مصالحه به ترتیب در رتبه های بعدی قرار  می گیرند. استراتژی امتیاز دهی از نظر حسابرسان مورد تأیید قرار نگرفته است. این موضع سفت و سختی که حسابرسان در مذاکره با صاحبکار اتخاذ می کنند را می توان ناشی از لزوم پایبندی آنها به مسئولیتهای حرفه ای دانست که نتیجه مورد انتظار آن رعایت استاندارد های حسابداری و درستی صورتهای مالی خواهد بود. داده های این پژوهش با طرح سناریو و توزیع پرسشنامه بین 53 نفر از حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران جمع آوری و با استفاده از روش های آماری نظیر آزمون دوجمله ای، آزمون  t، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Auditor–Client Negotiation Model for Resolving Disputed Financial Reporting Issues

نویسندگان [English]

  • Y. Hassas Yeganeh 1
  • Kumars Biglar 2
1 Ph.D. Student in Accounting, Faculty of management and accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., faculty of management and accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract:The nature of the audit function can necessitate negotiation between the auditor and the client to resolve disputed financial reporting issues. The purpose of my study is to examine how auditors negotiate with their clients to resolve a complex financial reporting issues. In this study, we examined various negotiation strategies that are used effectively  in an auditing environment.The results show that the auditors use different styles and strategies for resolving their disputes with their clients that include: Contending, Expanding the Agenda, Problem Solving and Compromising  strategy. We also found that auditors were significantly more likely to lead to use of problem-solving strategies and strategies of contending and expanding the agenda in the next orders are placed.
concessionary strategy has been approved with Auditors.  The rigid stance adopted by auditors in negotiations with the client Arising from the need to adhere to professional responsibilities satisfies the accounting standards and accuracy of financial statements. Data were collected through the scenario and questionnaire distributed among 53 members of the Iranian Association of Certified Public Accountants CPAs. Statistical methods such as t-test, kolmogorov-smirnov, friedman are used for analyzing the data.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditor
  • Client
  • Negotiation