اهداف مدیران از کاربرد ارزیابی متوازن (BSC)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا.

2 عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا. (نویسنده مسئول)

چکیده

ادبیات حسابداری به طور مکرر مقالاتی در مورد نرخ پذیرش سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مثل کارت امتیازی متوازن (BSC) یا بهایابی مبتنی بر فعالیت (ABC) و عوامل موثر بر آن منتشر می‌کنند اما مقالات کمی در مورد اهداف خاصی که این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می گیرند انجام شده است. هدف این مقاله بررسی هدف مدیران از کاربرد کارت امتیازی متوازن می‌باشد. بدین منظور پرسش نامه ای بر اساس تحقیق ویرزما 2009 طراحی گردید. پس از سنجش روایی آن که بیش از 80 درصد بود این پرسش نامه بین  شرکت‌های تولیدی که از کارت امتیازی متوازن استفاده می کردند توزیع شد. ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی سه هدف کاربرد BSC یعنی استفاده از BSC با هدف حل مشکل و تصمیم‌گیری منطقی، برقراری ارتباط و خدمت رسانی بهتر به مشتریان استخراج شد. سپس رابطه اهداف مختلف کاربرد BSC با محرک‌های کاربرد BSC  با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند گانه تحلیل گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد سبک ارزیابی مدیران با کاربرد BSC با دو هدف حل مشکل و تصمیم‌گیری منطقی و برقراری ارتباط با افراد رابطه مثبت و معنی‌داری دارد.  به عبارت دیگر زمانی که مدیران معیارهای غیر مالی را بر معیارهای مالی، معیارهای کیفی را بر معیارهای کمی ترجیح می‌دهند و در استفاده از سیستم ارزیابی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند بیشتر از کارت امتیازی متوازن با دو هدف فوق استفاده می‌کنند. وجود سیستم‌های کنترلی جایگزین مانند کنترل عملیات با استفاده از قوانین و رویه عمل‌ها و استخدام افراد درستکار و رواج فرهنگ سازمانی مناسب همچنین پذیرش سیستم‌های جدید اطلاعاتی توسط مدیران  با هیچ یک از اهداف کاربرد BSC رابطه معنی‌داری ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The purposes of managers in using Balanced Scorecards

نویسندگان [English]

  • Rezvan Hejazi 1
  • Zohreh Arefmanesh 2
1 Professor of Alzahra University, Department of Accounting
2 Faculty member of Yazd University, Department of Accounting
چکیده [English]

In this paper, the purposes for which managers use the Balanced Scorecard is examined. For this purpose a survey was designed based on Wiersma (2009). After examining its reliability that was more than 80%,  instrument was distributed among Yazdi manufactured companies that use the Balanced Scorecard. Rresponses was collected from 32 firms. First, Using factor analysis, 3 purposes for which managers use the Balanced Scorecard is determined. These purposes are: (1) decision-making and decision-rationalizing; (2) communication and (3) Customer service. Then by analyzing regression model, the association between different BSC usage purposes and BSC usage drivers was investigated. The results show that BSC usage for decision-making and decision-rationalizing and communication purposes is driven by manager’s evaluation style. In other words, when managers prefer non-financial versus financial data and qualitative versus quantitative information and have more flexibility in using evaluation systems, use BSC for mentioned purposes.  alternative controls such as  written rules and procedures, hiring the right personnel and good organizational culture usage and also the manager’s receptiveness to new types of information have no significant relation with BSC usage purposes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • BSC usage purposes
  • manager’s evaluation style
  • alternative controls and manager’s receptiveness to new types of information