بررسی تأثیر نام و نشان تجاری شرکت بر پایداری جریان های نقدی و سیاست تامین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)

2 عضو هیأت علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرن

3 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایرن

چکیده

نام و نشان تجاری از جمله دارایی های نامشهودی است که پس از پذیرفته شدن توسط مشتریان، وفاداری آنان را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که وفاداری مشتریان، زمینه ایجاد روابط پایدار و مراجعات ادامه دار مشتریان به شرکت را فراهم می سازد، ممکن است بر ثبات جریان های نقدی شرکت تأثیر گذارد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین نام و نشان تجاری با پایداری جریان های نقدی، میزان نگهداشت وجه نقد و سیاست تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- همبستگی است. دوره انجام پژوهش سال 1380 تا 1391 است و با استفاده از روش حذف سیستماتیک تعداد 80 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که ارتباط نام و نشان تجاری با پایداری جریان های نقدی مثبت و با اهرم مالی و میزان نگهداشت وجه نقد معکوس و معنی دار است. از این رو، نتایج پژوهش نشان می دهد که با تقویت نام و نشان تجاری، پایداری جریان های نقدی بیشتر می شود و نیاز شرکت به تامین مالی خارجی کاهش می یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Assessment of Brand on the persistence of cash flows and financial policy for companies listed in Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Saied Ali Ahmadi 1
  • Afsaneh Soroushyar 2
  • Mohamad Haghighi 3
1 Member of faculty, Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran (Corresponding Author)
2 Member of faculty, Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Master Degree in Accounting, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The brand as intangible asset can create the customer loyalty. Since the customer loyalty lead to purchase repeatedly, it can increase the stability of cash flow and decrease the need of the external financial. Therefore, the purpose of this research is investigating the relationship between brand and persistence of cash flow, cash holding and financial policy for companies listed in Tehran Stock Exchange (TSE). In terms of purpose, the research is practical and in terms of method is descriptive. The research period is 2001 to 2012. Using the systematic delete method, we select 80 firms for sample. The results indicate that the brand is positively related to cash flow persistence and negatively related to cash holding and leverage. Thus, the results show that strength of brand can increase the cash flow persistence and decrease the need to external financial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • persistence of Cash Flow
  • Cash Holding and Financial Policy