ارزیابی و شناسائی محرک‌ها و موانع تغییرات در حسابداری مدیریت در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد مرند ،گروه حسابداری ،مرند، ایران

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند،گروه حسابداری،مرند، ایران

چکیده

حسابداری مدیریت بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمانها، جهت مهیا کردن آنها برای تصمیم سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آنها اجازه می دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریتشان را بهتر تجهیز نمایند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی محرک­ها و موانع بر تغییرات در حسابداری مدیریت می باشد. در این راستا، پرسشنامه­ای (مشتمل بر 42 سؤال و 13 مؤلفه) تدوین و در بین 350 نفر از مدیران و حسابداران عضو انجمن حسابداران ایران و انجمن حسابداری مدیریت ایران توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده از پرسش­نامه و با توجه به نرمال بودن داده­ها، آزمون تی استودنت تک نمونه­ای مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که از دیدگاه جامعه­ی مورد پژوهش، مؤلفه­های پیش­بینی­های هیأت مدیره درباره سود، پاداش پرداختی سالانه به کارکنان، هزینه­های نمایندگی، کیفیت داده­ها و هزینه­های زیست محیطی از محرک­های تغییرات در حسابداری مدیریت و مؤلفه­های تغییرات سازمانی، عدم دسترسی به اعضای هیأت مدیره، عدم شفافیت اطلاعات مالی و عدم کنترل افزایش قیمت دارایی­ها از موانع تغییرات در حسابداری مدیریت به حساب می­آیند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assess and identify the incentives and barriers to changes in management accounting of Iran

نویسندگان [English]

  • Elham Kamalzare 1
  • Heydar Mohammadzadeh Salteh 2
1 M.A in Accounting, Marand Branch, Islamic Azad university, Marand , Iran
2 Assistant Professor of Accounting, Marand Branch, Islamic Azad university, Marand , Iran
چکیده [English]

Management Accounting emphasizes on using accounting information for the managers in the organization in order to provide them with making decisions on conscious business so that they can better equip their management and control practices. The current research is mainly intended to introduce the incentives and barriers to changes in management accounting. In order to study the hypotheses, a questionnaire including 42 questions and 13 items was formulated and distribute among 350 managers and accountants listed at Iran’s accounting association and Iran’s  Institute of Management Accountants and the Professors and students of the Management Accounting in order to analyze the data from the questions and with the normalized data, single sample t student test was used.
The results showed that point in view of the research community, the factors predicting profits included annual payment to the employees, agency costs, data quality and environmental costs. The incentives for changes in management accounting and the factors of organizational change included inaccessibility of the board of directors, lack of transparency in financial information and lack of control for increased asset prices are the barriers of changes in management accounting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • management accounting-change management accounting-incentive of management accounting-barriers of management accounting