بررسی رابطه کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت و شاخص های مالی ارزیابی عملکرد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (مسئول مکاتبات)

2 کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی-واحد الکترونیکی

چکیده

با توجه به پیشرفت های روز افزون درکلیه علوم درحسابداری مدیریت نیز پیشرفت های زیادی حاصل گردیده که شامل ظهور ابزارهای نوینی در آن می شود. استفاده از این ابزارها درچارچوب سیستم های حسابداری مدیریت صورت می گیرد که وظیفه تأمین نیازهای اطلاعاتی مدیریت را برعهده دارند. تعاریف متعددی از نوآوری را می توان در مطاالعات ادبیات سازمانی یافت. از جمله می توان نوآوری را به عنوان نخستین استفاده از دانش جدید تعریف نمود. تحقیقات تجربی اخیر نشان می دهد که حسابداری مدیریت برای نگه داشتن ارتباط خود با سطح جهانی شدن امروزی، باید با تغییر در نیازهای مدیران هماهنگ شود. وجود ابزارهای نوین واثربخش حسابداری مدیریت، مدیران را در دستیابی بهتر و بهینه تر به اهداف شرکت یاری کند که رأس این اهداف، افزودن ثروت سهام داران وارزش شرکت است. دستیابی به اهداف مطرح شده را می توان ازطریق بازارهای سرمایه مورد سنجش قرار داد و این امر به وسیله تجزیه وتحلیل صورت های مالی و توسط شاخص های مالی صورت می گیرد. از اینرو در این تحقیق به بررسی رابطه کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت و شاخص های مالی عملکرد در شرکت های تولیدی بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390-1386 پرداخته شده است. شاخص های مالی مذکور عبارتند از بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش. براساس نتایج بدست آمده در این تحقیق میان شاخص بازده دارایی ها و کاربرد از نوآوری های حسابداری مدیریت رابطه معنا داری وجود دارد. البته این رابطه میان بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش با کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study the Relationship between the Uses of Management Accounting Innovation and Financial Indicators of Performance Evaluation of Listed Companies in Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Zohreh Hajiha 1
  • Mohaddeseh Kharratzadeh 2
1 Assistant professor of Accounting, Islamic Azad University, East Tehran Branch
2 M.A of Accounting, IAU, Electronic Branch
چکیده [English]

Due to the growing progress in all of Sciences, in management accounting many developments has been achieved, including to appearance of new tools. The use of these tools within management accounting systems are tasked of Preparing of managing information needs. Numerous definitions of innovation can be found in the organizational literature. Innovation can be defined as first use of new knowledge. Recent empirical research Show that management accountants to keep in touch with the modern world, should be coordinated with the changing needs of managers. There are new tools and effective of Management accounting, it helps managers to achieving better and more efficient to goals that in the above of these goals is adding wealth to shareholder and value of company. Achieving to proposed objectives can be measured through the capital markets and these have done by analysis of financial statements and financial indicators. This study has been examined the relationship between use of management accounting innovation and traditional indicators financial in manufacturing companies in Tehran Stock Exchange during 86 to 90 years. The financial indicators include return on assets, return on equity and return on sales.
The results obtained in this study; there is a significant relationship between return on assets and use of management accounting innovations. However, there is no significant the relationship between return on equity, return on sales and use of management accounting innovations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management Accounting Innovation
  • return on assets
  • return on equity
  • Return on Sales