بررسی آثار پیش‌بینی‌های سود توسط مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان (مسئول مکاتبات)

2 استادحسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان

3 دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین

چکیده

پس از اینکه پاتل (1976) رفتار قیمت سهام را در مقابل پیش‌بینی سود هر سهم بررسی نمود، مطالعات در مورد آثار پیش‌بینی‌ها تداوم یافت، ولی این مطالعات عمدتاً در بازارهای سهام کشورهایی بوده که ارائه پیش‌بینی سود توسط مدیران در آن‌ها اختیاری است. هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوای اطلاعاتی سودهای پیش‌بینی‌شده اولیه و تعدیل آن توسط مدیران در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است، بر اساس روش‌شناسی پژوهش رویدادی، واکنش بازار در قالب تغییرات قیمت سهام پس از اعلان پیش‌بینی سود اولیه و تعدیل آن توسط مدیران ارزیابی شده است. نتایج آزمون بررسی‌ها بر اساس نمونه برای 1779 مورد اعلان پیش‌بینی سود توسط مدیران طی سال‌های 1390-1386  نشان می‌دهد که بازار سهام به پیش بینی سود توسط مدیران واکنش نشان می‌دهد، این واکنش بازار به پیش‌بینی سود اولیه نسبت به تعدیل پیش‌بینی سود بیشتر بوده و حجم مبادلات سهام پس از اعلان پیش‌بینی سود افزایش یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of profit forecasting effect by manager

نویسندگان [English]

  • Taher Eskandarli 1
  • Mohsen Dastgir 2
  • M. Hosseyn Ghaemi 3
1 Ph.D Student , IAU, Science & Research Branch
2 Professor of Accounting, IAU, Esfahan Science & Research Branch
3 Association Professoer , Imam Khomaini University
چکیده [English]

After survey by Patel (1976) the behavior of stock prices to forecast earnings per share of studies about effects of forecast continued.but mainly studies the stock market earnings forecasts in their countries that it is optional. This paper examines the information content of earnings and adjusted the initial forecasts by the Directors in Listed Companies in Tehran Stock Exchange is concerned, based on the methodology of event studies, changes in stock market reaction after the announcement of initial and adjusted earnings predicted by the manager.Test results are based on surveys of nearly 1,700 dividend declared by the directors during the years 1390 to 1386 shows that prediction markets to forecast profit by predicting market reaction to earnings that managers react early to predict adjustment more profit and also stock trading volume has increased after the declaration of anticipated profits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Profit forecasting
  • Information Content
  • Event Research