تأثیر مدیریت دانش استراتژیک برنوآوری و عملکرد شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق ‌بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 عضو هیأت علمی، آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیشه (مسئول مکاتبات)

3 عضو هیأت علمی،گروه حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد رودسر و املش

چکیده

سازمان­ها اکثراً از اثرات مدیریت دانش و فواید آن آگاهی ندارند. در این پژوهش ما به دنبال آن هستیم که تأثیر استراتژی­های مدیریت دانش (مدون و شخصی) را بر نوآوری و عملکرد شرکت­های کارگزاری بورس اوراق­بهادار تهران بررسی کنیم. این پژوهش91 شرکت  کارگزاری را در سال 1391 مورد مطالعه قرار داده است. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان(1970)  تعیین و با استفاده از نرم افزار spss 16  ، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و در نهایت برای آزمون فرضیه­ها از تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار Lisrel 8.8 استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می­دهد استراتژی­های مدیریت دانش مدون می­توانند بر روی عملکرد شرکت­های کارگزاری بورس اوراق­بهادار تهران به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق افزایش توانایی نوآوری) اثر بگذارد. لیکن مدیریت دانش شخصی اثر چندانی بر روی نوآوری وعملکرد شرکت­های کارگزاری ندارد. با توجه به تأثیر مثبت مدیریت دانش مدون بر نوآوری و عملکرد شرکت­های کارگزاری نتیجه این تحقیق می­تواند به مدیران و دانشگاهیان در طراحی برنامه­های استراتژیک مدیریت دانش جهت دستیابی به نوآوری بالاتر، اثربخشی، کارایی و سودآوری بیشتر کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of Strategic knowledge management on innovation and performance of registered brokerage firms of Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Hossein Vazifehdust 1
  • Heidar Foroughnejad 2
  • Mehdi Khoshnood 3
1 Associate Professor, Azad Islamic University, Science and Reserch Branch
2 Sama Technical and Vocational Training College, Islamic Azad University, Andisheh Branch
3 Department of Accounting, Islamic Azad University, Roudsar & amlash Branch
چکیده [English]

Organizations are often unaware of the effects and benefits of knowledge management. In this study, we are pursuing to investigate the strategy of knowledge management (Codification and Personalization) on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. This study examined the data of 91 brokerage firms in the year 2012. Sample size based on Krejcie and Morgan (1970) and by means of software spss 16 determined Cronbach's alpha coefficient calculation and eventually by means of confirmatory factor analysis and software Lisrel 8.8 tested the hypotheses. The results show that Codified knowledge management strategies directly and indirectly (through increased innovation potential) can be effective on the registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. However, Personalized knowledge management no significant effect on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. Regarding positive effect of Codified knowledge management on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange, our conclusions may help academics and managers in designing  knowledge management strategic  programs in order  to achieve higher innovation, effectiveness, efficiency and profitability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic Knowledge Management
  • Codified Knowledge Management
  • Personalized knowledge management
  • innovation
  • Brokerage firms' performance