بررسی تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی (مطالعه موردی :شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایروان، ارمنستان

چکیده

مقاله حاضر به بررسی تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر  افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با استفاده از مدل مایکل پورتر و مثلث بقائ محصول می پردازد و در این راستا ، پس از بررسی تاثیر هر یک از استراتژیهای رهبری هزینه، تمایز و تمرکز را به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را به عنوان متغیر وابسته در نظر می گیرد و سپس با توجه به تاثیر گذاری بیشتر استراتژی رهبری هزینه بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به اولویت بندی و رتبه بندی هر یک از عناصر تاثیر گذار بر استراتژی رهبری هزینه پرداخته شد تا بر اساس آن بتوان به بهترین نحو از منابع محدود سازمان با توجه به میزان تاثیر و اهمیت هر یک از عناصر بهره جست تا بیشترین ارزش افزوده برای سازمان حاصل گردد . نتایج تحقیق حاضر که با تجزیه و تحلیل 30 نمونه تصادفی (مستخرج از جامعه آماری شامل 300 مدیر و سرپرست و 400 کارشناس) از پرسشنامه شامل طیف پنج گزینه ای لیکرت با بهره گیری از نرم افزار SPSS حاصل شد نشان می دهد که اولاً، ضریب پایایی پرسشنامه براساس ضریب آماری آلفای کرون باخ عدد 0.918 و با اعتماد بالا بدست آمد در ثانی تأثیر استراتژی رهبری هزینه نسبت به دو استراتژی تمایز و تمرکز بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیشتر می باشد. لذا توجه خاص محقق را نسبت به بررسی دقیق این استراتژی می طلبید. نهایتاً سعی بر آن شده است تا با تمرکز بر چگونگی اجرای این استراتژی ارزش آفرینی مناسبی جهت توسعه مدیریت کسب و کار فراهم آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cost Leadership Strategy to Increase Exports of Petrochemical Products Case Study: National Petrochemical Company of Iran

نویسنده [English]

  • Hossein Esmaeili Shahmirzadi
Department of Business Administration, Faculty of Economics, Yerevan State University
چکیده [English]

This paper examines effect of cost Leadership Strategy to increase exports of petrochemical products using Michael Porter's model and triangle of survival product. In this regard , the strategy of cost leadership , differentiation and Focus as the dependent variables and National Petrochemical Company of Iran's petrochemical products exports increased , as dependent variable. Results of a randomized study, which analyzed 30 samples (taken from a population of 300 managers and 400 experts) of five choice Likert questionnaire spectra were obtained using SPSS software.
Firstly a statistical coefficient Alpha coefficient of the questionnaire was 0.918 and designed based on the Crohnbach's Alpha numbers with high confidence. Second, the strategy of cost leadership compare to two other strategies of differentiation and focus , has more meanful effect on increasing NPC'S products exports.Therefore this strategy requires careful attention of researcher.Finally, it has been tried to focus on how to implement this strategy , value creating for business management and developing appropriate condition

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cost Leadership Strategy
  • Petrochemical exports
  • Likert scale