بررسی ارزش ویژه‌ برند بانک صادرات و واکاوی از اثرات سوء استفاده‌های مالی بر آن از نگاه مشتری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس (مسئول مکاتبات)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی جهاد دانشگاهی یزد

3 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی جهاد دانشگاهی یزد

چکیده

تصویر ذهنی برند، به شدت بر رفتار مشتریان نسبت به آن تاثیرگذار است، به گونه­ای که، ارزش ویژه­ی برند سازمان­ها، تحت تاثیر توانائی سازمان در ارزیابی این حقیقت است که مشتریان چگونه تصویر برند را تفسیر و سازمان چگونه این تصویر ذهنی را کنترل می­کند. این تصویر برند از دیدگاه مشتری در صنعت بانکداری به دلیل محیط رقابتی آن، نقش استراتژیک بانک­ها و... اهمیت بیشتری دارد. در این راستا این مقاله با بررسی ارزش ویژه­ی برند بانک صادرات به کمک مدل ارزش ویژه­ی برند آکر(1991) به واکاوی جایگاه برند این بانک قبل و بعد از سوءاستفاده اخیر و همچنین رتبه­بندی ابعاد ارزش ویژه­ی برند بانک صادرات با توجه به تاثیر سوءاستفاده اخیر، بر برند این بانک پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد، سواستفاده­ی مالی اخیر بر همه­ی ابعاد (آگاهی از برند، کیفیت ادراکی از برند، وابستگی به برند، رفتار بازار برند و وفاداری به برند) مدل ارزش ویژه­ی برند آکر اثر گذاشته، به طوری که با توجه به ارزیابی­های انجام شده، ارزش ویژه­ی برند بانک صادرات از نگاه مشتریان، در همه­ی ابعاد کاهش یافته است و بیشترین تاثیر را بعد وفاداری از برند و وابستگی به برند پذیرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Financial Graft on Bank Saderat Brand Equity in Customer View

نویسندگان [English]

  • Maysam Shafiee Roodposhti 1
  • Mohddeseh Tarahi 2
  • Fatemeh Malekshahi 3
1 PhD Student of Tarbiat Modares University Faculty of Management and Accounting, Tarbait Modares University
2 Master Graduate Student of Yazd Jahad Daneshgahi Higher Education Institute Management Department
3 Master of Industrial Management, Jahad Daneshgahi Higher Education Institute
چکیده [English]

Mental image of a brand effects on the customer behavior relative to that brand, such that special value of organization brand is effected by organization ability to evaluate this fact that how do customers interpret brand image. This image of brand from customer,s view in banking industry has more importance because its competitive medium, strategic role of banks and so on. In this direction, this study has investigated special value of brand of Saderat Bank, by helping special value model of Aker brand(1991)and it has explored brand situation of this bank, before and after recent abusing and also this study has studied rating of Saderat bank special value of brand according to recent abusing effect on this bank brand. The results of this study indicate that recent financial abusing effects on all dimension of special value model of Aker brand (suchas awareness of brand, perceptual quality of brand, brand dependency to brand, the behavior of brand market and loyalty to brand), such that accerding to performed evaluation, special value of brand of Saderat Bank has been reduced in all of dimensions from customers view . Loyalty dimension has accepted the most effect from brand and dependency to brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer
  • Brand Equity
  • Bank Saderat
  • Financial Graft