ارائه مدلی مبتنی بر خلق ارزش به منظور ارزیابی عملکرد مالی در بانک ها و موسسات مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه ریاضی، تهران، ایران

3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)

چکیده

عملکرد مناسب کسب و کار هر بانک را می توان به میزان منابع مورد استفاده در آن و میزان مطلوبیتی که از به کارگیری آن منابع حاصل می گردد، نسبت داد؛ این فرآیند می تواند به توانایی خلق ارزش در بانک تعبیر شود. اگرچه تاکنون شاخص های گوناگونی به منظور ارزیابی این توانمندی در موسسات ارائه شده اند، لیکن تنوع این موارد و نیز ارتباط موجود میان آنها، روند این ارزیابی ها را تا حدودی تجربی و گاه سلیقه ای نموده است. در این مطالعه تلاش می شود تا مدلی به منظور یکپارچگی و نیز اثربخشی بیشتر این تحلیل ها در راستای خلق ارزش بانک ها و موسسات مالی ارائه شود. رویکرد مورد نظر در این مقاله بر دو بخش طراحی مدل ارزیابی و نیز ارائه یک ساختار مقایسه ای تأکید دارد تا بدان وسیله ضمن شناسایی اجزای اصلی تأثیرگذار بر روند خلق ارزش در بانک، به مقایسه و تحلیل عملکرد مالی این حوزه بپردازد. یافته های مقاله در یک بانک تجاری و از منظر ذینفعان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Model for Measuring Banks Financial Performance Based on value creation analysis

نویسندگان [English]

  • M. E. Pourzarandi 1
  • M. Alborzi 1
  • F. Hosseinzade Lotfi 2
  • M. Shahriari 3
1 Department of Industrial Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch
2 Department of Mathematics, Islamic Azad University, Science and Research Branch
3 Department of Industrial Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch (Corresponding Author)
چکیده [English]

There is a strong relationship between a bank performance and the way it finds the utility of applying their resource. This can be another word for value creation ability. Although there are many ratios and models for analyzing the financial performance in a bank, but in absence of an aggregated approach, finally makes it an empirical analysis for managers. This paper proposes a model to analyze banks performance in an aggregated and effective way according to creating value strategies. It considers two main parts: a model for measuring the financial performance and a comparative structure. By using the results of the model in a commercial bank, it provides an analysis for its ability to create values.     

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bank
  • value creation
  • Financial Performance