بررسی روابط میان استراتژی تمایز، نوآوری و سیستم‌های کنترل مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه الزهرا

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فریدن، گروه حسابداری، اصفهان، ایران و دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه الزهرا

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی روابط میان استراتژی تمایز محصول، سیستم‌های کنترل مدیریت (MCS) و نوآوری است. دو بعد از سیستم‌های کنترل مدیریت شامل فرهنگ سازمانی ارگانیک و کنترل‌های رسمی درنظر گرفته شده است. بر اساس مدل مسیر مفروض در این پژوهش، پیش‌بینی می‌شود که نوآوری متأثر از استراتژی تمایز محصول در سازمان است که این اثر در قالب مسیرهایی از تمایز محصول به دو بعد سیستم‌های کنترل مدیریت و سپس مسیرهایی از این ابعاد به نوآوری قابل توضیح می‌باشد. برای آزمون مدل مسیر از تحلیل مدل­یابی معادله ساختاری (SEM) استفاده شده است. اطلاعات مربوط، از 69 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران فعال در 4 صنعت، از طریق پرسش‌نامه دریافت گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از ارتباط مستقیم میان تمایز محصول با نوآوری و با هر دو بعد MCS است. ابعاد MCS نیز اثراتی مستقیم بر نوآوری دارند. علاوه بر اثر مستقیم تمایز بر نوآوری، اثر واسطه‌ای MCS در رابطه میان استراتژی تمایز و نوآوری، که معرف اثرات غیرمستقیم تمایز بر نوآوری است، نیز تأیید ‌شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the Relationships between Strategy, Innovation, and Management Control Systems

نویسندگان [English]

  • Rezvan Hejazi 1
  • Manijeh Ramsheh 2
1 Professor of Alzahra University
2 Faculty of Islamic Azad University, Fereydan Branch and PHD Student of Alzahra University mramsheh@yahoo.com
چکیده [English]

This paper is concerned with the relationship between strategy, management control systems (MCSs), and innovation. Two dimensions of MCS- organic innovative culture and formal controls- are considered. On the basis of the theoretical path model, it is predicted that product differentiation is associated with more extensive innovation. It is argued that this association is explained by paths from product differentiation to the two dimensions of MCS, and then paths from these MCS dimensions to innovation. Structural equation modeling (SEM) analysis used to test path model. This paper uses the information of 69 companies from 4 different industries listed on Tehran Stock Exchange by means of questionnaire. The results confirm that product differentiation is associated with innovation. Also, product differentiation is associated with each dimension of the MCS. Organic innovative culture and formal controls have direct paths to innovation. The result of the survey also indicates the mediating role of the MCS variables in the relationship between product differentiation and innovation, an indirect effect of product Differentiation strategy on innovation.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • product differentiation
  • organic innovative culture
  • management control systems
  • innovation
  • Path Model