آزمون مدیریت سود و ضریب واکنش سود مبتنی بر متغیرهای حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 مدیر گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

واکنشهای متفاوت سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات سود، موجب واکنشهای متفاوت بازار می­گردد. از جمله عواملی که ممکن است موجب واکنش متفاوت بازار به اطلاعات سود شود، مدیریت سود می باشد .هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه بین مدیریت سود و ضریب واکنش سود است. بسیاری از تحلیل گران مالی معتقدند مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری اندازه­گیری می گردد که در این تحقیق، از مدل تعدیل شده جونز برای مدیریت سود و همچنین برای ضریب واکنش سود از مدل اهلسون استفاده شد. این مدل از طریق رگرسیون قیمت به سود هر سهم بدست می آید و ضریب سود هر سهم در مدل بیانگر ضریب واکنش سود می باشد. جامعة آماری شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری تعداد 154 شرکت می باشد. داده های تحقیق مربوط به یک دوره زمانی 6 ساله 1385-1390 می باشد. داده ها به صورت سال شرکت مرتب شده و با استفاده از تحلیل رگرسیون ترکیبی چند متغیره مدل ها برآورد شده و فرضیه های تحقیق آزمون شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین مدیریت سود و ضریب واکنش سود رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب واکنش سود در شرکتهایی که اقدام به مدیریت سود می نمایند، بیشتر از شرکتهایی است که اقدام به مدیریت سود نمی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the relationship between earning management and earning response coefficient based on accounting variables

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ebrahim Pourzarandi 1
  • Mohammad Hassani 2
  • Zabihollah Taheri 3
1 Associate Professor of IAU, Central TehranBranch
2 Assistant Professor of IAU, Nourth Tehran Branch
3 Master Student in Accounting of IAU, Nourth Tehran Branch
چکیده [English]

The different responses of investors about earning information cause different response will to market. The original purpose of this research is investigation the relationship between earnings management and earnings response coefficient. Financial analyzers believe that earnings management measure based on discretionary accruals. In this research, the Jon's modified model is used for measurement of earnings management and Ohlson's valuation model is used for measurement of earnings response coefficient. Statistics population research inclusive listed companies in Tehran Stock Exchange and sample statistics includes 154 companies over the period 2007-2012. By using the panel regression analysis, several models have estimated and hypothesis has examined. Results show that there is negative and significant relationship between earnings management and earnings response coefficient. Also earnings response coefficient in companies that manage the earnings is more than companies that do not manage the earnings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • earnings management
  • Earnings Response Coefficient
  • accruals
  • Earnings per Share