ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش خدمات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)

2 دانشیار و عضو هیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 دانش آموخته گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

سیستم مدیریت دانش خدمات بر مبنای چارچوب ITIL، سیستمی است که به شناسایی منابع ارزشمند داخلی و خارجی دانش؛ طراحی سیستماتیک فرایندهای استخراج، مستندسازی و فرایند دانش؛ درج دانش جدید به طور خودکار؛ تقویت مستمر دانش و حذف دانش منسوخ می پردازد و طی فرایند انتقال دانش، آن ها را به سایر بخش های سازمان منتقل می کند. دو نوع، عوامل انسانی (فرهنگ، انگیزش، سهولت کاربری، آموزش و سبک مدیریت) و عوامل سازمانی (بلوغ سازمانی، استراتژی، ساختار سازمانی، منابع، محدودیت ها و ارزیابی) بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش خدمات موثرند. برای پیش بینی میزان اهمیت هر شاخص در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش خدمات و ارزیابی و مقایسه این شاخص ها با یکدیگر، از منطق فازی برای تحلیل داده ها استفاده گردید. در نتیجه این تحلیل مشخص شد که تاثیر عوامل انسانی و سازمانی بر پیاده سازی موفق سیستم مدیریت دانش خدمات بر مبنای استاندارد ITIL یکسان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Successful of Key Factors Services Knowledge Management

نویسندگان [English]

  • Abbas Toloie Eshlaghy 1
  • Reza Radfar 2
  • Sepideh Baradaran Hazave 3
1 Full Professor of IAU, Science and Research Branch
2 Associate Professor of IAU, Science and Research Branch
3 M.A. IT. , IAU, Science and Research Branch
چکیده [English]

Service knowledge management system, is a system for identify valuable resources and external knowledge, a systematic design of extraction processes, documentation and knowledge process to automatically insert new knowledge, reinforce the ongoing knowledge and remove obsolete addresses and in the process of knowledge transfer, it will move to other parts of the organization. Human factors (culture, motivation, user friendly, training and management style) and organizational factors (organizational maturity, strategy, organizational structure, resources, constraints and evaluation) are Importance of each indicator on the success rate of implementation SKMS and to evaluate these with each others.  As a result, it was proved, human and organizational factors have the same impact on the successful implementation of SKMS.

کلیدواژه‌ها [English]

  • SKMS
  • ITIL
  • Key successes factors for SKMS
  • KM