مدلی مفهومی برای حسابداری مدیریت رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

2 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)

3 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

نظام اطلاعاتی حسابداری مدیریت بعنوان یک نظام اطلاعاتی جامع تحت تاثیر عوامل محیطی و محاطی گوناگون و ملاحظات و مولفه های رفتاری مختلف قرار دارد. عوامل رفتاری حسابداران مدیریت به عنوان تهیه کنندگان اطلاعات این نظام و مدیران به عنوان استفاده کنندگان عمده اطلاعات حائز اهمیت می باشد. عوامل رفتاری در دو سطح خرد و کلان قابل بررسی می باشد. مولفه های رفتاری در سطح خرد در برگیرنده رفتار فرد و رفتار گروهی حسابداران مدیریت و مدیران می باشد و در سطح کلان شامل رفتار سازمان بعنوان یک مجموعه واحد و شرایط محیطی می باشد. در واقع می توان حسابداری مدیریت را بر اساس معیار مولفه های رفتاری در چهار حوزه فرد، گروه، سازمان و شرایط محیطی طبقه بندی نمود. از آنجائیکه رفتار، موضوع علم روان شناسی می باشد، لذا برای بسط مدل حسابداری مدیریت رفتاری، تئوری های روان شناسی حاکم بر حسابداری مدیریت شامل سه حوزه روان شناسی شناختی، روان شناسی انگیزش و روان شناسی اجتماعی مطرح می شوند. کاربرد تئوری های روان شناسی در خصوص اثرات تکنیک های حسابداری مدیریت به دو اثر کلی تحت عنوان، اثرات انگیزشی و اثرات اطلاعاتی قابل بررسی می باشند.در این راستا برای دستیابی به نگرشی کلان در خصوص حسابداری مدیریت رفتاری مقاله حاضر با هدف تبیین مبانی تئوریک حسابداری مدیریت رفتاری در چارچوب رویکردی فلسفی و تئوریک، الگو و مدلی مفهومی جهت طبقه بندی حسابداری مدیریت رفتاری ارائه می دهد. نتایج مطالعه نشان می دهد که اولا، حسابداری مدیریت رفتاری به عنوان دانشی بین رشته ای، به سوالاتی که الگوی رایج حسابداری از پاسخ به آن عاجز است، پاسخ مناسب تری ارائه می دهد. ثانیا، بر اساس مبانی علمی مورد مطالعه، ارائه مدل مفهومی برای حسابداری مدیریت رفتاری میسر شده است. بطور کلی حسابداری مدیریت رفتاری واقعیتی غیر قابل انکار است که به ضرورت وارد حسابداری مدیریت شده است و واقعیت خود را به این نظام علمی تحمیل کرده است.همانگونه که در علم اقتصاد و به خصوص مدیریت، روانشناسی بیشتر از سایر علوم رسوخ کرده و سبب ایجاد یک ساختار چند نظامی شده است، به نظر می رسد حسابداری و مدیریت مالی در آینده به سوی این گرایش حرکت می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual Model for Behavioral Accounting

نویسندگان [English]

  • Hashem Nikomaram 1
  • Arezoo Jalili 2
  • F Rahnamay Roodposhti 3
1 Professor of Islamic Azad University Science and Research Branch
2 Ph.D. Student of Accounting, IAU, Science and Research Branch.(Corresponding Author),
3
چکیده [English]

The managerial accounting information system is greatly affected by several environmental as well as behavioral factors, norms, and implications. Specifically, the behavioral implications of accountants – as the system creator – and the managers – as the users of such a system, on the other hand – is greatly important in the study of behavioral accounting.
These behavioral implications can be considered and treated in two broad levels; micro and macro. While at the micro level the analysis incorporates individual as well as group behavior, at the macro level, the organization and the environmental settings are the main concerns of the researchers. 
Integrating the two above consideration, the behavioral accounting can be rightfully classified into four broad categories, namely: Individual, Group, Organization, and Environment. In order to develop a comprehensive accounting behavioral model, the three most relevant disciplines of psychology, namely: Cognitive, Motivation, and Social, should be thoroughly studied.
This article is entirely devoted to, firstly discover and challenge the underlying theoretical factors and determinants of behavioral accounting, and secondly propose and build a conceptual model based on such context. The result of the study shows that, firstly, behavioral accounting – as an interdisciplinary knowledge – is a proper solution to the issues which have been left unanswered by current overwhelming classical accounting practices, and secondly it shows that the time has already come to develop and incorporate the theoretical and practical concepts of behavioral accounting into the modern managerial accounting processes, in the same manner that management – long time ago, and economy recently – have been adapted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral management accounting
  • Motivational effects
  • Informational effects
  • Heuristics
  • mental Biases