شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در رتبه بندی بانک‌ها بر اساس ارائه خدمات الکترونیکی و تعیین رتبه هر بانک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)

2 پژوهشگر بانک مرکزی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی

چکیده

ارزیابی عملکرد و سنجش موفقیت بنگاه‌ها از جمله مباحث مدیریت است که در حوزه حسابداری مدیریت قابل بحث و بررسی است. همچنین به تجربه ثابت شده در شرایط رقابتی موسساتی باقی می مانند که قوی و نیرومند بوده و به شکل کارا و موثر فعالیت نمایند. لذا دستیابی به شیوه های نوین در ارائه خدمات بانکی یک مزیت رقابتی برای هر بانک است. اطلاعات حاصل از تحقیق نشان می دهد توانایی بانکها در ارائه خدمات الکترونیک متفاوت است. این اطلاعات می تواند مورد استفاده گروههای مختلف با اهداف و انگیزه‌های متفاوت قرار گیرد. به طور کلی علاوه بر مدیران بانکها، مدیران بانک مرکزی و مشتریان بانکها نیز علاقمند هستند بدانند و آگاه باشند که کیفیت و کمیت خدمات بانکداری الکترونیک در هر بانک چگونه است و کدام یک از بانکها ارائه دهنده بهترین خدمات الکترونیکی هستند. به این منظور ابتدا 18 شاخص‌ توسط خبرگان بانک مرکزی ج.ا.ا. تعریف شد و پس از تعیین وزن شاخصها از طریق پرسشنامه و آمار و اطلاعات جمع آوری شده معتبر و در دسترس برای یک دوره زمانی یک ساله (1389)، بخشهای مختلف فعالیت‌ها و خدمات الکترونیک بانکها بررسی و با استفاده از روش تاکسونومی عددی 13 بانک دولتی و غیردولتی رتبه بندی گردیدند که بر اساس آن سه بانک پاسارگاد, ملی و پارسیان رتبه های اول تا سوم را بدست آوردند و بانک تجارت نیز حائز پایین ترین رتبه در ارائه خدمات الکترونیک گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey of Key Factors Determining Banks' Success in Terms of Rendering Electronic Services and Banks Ratings

نویسندگان [English]

  • Ghasem Ali Bazaei 1
  • Souzan Dehghanpoor 2
1 Assistant Professor of Islamic Azad University Tehran Central Branch
2 M.S. of Business Management, Islamic Azad University Tehran Central Branch
چکیده [English]

This study aims at rating public and private banks based on electronic services rendered by them. Experience shows that in a competitive arena, only those banks and financial institutions that have an efficient, effective, and strong operation remain in the banking network and continue to work successfully. Therefore, it is highly recommended that banks and financial institutions try new methods of rendering banking services so that they can win the big competition. Based on relevant data, different banks act differently in terms of rendering banking services. These data could be helpful to various groups with diverse motivations, including banks' managers, Central Banks' directors, and banks' customers. In fact, the mentioned groups would like to be aware of the level and quality of electronic banking services in each bank so that they could identify which bank submits the best electronic banking services.
The present study tries to utilize 18 indices defined by Central Bank's experts to rate 13 public and private banks. To this end, relative weights of the mentioned indices are calculated through various questionnaires and using numerical taxonomy method. Extracted data cover various electronic banking activities in a period of one year (1389 (2010/11)). Findings of the study indicate that Bank Pasargad, Bank Melli Iran, and Parsian Bank rank 1st to 3rd in terms of electronic banking services while Tejarat Bank ranks the last in this regard.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bank
  • e-banking
  • rating
  • Index
  • Taxonomy Analysis