تعامل سازمانی حسابداری مدیریت و حاکمیت شرکتی: تبیین یک روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

در این مقاله تئوری نمایندگی اقتصادی مسلط در حاکمیت شرکتی با تأکید بر تئوری سازمان به چالش کشیده می‌شود. مقاله بیان می‌کند که حسابداری مدیریت چگونه می‌تواند در حاکمیت شرکتی کاربرد داشته باشد. تئوری سازمانی پیشنهاد شده در مورد نمایندگی در ارتباط با سازمان‌هایی است که یک سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت در آنها استقرار یافته است. نتایج مقاله حاکی از آن است کهتئوری نمایندگی پیشرفت های زیادی در زمینه های تئوریکی و تعیین قراردادهای استخدامی بهینه و ایجاد انگیزش ایجاد نموده است. این تئوری همچنین مبنای علمی جهت به کارگیری تکنیک های مهم حسابداری مدیریت از قبیل ارزیابی عملکرد مدیران، اعطای پاداش، بودجه بندی و تضاد منافع و مشارکت در ریسک را فراهم کرده است. تحقیقات تجربی تئوری نمایندگی مدارک و مستندات قوی و علمی را نیز در زمینه های گوناگون حسابداری مدیریت، ارائه نموده است. در این مطالعه نشان داده می شود که تکنیک‌های مبتنی بر حسابداری مدیریت استراتژیک می‌تواند برای استقرار هرچه بهتر حاکمیت شرکتی تدوین شود. تئوری نمایندگی سازمانی بیان می‌کند که تنش بین مباحث مربوط به مدیر ریسک پذیر و پیاده سازی استراتژی، می‌تواند به طور شایسته ای در توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک به کار رود. نتایج، شواهد لازم برای ارائه روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی را تائید می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Institutional relationship between Management Accounting and Corporate Governance: A New Institutional Method to Interpret of Agency Problem

نویسندگان [English]

  • F Rahnamay Roodposhti 1
  • Ali Bayat 2
1 professor in Accounting, Department of Accounting, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate of Accounting, Department of Accounting, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In this paper we are challenging the dominant agency theory of corporate governance with affect to institutional theory, the paper show how management accounting is implicated in corporate governance. The proposed institutional theory of agency links the organizations that are informed by the practices of management accounting systems. The results show that agency theory has many improvements in theorizing, optimum employee contracts, and motivations. It’s also, proper scientific bases to implicit management accounting importance techniques such as, manager’s performance measurement, giving bounds, budgeting, posit of benefits and participated at risk. Empirical research of agency theory presented power documents and observations in different field of management accounting. These paper identities techniques drawn from strategic management accounting can be adapted to embed better corporate governance practices; the institutional theory of agency identifies tensions between the heroic manager narrative and the reutilization of strategy implicit in strategic management accounting. Research show that can presenting a new institutional method to interpret of agency problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • management accounting
  • Corporate Governance
  • Agency theory
  • institutional theory