بررسی تطبیقی تکنیک های خوانایی و قابلیت فهم استانداردهای حسابداری بخش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین الملل کیش

2 استادیار، گروه حسابداری و مالی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران

3 استاد گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل محتوا و ارزیابی خوانایی و قابلیت درک و فهم استانداردهای حسابداری بخش عمومی ایران است که در راستای سنجش لزوم بهبود تدوین و بکار گیری استانداردهای حسابداری بخش عمومی و در نتیجه بهبود گزارشگری مالی و نظارت بر عملکرد بخش عمومی مفید واقع شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرایی، توصیفی است و به شیوه تحلیل محتوا انجام می شود. از آنجایی که برای یافتن پاسخ پرسش های پژوهش نیاز به سنجش خوانایی و قابلیت درک و فهم بوده است، لذا برای سنجش خوانایی و میزان دشواری، از روش فلش/ دیانی و روش کلوز استفاده شد. یکی از روش های سنجش اعتبار فرمول های سنجش سطح خوانایی و قابلیت درک و فهم ، مقایسه نتایج حاصل از بررسی روش هاست و در این تحقیق، متون 16 استاندارد حسابداری بخش عمومی منتشر شده توسط سازمان حسابرسی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری با انتخاب سه متن صد کلمه ای از بخش های اول، وسط و انتهایی هر استاندارد بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار بکاربرده شده در این تحقیق یک آزمون محقق ساخته با تعدادی جای خالی از متون استانداردها با انتخاب یک نمونه به صورت تصادفی ساده از هر گروه جمع آوری شده است. برای اجرای روش فلش/دیانی پس از شمارش تعداد جملات و هجاهای هر نمونه امتیاز فلش هر نمونه مطابق با شاخص خوانایی و قابلیت درک و فهم فلش/دیانی که بومی سازی شده برای متون زبان فارسی بود. یافته ها نشان داد که از لحاظ سطح خوانایی و

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative study of readability techniques and comprehensibility of public sector accounting standards

نویسندگان [English]

  • faramarz khakbazian 1
  • Mohammadreza Mehrabanpour 2
  • Zohreh Hajiha 3
1 PhD Accounting Student, Islamic Azad University, Kish International Unit
2 PhD in Accounting, Assistant Professor, University of Tehran
3 PhD in Accounting Professor, Islamic Azad University, Tehran East Branch
چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze the content and assess the readability and understandability of public sector accounting standards in Iran, which is useful in assessing the need to improve the development and application of public sector accounting standards and thus improve financial reporting and monitoring public sector performance. The present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of implementation and has been done by content analysis method. In order to find the answers to the research questions, it was necessary to measure readability and understandability, so for this type of measurement and determining the degree of difficulty, The Close Flash and Close Indicators Method was implemented, which based on this method, the texts of 16 Public Sector Accounting Standards were examined. The statistical sample was randomly selected by selecting three hundred word texts from the first, middle and last sections of each standard. The tool used in this research is a researcher-made test with a number of blanks of standard texts by selecting a simple random sample from each group. To perform the Flash / Diani method, after counting the number of sentences and syllables in each sample, the Flash score of each sample was in accordance with the readability index and the ability to understand Flash / Diani, which was localized in Persian language texts. The findings showed that according to the method of measuring the readability of Flash, most public sector accounting standards are very difficult in terms of readability and

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Sector Accounting Standards
  • Legibility
  • Tax Evasion
  • Tax effort
  • Tax Capacity
  • نظام حسابداری بخش عمومی ، تالیف وزارت امور اقتصادی و دارایی ، انتشارات راه ثریا ، سال 1394
  • استانداردهای حسابداری بخش عمومی ، تالیف کمیته تدوین استانداردهای حسابداری دولتی، انتشارات سازمان حسابرسی ، سال 1395
  • روش شناسی تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون ، تالیف سیف اله فضل الهی و منصوره ملکی توانا ، سال 1389
  • صورت های مالی اساسی ، تالیف عزیز عالی ور ، انتشارات سازمان حسابرسی ، سال 1374
  • مدیریت مالی بخش عمومی ، ترجمه دکتر بتول زارعی ، انتشارات سازمان حسارسی ، سال 1393
  • بررسی رابطه مدیریت سود و خوانایی گزارش های سالانه مطالعه موردی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، دکتر زهره حاجیها و فرامرز خاکبازیان ، سال 1397
  • ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم استانداردهای حسابداری از منظر حسابداران و حسابرسان با استفاده از شاخص فلش و کلوز ، دکتر قدرت اله طالب نیا و اعظم سروی ، سال 1397
  • تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی ، دکتر رضا جعفری هرندی و دکتر سید ابراهیم میر شاه جعفری ، سال 1389
  • پیرایش، سجاد(1393). تحلیل محتوای متن کتاب های بخوانیم و بنویسیم پایة چهارم ابتدایی در سال 92-93 بر اساس فرمول خوانایی گانینگ و فرای(پایان نامة کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • دیانی، محمدحســین(1379). سنجش خوانایی نوشته های فارسی؛ خوانا نویسی برای کودکان، نو سوادان و نوجوانان. مشهد: کتابخانه رایانهای.
  • رسولی، مهستی و امیر آتشانی، زهرا(1390). تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی. تهران: جامعه شناسان.
  • شــعبانی، امامعلی و رزا معماری(1392). تحلیل محتوای متون درســی تاریخ دانشــگاه ها با تأکید بر تکنیک سطح خوانایی فرای. دو فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 17(28)، 77-96
  • شعبانی، حسن(1386). مهارتهای آموزشی (جلد دوم) روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
  • فضل الهی، سیف ا... و ملکی توانا، منصوره(1390). ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب علوم پایه سوم ابتدایی بر اساس پنج فرمول فرای، گانینگ، فلش، لافلین و کلوز. فصلنامه مطالعات برنامة درسی ایران، 22، 141-162
  • فضل الهی، ســیف ا... (1389) روششناســی تحلیل با تأکید بر تکنیک های خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی، 3، 71-94
  • فضل الهی، ســیف ا... (1374). ارزشــیابی و تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی سال سوم راهنمایی تحصیلی بر اساس مدل های تحلیل محتوی و بررسی دیدگاه دبیران مربوطه (پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی.) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
  • شعبانی، حسن (۱۳۸۷)، مهارت های آموزشی و پرورشی، تهران : سمت
  • لوپیانکا، مری آلن (۱۳۸۵). نحوه نگارش و تهیه کتاب درسی دانشگاهی، ترجمه مجیدخیام دار، تهران: سمت
  • جعفری هرندی، رضا( ۱۳۷۵)، «ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب فیزیک ۱ نظام جدید»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
  • Charzynska, E. Debowski, L. (2015). Empirical verification of the polish formu of Text Difficalty. Cognitive Studies, 15, 125-132.
  • J. (2012). A Survey of New Readibility Formulas. US-China Foreign Language, 10(12), 1779-1783.
  • DuBay, W. H. (2004). The Principles of Readability. Retrieved from http://www.impact-information.com/ impactinfo/readability02.pdf
  • Graesser, A.C., McNamara, D.S., Cai, Z., Conley, M., Li, H., & Pennebaker, J. (2014). Coh-Metrix measures text characteristics at multiple levels of language and discourse. The Elementary School Journal, 15(2), 210-229
  • Humphreys, A. H. & Humphreys, J. T. (2013). Reading difficulty levels of selected articles in the Journal of Research in Music Education and Journal of Historical Research in Music Education. Music Education Research International, 6, 15-25.
  • Marnell, G. (2008). Measuring Readibility: Part 1: The Spirit is willing but the Flesch is Weak. Southern Communicator, 14, 12-18
  • Berelson, B. (1925), ‘’Content Analysis in Communication Research ‘’.Glencoe, III.
  • Borg Walter R.D.Meredith Gall & P.Joyce Gall (2003). Educational Research: An Introduction, 7th ed.New York : Longman
  • Rachappa Shette , Readability of Indian Accounting Standards and International Financial Reporting Standards -  IIMK/WPS/ Standards   -  IIMK/WPS/324/FIN/2019/03   MARCH  2019
  • Charzynska, E. Debowski, L. (2015). Empirical verification of the polish formu of Text Difficalty. Cognitive Studies, 15, 125-132.
  • J. (2012). A Survey of New Readibility Formulas. US-China Foreign Language, 10(12), 1779-1783.
  • Graesser, A.C., McNamara, D.S., Cai, Z., Conley, M., Li, H., & Pennebaker, J. (2014). Coh-Metrix measures text characteristics at multiple levels of language and discourse. The Elementary School Journal, 15(2), 210-229
  • Humphreys, A. H. & Humphreys, J. T. (2013). Reading difficulty levels of selected articles in the Journal of Research in Music Education and Journal of Historical Research in Music Education. Music EducationResearch International, 6, 15-25
  • Marnell, G. (2008). Measuring Readibility: Part 1: The Spirit is willing but the Flesch is Weak. Southern Communicator, 14, 12-18. - http://school.discovery.com/schrockguide/fry/fry.html.
  • Johnson, R. K. (1998), "Readability", School Science Review, 212, 60, pp.562-56 - McNamara, Jim R. (2003), Media Content Analysis, web: www.carma.com.
  • Neuendorf, Kimberly A. (2002), the Content Analysis Guide Book, USA: Sage Publication.
  • Bergmann A.ET AL. (2006) Anforderungen der finanzstatistik an den kontenplan des HRM2, Winterthur/bern.
  • Bergmann, A. (2006B) ‘d Accounting standards matter if the reporting entity already applies accrual accounting? Lessons from the city of kloten case’, public fund digest, ICGFM (Hrs.) 1/v1, 47-62.
  • Board of trustees of the federal Hospital insurance and federal supplementary medical insurance trust funds (2006) annual report, Washington D
  • Bolz, U. (2005) Public Private partnership in der schweiz, Zurich: schulthess. Economist ‘the invasion of the sovereign-wealth funds. The economist, vol. 386, Nr. 8563,2008,11.