تاثیر کاربردِ استعاره دیالکتیکی بر فرآیند مذاکره‌ی حسابرسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خرمشهر ، ایران

2 گروه اقتصاد ، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ، خرمشهر ، ایران.

3 گروه حسابداری ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران

چکیده

مذاکره به عنوان فرآیندی در حرفه حسابرسی شناخته می‌شود که عاملی برای پیشبرد یک هدف واحد یعنی ارتقای سطح شفافیت‌های مالی بین حسابرس با صاحبکار صورت می‌گیرد. این فرآیند زمانی از اثربخشی لازم است که به تمام جوانب یک مذاکره برای رسیدن به اهداف مشترک توجه داشته باشد و ابزاری برای حلِ تناقض‌ها و اختلافِ‌نظرهای احتمالی بین طرفین باشد. استعاره دیالکتیکی کاربردی مبتنی بر بینش فردی و فلسفه‌ی حسابرس در گفتمان با دیگران می‌باشد که زمینه افزایش اثربخشی مذاکره را تاحد زیادی به دلیل ایجاد شناخت برای طرف مقابل، محیا می‌سازد. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر کاربردِ استعاره دیالکتیکی بر فرآیند مذاکره‌ی حسابرسان می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسشنامه بود که برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از تحلیلِ حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعه هدف پژوهش حسابرسان عضو سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی بخش خصوصی بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در بازه زمانی ۶ ماه اول سالِ ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج کسب شده مشخص گردید، استعاره دیالکتیکی بر فرآیند مذاکره‌ی حسابرسان تاثیر مثبت و معناداری دارد. در واقع نتیجه‌ی این پژوهش نشان می‌دهد، استعاره دیالکتیکی که رویکردهای فردی در بیان فلسفه ذهنی و بینش فردی می‌باشد باعث می‌گردند تا فرد از اصول خود جهت بیان دیدگاه‌های حرفه‌ای دور نشود و براساس یک تعامل هدفمند و سازنده با طرف مذاکره‌کننده یعنی صاحبکاران در تلاش باشد تا چالش‌ها و اختلاف‌نظرها در رابطه با انجام حسابرسی در مورد عملکردهای مالی را حل نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Dialectical Metaphor of Negotiation Process Auditors

نویسندگان [English]

  • Nooshin Kamalizargani 1
  • Mohammadreza Shoorvarzy 2
  • Mohammad Amin Kohbor 3
1 1. Department of Accounting, Khorramshahr International Branch,Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
2 2. Department of Economics, Khorramshahr University of marine sciences and technology, Khorramshahr, Iran
3 3. Department of Accounting, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran
چکیده [English]

Negotiation is recognized as a process in the auditing profession that is a factor in advancing a single goal, which is to improve the level of financial transparency between the auditor and the client. This process is necessary for effectiveness when it pays attention to all aspects of a negotiation to achieve common goals and is a tool for resolving potential conflicts and differences between the parties. Dialectical metaphor applications based on individual vision and philosophy of the auditor in dialogue with others to increase the effectiveness of negotiations largely due to the recognition of the other party, provided makes. The Purpose of this research is Effect of Dialectical Metaphor of Negotiation Process Auditors. The research data collection tool was a questionnaire that partial least squares analysis was used to analyze the collected data. The target population of the study was auditors who are members of the auditing organization and private sector auditing firms who were selected through random sampling and examined over a period of 6 months. Based on the results, Dialectical metaphor has a positive and significant effect on the auditors' negotiation process. In fact, the results of this study show that dialectical metaphor, which is individual approaches in expressing mental philosophy and individual insights, causes the individual not to deviate from his principles to express professional views and based on a purposeful and constructive interaction with the negotiator, the owners in the effort to resolve challenges and disagreements regarding financial performance auditing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialectical Approach
  • Negotiation Process Auditors
  • Discourse on Auditor Interactions
بنی‌مهد، بهمن، و آرش گل‌محمدی. (۱۳۹۶). بررسی رابطه میان جو‌اخلاقی و هشداردهی در مورد تقلب از طریق مدل گزارشگری اختیاری در حرفه حسابرسی ایران، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۲ (۳): ۶۱-۸۶.
حساس یگانه، یحیی.، باباجانی، جعفر.، برزیده، فرخ.، بیگلر، کیومرث. (۱۳۹۶). عوامل اقتضایی مؤثر بر مذاکره برای حل و فصل اختلاف‌نظرهای حسابرس با صاحبکار در ارتباط با نحوه گزارشگری مالی، دانش حسابرسی، ۱۷(۶۷): ۵-۲۴.
حسینی، سیدنیما.، صفری‌گرایلی، مهدی.، ولیان، حسن. (۱۳۹۸). نگرش کارآمدی حسابرس در مذاکره و بی‌طرفی حسابرس: تحلیلی بر نقش هویت حرفه‌ای حسابرس، فصلنامه دانش حسابداری مالی، در دست انتشار.
دانایی‌‌‌‌‌‌‌‌فرد، حسن.، بابایی‌مجرد، حسین.، صفری، محمد. (1391). نظریۀ مسئولیت اجتماعی؛ حلقۀ مفقودۀ استعارۀ سازمان به‌‌‌‌‌‌‌‌مثابه رسانه، دین و ارتباطات، 18(39): 35-62.
دیانتی دیلمی، زهرا. (1393). روش تحقیق در حسابداری: راهنمای عملی برای نگارش پایان نامه و مقاله، انجمن حسابداری مدیریت ایران، چاپ دوم.
سبزعلیپور، جهاندوست.، رستمی‌جوریابی، راضیه. (1397). مفهوم‌سازی‌های استعاری و مبانی فرهنگی آن در ادبیات فارسی ‏(مطالعه موردی: استعاره عشق به مثابه جنگ)‏، مطالعات زبانی و بلاغی، 9(18): 233-260
شریف‌نسب، مریم. (1391). ارتباط کلامی در شعر کهن پارسی (سؤال و جواب، مکالمه، مناظره، و دیالکتیک)، کهن‌نامه ادب پارسی، 2(2): 71-88.
شفعتی، مرتضی.، ولیان، حسن.، عبدلی، محمدرضا. (۱۳۹۸). بررسی تاثیر استعاره‌سازی ذهنی بر تردید‌حرفه‌ای حسابرسان در ارزیابی ریسک تقلب و کیفیت حسابرسی، فصلنامه حسابداری مدیریت، 13(44): 143-163.
کاظمی‌علوم، مهدی.، رضازاده، جواد.، کردستانی، غلامرضا. (۱۳۹۸). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر اتخاذ استراتژی امتیازدهی در مذاکرات حسابرس و صاحبکار. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۴(۸): ۱۶۳-۲۱۳
مهرانی، ساسان.، اسکندر، هدی. (1395). تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس-صاحبکار پیرامون گزارشگری مالی، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 6(2): 143-170
مهرانی، کاوه.، یزدانی، سیما.، بهبهانی نیا، پریساسادات.، اسکندر، هدی. (1392). نحوه انتخاب استراتژی‌های مذاکرات با مدیر توسط حسابرس، پژوهش حسابداری، 3(1): 101-122
Angela, L, M., Husnatarina, F. (2015). Effect of auditor and client negotiation experience on audit results: an experimental test, International Journal of Monetary Economics and Finance, Inderscience Enterprises Ltd, 8(4): 345-359.
Bame-Aldred, C. W., Kida, T. (2007). A comparison of auditor and client initial negotiation positions and tactics. Accounting Organizations and Society, 32, 497–512.
Baron, R. A. (1990). Environmentally induced positive affect: Its impact on self-efficacy, task performance, negotiation, and conflict. Journal of Applied Social Psychology, 20(2): 368-384
Bennett, G, B., Hatfield, R, C., Stefaniak, Ch. (2015). The Effect of Deadline Pressure on Pre‐Negotiation Positions: A Comparison of Auditors and Client Management, Contemporary Accounting Research, 32(4): 1507-1528. https://doi.org/10.1111/1911-3846.12121
Chen, H., Tian, Y. and Daugherty, P.J. (2009), “Measuring process orientation”, The International Journal of Logistics, Vol. 20 No. 2, pp. 213-227.
Chmielecki, M. (2014). Conceptual negotiation metaphors across cultures research findings from Poland, China, The United States and Great Britain, Journal of Intercultural Management, 5(3): 103-118. https://doi.org/10.2478/joim-2013-0022
Durkin, M, P., Rose, J, M., Thibodeau, J, C. (2019). Can Simple Metaphors Be Used as Decision Aids to Promote Professional Skepticism? Journal of Information Systems, 34(1):47-60. https://doi.org/10.2308/isys-52380
Forgas, J, P. (1998). On feeling good and getting your way: Mood effects on negotiator cognition and bargaining strategies.Journal of Personality and Social Psychology, 74: 565-577
Galinsky, A. D., and Glucksberg, S. (2000). Inhibition of the literal: metaphors and idioms as judgmental primes. Social Cognition 18: 35–54.
Gibbs, R. 1992. Categorization and metaphor understanding. Psychological Review 99: 572-577.
Hadisantoso, E., Sudarma, I, M., Rura, Y. (2018). The Influence of Professionalism and Competence of Auditors towards the Performance of Auditors, Scientific Research Journal (SCIRJ), V(I): 10-14. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30029-6
Hollindale, J., Kent, P., Mcnamara, R. (2011). Auditor Tactics in Negotiations: A Research Note, International Journal of Auditing, 15(3): 288-300.  https://doi.org/10.1111/j.1099-1123.2011.00435.x
Honglin Fu, Hun-Tong Tan, and Jixun Zhang (2011). Effect of Auditor Negotiation Experience and Client Negotiating Style on Auditors' Judgments in an Auditor-Client Negotiation Context, AUDITING: A Journal of Practice & Theory, 30(3): 225-237. https://doi.org/10.2308/ajpt-10114
Jameson, J, K. (2009). Negotiating autonomy and connection through politeness: A dialectical approach to organizational conflict management, Western Journal of Communication, 68(3): 257-277. https://doi.org/10.1080/10570310409374801
Kleinman, G. & Palmon, D. (2000). A Negotiation-Oriented Model of Auditor-Client Relationships, Group Decision and Negotiation, 9(17): 17-45. https://doi.org/10.1023/A:1008785122946
Kulset, E., Stuart, I. (2019). Auditor–client negotiations over disputed accounting issues: Evidence from one of the Norwegian Big 4 firms, International Journal of Auditing, 22(3): 435-448. https://doi.org/10.1111/ijau.12129
Lakoff, G. and M. Johnson. (1980). Conceptual metaphor in everyday language. The Journal of Philosophy, 77(8), 453-486
Mael, F. and Ashforth, B.E. (1992), “Alumni and their alma mater: a partial test of the reformulated model of organizational identification”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 13 No. 2, pp. 103-123.
Maresch, D., Aschauer, E. and Fink, M. (2020). Competence trust, goodwill trust and negotiation power in auditor-client relationships, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 33(2): 335-355. https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2017-2865
McCracken, S., S., Salterio, and R. Schmidt. (2008). Effects of differential experience on auditors' intended usage of negotiation strategies: Methodological and practice concerns. Working paper, McMaster University.
Moreno, K., T., Kida, and J. F. Smith. (2002). The Impact of Affective Reactions on Risky Decision Making in Accounting Contexts. Journal of Accounting Research 40: 1331-1349
Park, J.; Rahman, H.A.; Suh, J.; Hussin, H. (2019). A Study of Integrative Bargaining Model with Argumentation-Based Negotiation, sustainability, 11(3): 32-68. https://doi.org/10.3390/su11236832
Parlee, M, C., Rose, J, M., Thibodeau, J, C. (2014). Metaphors and Auditor Professional Judgment: Can Non-Conscious Primes Activate Professionally Skeptical Mindsets?.
Perreault, S., Kida, Th., Piercey, M, D. (2017). The Relative Effectiveness of Simultaneous versus Sequential Negotiation Strategies in Auditor‐Client Negotiations, Contemporary Accounting Research, 34(2): 1048-1070. https://doi.org/10.1111/1911-3846.12288
Perreault, S., T. Kida. (2011). the Relative Effectiveness of Persuasion Tactics in Auditor-Client Negotiations, Accounting, Organizations and Society 36(8): 534-547
Salterio, S, E. (2012). Fifteen years in the trenches: Auditor–client negotiations exposed and explored, Accounting & Finance, 52(1): 233-286. https://doi.org/10.1111/j.1467-629X.2012.00499.x
Sarens, G., Lenz, R., Decaux, L. (2016). Insights Into Self-Images of Internal Auditors, The EDP Audit, Control, and Security Newsletter, 54(4): 1-18, https://doi.org/10.1080/07366981.2016.1220226
Shani N. Robinson, Mary B. Curtis, and Jesse C. Robertson (2018) Disentangling the Trait and State Components of Professional Skepticism: Specifying a Process for State Scale Development. AUDITING: A Journal of Practice & Theory, 37(1): 215-235. https://doi.org/10.2308/ajpt-51738
Slobin, D. I. (2003). Language and thought online: cognitive consequences of linguistic relativity. In D. Gentner & S. Goldin-Meadow (Eds.), Language in mind: Advances in the study of language and thought (pp. 157–192). Cambridge, MA: MIT Press.
Thibodeau, P., and L. Boroditsky. (2011). Metaphors we think with: The role of metaphor in reasoning. PLoS ONE 6(2).
Trotman, K., Wright, A., & Wright, S. (2005). Auditor negotiations: An examination of the efficacy of intervention methods. The Accounting Review, 80(2): 349–367.
Trotman, K., Wright, A., & Wright, S. (2009). An Examination of the effects of auditor rank on negotiation planning judgments. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28(1): 191–203.
Woods, J. G. (2012). Using cognitive conflict to promote the use of dialectical learning for strategic decision‐makers, The Learning Organization, 19(2): 134-147. https://doi.org/10.1108/09696471211201498
Young J. (2001). Risk(ing) Metaphors. Critical Perspectives on Accounting 12: 607–25.