بررسی تاثیر مولفه های اخلاقی مدیران در هنگام تصمیم گیری بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت(یک رویکرد آمیخته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی و افشا گری‌های مرتبط با آن از سالها پیش در دستور کار قرار گرفته است. حرکت در مسیر مسئولیت های اجتماعی عاملی ضروریست که به تداوم شرکت و سازمان در بلندمدت منجر می‌شود. از طرفی، نظریه‌ها وتئوری‌ها‌ی مالی به این نکته پرداخته‌اند که تصمیمات سرمایه‌گذاری نه تنها تحت تأثیر شاخص‌های اقتصادی و منطقی است، بلکه عوامل دیگری نیز بر رفتار و نوع تصمیمات آن‌ها تأثیر بسزایی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف تصمیم گیری‌های اخلاقی مدیران با توجه به نقش ویژگی‌های مدیران در ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت، شکل گرفته است. در این پژوهش از رویکرد کمی و کیفی بصورت موازی و در یک راستا بکار گرفته شده است. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد شرکت به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده‌اند و با کمک تحلیل رگرسیون وبا نرم افزار Eviews انجام شد و در بخش کیفی با پرسشنامه های استاندارد بین 213 مدیر و کارشناس مالی در شرکت های بورسی با کمک تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج نشان داد بین احساسات مدیران، صداقت و راستگویی مدیران، محافظه کاری مدیران و خوش بینی مدیران با ایفای مسئولیت اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد ارتباط معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می‌د‌هد که ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران در شرکت ها تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of managers' ethical components when making decisions on fulfilling the company's social responsibility (a mixed approach)

نویسندگان [English]

  • Kianoush Razavi
  • Farzaneh Heidarpoor
Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Corporate social responsibility and related disclosures have been on the agenda for years. Moving in the direction of social responsibilities is a necessary factor that leads to the continuation of the company and organization in the long term. On the other hand, financial theories have addressed the point that investment decisions are not only influenced by economic and rational indicators, but also other factors have a significant impact on their behavior and type of decisions. Therefore, the current research has been formed with the aim of ethical decision-making by managers according to the role of managers' characteristics in fulfilling the social responsibility of the company. In this research, quantitative and qualitative approaches have been used in parallel and in the same direction. In the quantitative part of the research, the statistical population of the present study includes the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, the number of companies was selected by systematic elimination method and it was done with the help of regression analysis and Eviews software. The results showed that there is a significant relationship between managers' feelings, managers' honesty and truthfulness, managers' conservatism and managers' optimism with fulfilling social responsibility at a 95% confidence level. In general, the results of this research show that the personality characteristics of managers have an impact on the social responsibility of managers in companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • corporate social responsibility
  • conservatism
  • optimism and pessimism
اکبری، محسن، فرخنده، مهسا، ایاغ، زهرا. (1398). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیل‌کنندگی کیفیت افشای اطلاعات: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تأمین مالی، 7(1)، 44-29.
بدری، احمد؛ کوچکی، احمد (1392). حجم معاملات و بازده سهام، شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران بر اساس تحلیل مالی رفتاری. حسابداری مالی، 5 (18)، 1-24
بهاری سجهرود, محمدعلی, خوزین, علی, گرگانلی دوجی, جمادوردی, & نادریان, ارش. (1401). شناسایی ابعاد رفتار اخلاق حرفه ای حسابرسان با تأکید بر فضای اخلاقی از طریق رویکرد تحلیل کیفی محتوا. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 11(43), 365-378.
جابری، سهیلا و حیدری، محمد،1396،بررسی تاثیر خوش بینی مدیران و مسیولیت اجتماعی شرکت ها بر ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،https://civilica.com/doc/764644
دلیری, جواد, رضایی, فرزین, & محمدی نوده, فاضل. (1399). آزمون خوش بینی مدیران بر مولفه‏های اجتماعی- اقتصادی و رویکرد گزارشگری عملکرد پایدار (مسئولیت اجتماعی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 9(35), 21-34.
رامشه، م، ملانظری، م. (1393). بیش اطمینانی مدیریت و محافظه‌کاری حسابداری. دانش حسابداری، 5 (16)؛ 55 – 79.
راهداری، امیرحسین و سپاسی، سحر. (1397). مسئولیت اجتماعی شرکتی و کسب‌وکار پایدار، چاپ اول، سازمان اتکا، مرکز تحقیقات و نوآوری.
سلیمی، سمیه و رضایی، فرزین،1396،تحلیل رابطه کیفیت گزارش های مالی با افشاء داوطلبانه مسیولیت اجتماعی شرکت ها،دومین کنفرانس بین المللی تکنیک های مدیریت و حسابداری،تهران،https://civilica.com/doc/676809
شاه مرادی، نسیم، نیکومرام، هاشم، بنی مهد، بهمن، و رهنمای رودپشتی، فریدون. (1398). تاثیر متغیرهای دموگرافیک بر بهبود درک استفاده کنندگان از مسئولیت پذیری اجتماعی ارائه شده در صورت های مالی مصور شرکت ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(30 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/386854/fa
کارگرکامور، ن.، و خانمحمدی، م.، و یزدانی، ش.، و مرادی، ز. (1399). بررسی تاثیر جهت‌گیری مذهبی بر رویکردهای اخلاقی تصمیم‌گیری مدیران مالی. دانش سرمایه گذاری، 9(34)، 127-147.
لطفی, محسن, & قادرزاده, کریم. (1399). بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی و ساختاری مدیریت بر نحوه ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها: با تأکید بر مدل های داده‌کاوی و تحلیل پوششی داده ها. دانش حسابداری مالی, 7(4), 127-153. doi: 10.30479/jfak.2021.13490.2699
مجتهد زاده، ویدا و حیاتی، نهاله و پارسایی، مونا و گل محمدی، مریم. (1395). «تجدید ارائه صورت‌های مالی و رفتار پیش بینی سود مدیران». فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، انجمن حسابداری ایران، سال هشتم، شماره 29، صفحه 1- 23.
مظهری، حمید و پوراحتشام، محمد،1401،افشای مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت: نقش واسطه ای شهرت شرکت،شانزدهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری،بابل،https://civilica.com/doc/1479484
میرعباسی، سیدجواد و صادقی، نگین،1400،محافظه کاری حسابداری و مسئولیت اجتماعی شرکت،دومین کنفرانس بین المللی ایده های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری،https://civilica.com/doc/1425858
نکونام قدیرلی، امینه و دریایی، عباسعلی،1397،بیش اعتمادی مدیران در تصمیم گیری تامین مالی (مروری بر پژوهش های پیشین)،The 3rd National Conference on New Approaches to the Humanities Challenges and Solutions،Tehran،https://civilica.com/doc/786976
هاشمی، سید محمود ، آقایی پور فطرتی، حسین ، (1399). ارایه مدلی جهت ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در موسسات مالی و بازرگانی استان گیلان، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34)، 313-323. magiran.com/p2161724
Baker, M., & Wurgler, J. (2007). Investor sentiment in the stock market. Journal of economic perspectives, 21(2), 129-151.
Bevan، D. J.، Wolfe، R. W.، & Werhane، P. H. (2019). The Normative/Descriptive Distinction in Methodologies of Business Ethics. Systems Thinking and Moral Imagination (48)، Business Ethics book series.
Boon، C.، Eckardt، R.، Lepak، D. P.، & Boselie، P. (2018). Integrating Strategic Human Capital and Strategic Human Resource Management. The International Journal of Human Resource Management، 29(1)، 34–67.
Carver، C. S.، Scheier، M. F.، & Segerstrom، S. C. (2020). "Optimism". Clinical Psychological Review، 30.
Cohen، D. J. (2015). Human Resource Management Review HR Past، Present and Future: A Call for Consistent Practices and a Focus on Competencies. Human Resource Management Review، 25(2)، 205–215.
De Silva، V. A.، Opatha، H. H. D. N. P.، & Gamage، A. S. (2016). Towards Extending the Ethical Dimension of Human Resource Management. International Business Research، 9(10)، 255–264.
Ferrell، O. C.، Dana E. Harrison، Linda Ferrell، and Joe F. Hair. "Business ethics، corporate social responsibility، and brand attitudes: An exploratory study. " Journal of Business Research 95 (2019): 491-501.
Jarlstorm، M.، Saru، E.، & Vanhala، S. (2018). Sustainable Human Resource Management with Salience of Stakeholders: A Top Management Perspective. Journal of Business Ethics، 152(3)، 703–724.
Kim، M. S.، & Thapa، B. (2018). Relationship of ethical leadership، corporate social responsibility and organizational performance. Sustainability، 10(2)، 447.
Lakshina، V. (2020). Do portfolio investors need to consider the asymmetry of returns on the Russian stock market? The Journal of Economic Asymmetries، 21، 1-13.
Marchington، M. (2015). Human resource management (HRM): Too Busy Looking up to See Where It Is Going Longer Term? Human Resource Management Review، 25(2)، 176–187.
Markoulli، M. P.، Lee، C. I. S. G.، Byington، E.، & Felps، W. A. (2017). Mapping Human Resource Management: Reviewing the Field and Charting Future Directions. Human Resource Management Review، 27(3)، 367–396.
Serafeim, G. (2011). Consequences and institutional determinants of unregulated corporate financial statements: Evidence from embedded value reporting. Journal of accounting research, 49(2), 529-571.
Simões، E.، Duarte، A. P.، Neves، J.، & Silva، V. H. (2019). Contextual Determinants of HR Professionals’ Self-Perceptions of Unethical HRM Practices. European Journal of Management and Business Economics، 28(1)، 90–108.
Smith، S. S.، Rohr، S. L.، & Panton، R. N. (2018). Human Resource Management and Ethical Challenges: Building a Culture for Organization Success. International Journal of Public Leadership، 14(2)، 66–79
Yarram, S. R., & Adapa, S. (2021). Board gender diversity and corporate social responsibility: Is there a case for critical mass?. Journal of cleaner production, 278, 123319.
Zdonek, I., Mularczyk, A., & Polok, G. (2021). The idea of corporate social responsibility in the opinion of future managers—Comparative research between Poland and Georgia. Sustainability, 13(13), 7045.