ارزیابی شاخص‌های تجاری‌سازی پژوهش‌های حسابداری با رویکرد فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضرارزیابی شاخص‌های تجاری‌سازی پژوهش‌های حسابداری با رویکرد فازی است. جامعه مورد بررسی خبرگان و کارشناسان و اساتید دانشگاهی رشته حسابداری هستند. براساس تکنیک نمونه گیری هدفمند 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی فازی معیارها شناسایی شدند و سپس به رتبه‌بندی شاخص‌ها پرداخته خواهد شد. برای شناسایی الگوی روابط میان معیارها رابطه، از تکنیک دیمتل استفاده خواهد شد. با توجه به شبکه روابط شناسایی شده در نهایت از تکنیک فرایند تحلیل شبکه فازی (FANP) برای رتبه‌بندی عناصر استفاده می‌شود. برای انجام محاسبات تحلیل شبکه از نرم‌افزار Super Decision و EXCEL استفاده شده است.براساس نتایج به دست آمده 8 شاخص اصلی و 52 شاخص فرعی برای تجاری سازی تحقیقات حسابداری شناسایی شدند. شاخص‌های اصلی عبارتند از: اعتبار علمی، تحقیق‌های کاربردی، سازمانی، فرهنگی، فردی، محیطی، سیاسی و اقتصادی شناسایی شدند. براساس تکنیک دلفی 52 شاخص فرعی مورد غربالگری و تائید قرار گرفتند. 8 شاخص اصلی نیز در تکنیک تحلیل شبکه‌ای نیز رتبه بندی شدند. شاخص اعتبار علمی بالاترین رتبه را کسب نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of commercialization indicators of accounting research with fuzzy approach

نویسندگان [English]

  • navab Kiamehr 1
  • Mahmoud Hematfar 2
  • fardin mansori 3
1 Ph D. Student of Accounting. Borojerd Branch, Islamic Azad University, Borojerd, Iran.
2 Associate. Department of Accounting, . Borojerd Branch, Islamic Azad University, Borojerd, Iran
3 Assistant professor. Department of Accounting. Sestan balochestan Branch, zahedan, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study is to evaluate the commercialization indicators of accounting research with a fuzzy approach. The study population is experts and academics and professors of accounting. Based on purposive sampling technique, 15 people were selected as the sample. First, the criteria were identified using fuzzy Delphi technique and then the indicators will be ranked. The Demetel technique will be used to identify the pattern of relationships between the relationship criteria. According to the network of identified relationships, the fuzzy network analysis process (FANP) technique is finally used to rank the elements. Super Decision and EXCEL software were used to perform network analysis calculations. Based on the results, 8 main indicators and 52 sub-indicators were identified for the commercialization of accounting research. The main indicators are: scientific validity, applied research, organizational, cultural, individual, environmental, political and economic identified. Based on Delphi technique, 52 sub-indices were screened and confirmed. 8 main indicators were also ranked in network analysis technique. The scientific credit index has the highest rank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research
  • Commercialization
  • Accounting Research
  • Fuzzy Approach
بندریان، رحیم. (1398). بازاریابی و تجاری سازی تکنولوژی های جدید: مراحل، عوامل تسهیل کننده و فاکتورهای کلیدی موفقیت. فصلنامه رشد فناوری، شماره19.
حسین پور، هادی؛ خاکشور، حامد. (1396). تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی در کارآفرینی اقتصادی. کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
صفری، سعید؛ کلاهی، بهروز. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور. اولین همایش منطق‌های کارآفرینی و تجاری‌سازی، اسلامشهر، دانشکدة فنی و حرفه ای سما واحد اسلامشهر.
فارسی، جهانگیر؛ حجازی، محمد رضا؛ زارع، هادی. (1396). طراحی سیستم ارزیابی عملکرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی. فصلنامه  کار و جامعه، 13 (2) 35-48.
مسعودیان، پژمان؛ قشقایی زاده، نسیم. (1398). تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی (مطالعة موردی: دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان). نشریة الکترونیکی فلسفه و عملکرد کتابخانه، (7)2، 26-2.
منصوری، فردین؛ ثقفی، علی؛ موسی پور، نعمت الله. (1393). مدلی برای کاربست پذیری رساله‌های دکتری حسابداری (با تاکید بر حل معضل‌های مالی و پولی). فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 7(1)، 207-173.
موسوی، آرش. برادارن نیکو، محمدامین. (1397). مباحثه تجاری سازی تحقیقات علمی: بازخوانی انتقادی و ترسیم مسیری برای تحقیقات آینده. 28: 33-54.
نوبخت‌وند، جابر؛ نیکونام طوسی، وحیده. (1396). نقش دانشگاه در کارآفرینی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی. ریاضیات کاربردی در مهندسی، مدیریت و فناوری، ویژه‌نامة مدیریت و فناوری، 1095-1101.
Bandariyan R. (2019). Marketing and commercializing new technologies: stages, facilitators, and key factors of success. Growth Technol Q. 190. (in Persian)
Elia G, Secundo G, Passiante G (2017) Pathways towards the entrepreneurial university for creating entrepreneurial engineers: an Italian case. IJEIM 21:27–48.
Fayolle A, Gailly B (2015) The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial attitudes and intention: Hysteresis and persistence. J Small Bus Manage 53:75–93.
Giones, F. Laus, D. Schultz, C. (2020). Co-creating Science Commercialization Opportunities for Blue Biotechnologies: The FucoSan Project. Sustainability, 1-18.
Hosseinpour, H. & Khakshir, H. (2017). The commercialization of academic research in economic entrepreneurship. International economic conference in terms of sanctions, Babolsar, a research firm Torud north. (in Persian)
Ismail, K. Anuua, M. Omar, Aziz, A. (2015). Entrepreneurial Intention, Entrepreneurial Orientation of Faculty and Students towards Commercialization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 181: 349-355.
Jones O, Macpherson A, Jayawarna D (2013) Resourcing the start-up business: creating dynamic entrepreneurial learning capabilities. Taylor and Francis, New York.
Leitner, K. Bergner, S. Rybnicek, R. (2021). The role of heads of departments in the commercialization of university research, Journal of Business Economics, 91: 353-378.
Mansoori, F., Saghafi, A, and Musapour, N (2015). A model for the applicability of doctoral dissertations in accounting (with an emphasis on solving financial and monetary problems). Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 7 (1), 207-173. (in Persian)
Marx, M. Hsu, D. (2019). The Entrepreneurial Commercialization of Science: Evidence from “Twin” Discoveries. Boston University and the Mack Center for Innovation Management at the University of Pennsylvania.
Masudian, P., Ghashgayizadeh, N. (2019). Commercializing University Research results: A Case Study by Behbahan Islamic Azad University. Library Philosophy and Practice (e-journal), 2(7), 2-26. (in Persian)
Moog, P. Werner, H. (2017). Commercialization of Academic Research. Wirtschaftswissenschaften, Wirtschaftsinformatik und Wirtschaftsrecht der Universität Siegen.
Nobakhtvand, J., Nikoonam Toosi, V. (2017). The Role of University in Entrepreneurs the Commercialization of University Researches. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, The special issue in Management and Technology 1095-1101. (in Persian)
Rybnicek R, Königsgruber R (2019) What makes industry–university collaboration succeed?: A systematic review of the literature. J Bus Econ 89:221–250.
Safari, S. & Kolahe, B. (2020). Identify factors influencing the commercialization of academic research and higher education institutions. First regional conference on entrepreneurship and commercialization, Branch, Vocational Schools Branch unit Sama. (in Persian)
Tzeng, G.-H., Teng, J.-Y.: Transportation investment project selection with fuzzy multiobjectives. Transp.Plann. Technol. 17(2), 91–112 (1993).