الگوی تأثیر واکنش رفتاری حسابداران مدیریت بر تعارض‌های نمایندگی پنهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی ، بناب، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی ، بناب، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

4 استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

چکیده

بر اساس نظریه‌های جامعه‌شناسان و رفتارشناسان، رفتارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه حرفه‌ای تحت تأثیر عواملی مانند هنجارهای شناختی و قانونی قرار دارد و این امر منجر به ایجاد محدودیت برای افراد حرفه می‌شود و ایجاد رویه‌های جدید و ابداعات را بر آنها سخت خواهد کرد. در این پژوهش، واکنش رفتاری به تعارض نمایندگی پنهان در حرفه حسابداری مدیریت بررسی می‌‌شود، تا بروندادهای رفتاری تعیین گردد و بر همین اساس الگویی برای این ارتباط پیش‌بینی شود. دوره زمانی پژوهش، سال 1398و داده‌های مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌های پژوهش با توزیع پرسشنامه مستخرج از پژوهش هیبل (2018)، ژان(1985) و سارکویچ (2011) در بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده است که تعداد نمونه با توجه به سال مورد پژوهش و با استفاده از فرمول کوکوران 248 بوده است. 138 مورد پرسشنامه بصورت تکمیل شده گردآوری شد و با استفاده از معادلات ساختاری و همچنین آزمون سوبل برای تعیین نقش متغیر میانجی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین واکنش رفتاری حسابداران و تعارض‌های نمایندگی پنهان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین فرضیه‌های فرعی تحقیق نیز به این پاسخ‌ها رسیدند که چند هویتی بودن و تعارضات هویتی و فرآیندهای نمایندگی پنهان ارتباط مثبت و معنادار دارند و نقش میانجی اختیارات شغلی و مشارکت شغلی بر ارتباط بین چند هویتی بودن و تعارضات هویتی بر فرآیندهای نمایندگی پنهان مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نیاز حرفه‌ای در ایران نتایج بدست آمده در این پژوهش در نهایت به هم افزایی در شرکت منجر میشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact pattern of management accountants' behavioral responses to paradox of embedded agency

نویسندگان [English]

  • jalal aspookeh 1
  • Rasoul ABDI 2
  • asgar pakmaram 3
  • Nader Rezaei 4
1 Ph.D Student in Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 Associate Professor, Department of Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
چکیده [English]

According to theories of sociologists and behaviorists, social and economic behaviors of members of management professional accounting community, like any other professional community, are influenced by factors such as cognitive and legal norms, which limit number of professionals. It will make it harder to create new procedures and innovations. In this regard, aim of this study is to investigate behavioral response to hidden agency conflicts, to determine what approach people in professional management accounting community will be exposed to in relation to paradox of embedded agency. On this basis, a model for this relationship should be predicted. The research period was 2020 and the data needed to answer the research question were collected by distributing a questionnaire among management accounting community. Based on this, data obtained from 138 additional questionnaires were analyzed using structural equations as well as the Sobel test to determine the role of modification variable. Research findings show that there is a significant relationship between accountants' behavioral response and paradox of embedded agency, and research sub-questions also found that multi-identity and identity conflicts affect embedded agency processes and roles. The adjustment of job authority and job participation was confirmed by the relationship between multi-identity and identity conflicts over embedded agency processes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Embedded Agency
  • Behavioral Reaction
  • Management Accountants
  • ابراهیمی­خو، موسی و امینی­فر، اکبر.(1396)، بررسی نقش رفتارهای مشارکتی کارکنان در تصمیم­گیری­های مدیریتی و تأثیر آن بر پیامدها (عملکرد مالی سازمانی) مطالعه موردی بانک توسعه صادرات ایران، مجله پژوهش­های کاربردی در مدیریت و حسابداری مدیریت، سال دوم، شماره 5، صص 1-15.
  • زارع شاه آبادی، اکبر؛ اصفهانیان، فهیمه؛ ترکان، رحمت اله. (1393)، بررسی عوامل مؤثر بر چند لایه بودن هویت، فصلنامه مطالعات ملی، سال پانزدهم، شماره 1، صص 23-39.
  • کلانتری، خلیل (۱۳۸۸). مدل یابی معادله ساختاری در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا. چاپ اول.
  • قاسمی، جواد؛ خوشبختی، جعفر؛ عسگری، علی. (1394)، بررسی نقش مشارکت کارکنان در پیش­بینی تحلیل رفتگی شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان خراسان بزرگ، مدیریت ورزشی، بهمن و اسفند، دوره 7، شماره 6، صص 865-874.
  • سپهری، پطرو؛ آزادی، کیهان؛ وطن پرست، محمدرضا؛ اکبری، بهمن. (1399). تیپ های شخصیتی حسابرسان و میزان پایبندی آنان بر آیین رفتار حرفه‌ای. حسابداری مدیریت. 13 (44). 205-215
  • علی‌فرّی، ملیحه؛ وکیلی فرد، حمید رضا؛ بنی مهد، بهمن؛ رویایی، رمضانعلی. (1397).نقش تعدیل کنندگی تیپ شخصیتی افراد در تأثیر درک مسئولیت اجتماعی بر رضایت و تعهد شغلی حسابداران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، دوره 11، شماره 36، صص 93-
  • Abrahamsson, G., Englund, H., Gerdin, J. 2015. Organizational identity and management accounting change. Account. Audit. Account. J. 24 (3), 345–376.
  • Ball, Rokeach, S. J., 1985. The origins of individual media-system dependency: A sociological framework. Communication Research.
  • Berg, J.M., Wrzesniewski, A., Dutton, J.E .2010. Perceiving and responding to challenges in job crafting at different ranks: when proactivity requires J. Organ. Behav. 31, 158–186.
  • Broberg, P., Umans, T., Skog, P., Theodorsson, E. Auditors professional and organizational identities and commercialization in audit firms, accounting auditing and accountability journal, 31(2), 374-399. https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607
  • Byrne, S., Pierce, B.2017. Towards a more comprehensive understanding of the roles of management accountants. Eur. Account. Rev. 16 (3), 469–498.
  • Ezzamel, M., Robson, K., Stapleton, P., 2012. The logics of budgeting: theorization and practice variation in the educational field accounting. Organ. Soc. 37 (5), 281–303.
  • Englund, H., Gerdin, J.2013. Agency and structure in management accounting research: reflections and extensions of Kilfoyle and Richardson. Crit. Perspect. Account. 22 (6), 581–592.
  • Englund, H., Gerdin, J., Abrahamsson, G .2017. Accounting ambiguity and structural change Accounting. Audit. Account. J. 26 (3), 423–448.
  • Fiol, C.M., Pratt, M.G., O’Connor, E.J .2019. Managing intractable identity conflicts.Acad. Manage. Rev. 34, 32–55.
  • Goretzki, L., Strauss, E., Weber, J .2013. An institutional perspective on the changesin management accountants’ professional role. Manage. Account. Res. 24, 41–63.
  • Hiebl, M.R.W .2018. Management accounting as a political resource for enabling embedded agency. Management Accounting Research. 38, 22-38.
  • Horton, K.E., Bayerl, P.S., Jacobs, J .2014. Identity conflicts at work: an integrativeframework. J. Organ. Behav. 35 (S1), 6–22.
  • Horton, K.E., Wanderley, C.d.A. 2018. Identity conflict and the paradox of embedded agency in the management accounting profession: Adding a new piece to the theoretical jigsaw. Management Accounting Research. 38, 39˚50.
  • Kilfoyle, E., Richardson, A.J .2011. Agency and structure in budgeting: thesis, antithesis and synthesis. Crit. Perspect. Account. 22 (2), 183–199.
  • Jensen, M.C. and Meckling, W.H (1976) Theory of the firm: managerial behavior, Agency costs and ownership structure, Journal of financial economics, Vol.3, No.4, pp 305-360.
  • Lange,.2020. A paradox of embedded agency: Sustainable investors boundary bridging to emerging fields, Journal of Cleaner ProductionVolume 226, 20 July, 50-63
  • Lounsbury, M .2008. Institutional rationality and practice variation: new directions in the institutional analysis of practice. Account. Organ. Soc. 33 (4–5), 349–361.
  • Morales, J., Lambert, C., 2013. Dirty work and the construction of identity: anethnographic study of management accounting practices. Account. Organ. Soc.38, 228–244.
  • Rieg, R., 2018. Tasks, interaction and role perception of management accountants: evidence from German. Journal Management Control. https://doi.org/10.1007/s00187-018-0266-0.
  • Sanchez-Matamorosa, J. B., Araujo Pinzonb, P., Alvarez-Dardet Espejoa, C. 2014. Management accounting change and agency in embedded situations. Spanish Journal of Finance and Accounting. 43 (3): 241-
  • Scott-L. B, Travaglione, A., & Marshall.V. 2011.Causal inferences between participation in decision making, task attributes, work effort, rewards, job satisfaction and commitment. Leadership & Organization Development Journal, (27) No. 5, 399-414.
  • Strauss, K., Griffin, M.A., Parker, S.K., 2016. Future work selves: how salient
  • hoped-for identities motivate proactive career behaviors. J. Appl. Psychol. 97,580–598.
  • Sylvain Colombero, Raffi Duymedjian, Amélie Boutinot. 2021. The embedded-agency paradox revisited: Discussing Deleuze and Guattari’s concept of becoming for institutional entrepreneurship, Scandinavian Journal of Management, Volume 37, Issue 1
  • Taylor, L.C., & Scapens, R.W. 2016. The role of identity and image in shaping management accounting change. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 29 (6):1075-1099.
  • Van Dick, R., Wagner, U., Stell macher, J., Christ, O .2018. The utility of a broader conceptualization of organizational identification: which aspects reallymatter? J. Occup. Organ. Psychol. 77 (2), 171–191.