ارزش های انگیزشی و تجاری سازی در مؤسسات حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 دانشیار و عضو هیات علمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران و استاد مدعو واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 عضو هیات علمی گروه حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ، بروجرد ، ایران و استاد مدعو واحد علوم و تحقیات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

4 دانشیار و عضو هیات علمی گروه حسابداری ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

چکیده

ضرورت برقراری فرهنگ و رفتار اخالقی تا حدی است که بسیاری از سازمانهای بزرگ در برابر فشارهای قانونی و
محیطی با برقراری فرهنگهای اخالقی در سازمانها، واکنش نشان دادند. با توجه به اهمیت اخالق و ارزش ها در سازمان
ها در این پژوهش قصد داریم بررسی ارزش های انگیزشی و تجاری سازی حسابرسی در مؤسسات حسابرسی بپردازیم.
دادههای این پژوهش که از ۳۸5 پرسش نامه از حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی
و سازمان حسابرسی در سال ۱۳۹۹ تهیه شده، با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LESSRL بررسی و نتیجه گیری شده
است. به منظور بررسی مناسبت ابزار اندازه گیری)پرسشنامه( از تحلیل عاملی تاییدی (CFA (با رویکرد کوواریانس محور
به وسیلهی نرم افزار 8.Lisrel8 استفاده شده است. همچنین به منظور بررسی نوع توزیع داده ها از ضرایب چولگی و
کشیدگی استفاده شده است. با استفاده از روش تی تک نمونه ای مستقل اثرگذاری ارزش های انگیزشی بر گرایش بازار،
گرایش مشتری و گرایش فرآیند یک موسسه حسابرسی شناسایی شده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که
میان ارزش های انگیزشی با گرایش بازار، گرایش مشتری و گرایش فرآیند یک موسسه حسابرسی یک رابطه مثبت و
معنی دار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Motivational Values And commercialization in Aoudit’s Firms

نویسندگان [English]

  • saeed amini 1
  • azita jahanshad 2
  • mohammad hasan janani 3
  • ghodratallah talebnia 4
1 PhD Student in Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor and Faculty Member of Accounting Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran and Visiting Professor, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty Member of Accounting Department, Islamic Azad University, Borujard branch, Borujard, Iran and visiting professor of the science and research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Associate Professor and Faculty Member of Accounting Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The need to establish a culture and ethical behavior is such that many large organizations have
reacted to legal and environmental pressures by establishing ethical cultures in organizations.
Given the importance of ethics and values in organizations in this study, we intend to examine the
motivational values and commercialization of auditing in auditing firms. The data of this study,
which was prepared from 385 questionnaires of auditors working in auditing firms that are
members of the Society of Certified Public Accountants and the Auditing Organization in 2020,
were reviewed and concluded using SPSS and LESSRL software. In order to evaluate the
appropriateness of the measuring instrument (questionnaire), confirmatory factor analysis (CFA)
with covariance-based approach was used by Lisrel 8.8 software. Skewness and elongation
coefficients have also been used to investigate the type of data distribution. An independent sample
of the effect of motivational values on market orientation, customer orientation and process
orientation of an auditing firm has been identified using the one-way t-method. The results of this
study show that there is a positive and significant relationship between motivational values and
market orientation, customer orientation and process orientation of an audit firm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude Values
  • Commercialization
  • Market Orientation
  • Customer Orientation
  • Process Orientation
  • اعتمادی، حسین و زهرا دیانتی دیلمی. (1388). «تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی برکیفیت گزارش­های مالی شرکت­ها» فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره­های 1 و 2، 22-11.
  • بنی مهد, بهمن, مراد زاده فرد, مهدی, اردکانی, معصومه. (1392). فرصت طلبی و ارزش های فرهنگی حسابداری. مدیریت فرهنگی, 7(2(پیاپی 20)), 72-83.
  • ﺑﻨﻲ ﻣﻬﺪ، ﺑﻬﻤﻦ .(١٣٩١) ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺎﮐﻴﺎﻭﻟﻴﺴﻢ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺭﺷﺘﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭی ﻭ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭﺍﻥ ﺷﺎﻏﻞ ﺩﺭ ﺣﺮﻓﻪ.  ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻭ  ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ  ، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭی ﺍﺭﺯﺷﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی
  • پورحیدری، امید، عارف فروغی.1398. بررسی تاثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری.فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی. سال15، شماره 61، ص27-53
  • طاهری، مسعود، ناصر ایزدی نیا. 1397. بررسی اهمیت ابعاد در نشانه های تقلب در تعدیل برنامه حسابرسی با استفاده از مدل پنتاگون تقلب. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی.سال15، شماره 59، ص83-106
  • خیر الهی، فرشید و فرزاد ایوانی. 1396. پیامدهای شکست گزارشگری مالی برای مدیران غیر موظف. فصلنامهعلمی و پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 12، شماره 49، ص 1-28.
  • نمازی، محمد و فهیمه ابراهیمی. 1393. مدل بندی و تعیین الویت عوامل موثر بر قصد گزارش تقلب های مالی توسط حسابداران. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 12، شماره 49، ص1-28
  • نجاتی کریم آباد، الناز، (1394). تاثیر ارزش های فردی بر تصمیم گیری اخلاقی مدیران. کنفرانس سالانه، ص 6-1
  • دیانتی دیلمی،زهرا، وحید طیبی.1390. تاثیر ابعاد اخلاقی مدیران بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، دوره شماره3، ص 21-13.
  • سلمانی داوود،محبوبه رادمند.1388. بررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی. فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، شماره 3، ص47-20.
  • نمازی، محمد و حسین رجب دری.1397. اخلاق حرفه ای حسابرسی در ایران: تحلیل محتوا. فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 15، شماره 59، ص1-34
  • میرزاپور آل هاشم, سیدمحمدجعفر, عباسی, ابراهیم. (1395). رابطه تعهد حرفه‌ای و ماکیاولیسم در میان دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران و کرج. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 5(18), 119-127.
  • دیانتی دیلمی، زهرا؛ رضاپور پرورش، رویا؛ رابطه ی بین اخلاق شرکتی، مسئولیت اجتماعی و ماکیاولیسم با فرار مالیاتی اخلاق در علوم و فناوری » زمستان 1393، سال نهم - شماره 4 علمی-پژوهشی/ISC (‎12 صفحه - از 83 تا 94 )
  • کریمی, کیانا, رهنمای رودپشتی, فریدون. (1393). تورش‌های رفتاری و انگیزه‌های مدیریت سود. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 4(14), 15-32.
  • گل پرور, محسن. (1394). رابطة ایده‌آل‌گرایی، نسبیت‌گرایی، ماکیاولیسم، و ارزش‌های فرهنگی با رفتارهای غیراخلاقی (مطالعه موردی یک سازمان دولتی). جامعه‌پژوهی فرهنگی, 6(2), 111-131.
  • ولیان حسن، صفری گرایلی مهدی، حسن پور داوود. هویت حرفه‌ای و سازمانی حسابرسان و تجاری‌سازی در مؤسسات حسابرسی. دانش حسابرسی. ۱۳۹۹; ۲۰ (۷۸)
  • صفرزاده, محمدحسین, هوشمند کاشانی, عباس, غلامی فتیده, اشکان. (1401). بررسی رابطه بین تجاری سازی موسسات حسابرسی با رفاه شخصی حسابرسان. مجله دانش حسابداری, (), -. doi: 22103/jak.2022.19266.3692
  • آراد، حامد؛ خلعتبری لیماکی، عبدالصمد؛پوررضا تمیجانی، معصومه؛ (1400) ، توسعه تجاری سازی حرفه حسابرسی در ابران؛ تحلیلی از جایگاه هویت حسابرسان، مجله دانش حسابرسی سال بیست و یکم شماره 84 پاییز 1400
  • Broberg, P., Umans, T. and Gerlofstig, C. (2013), “Balance between auditing and marketing: an explorative study”, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, Vol. 22 No. 1, 57-70.
  • Broberg, P., Tagesson, T., Argento, D., Gyllengahm, N. and Mårtensson, O. (2017), “Explaining the influence of time budget pressure on audit quality in Sweden”, Journal of Management and Governance, Vol. 21 No. 2, pp. 331-350.
  • Young .2013.Cultural Influences on Accounting and Its Practices .A Senior Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for graduation in the Honors Program Liberty University.
  • Sama, L. and V. Shoaf. 2008. Ethical Leadership for the Professions: Fostering a Moral Community. Journal of Business Ethics, 78 (1), pp. 39-46.
  • Perera, M.H.B. 1989. Towards a framework to analyse the impact of culture on accounting. The International Journal of Accounting, vol. 24, pp. 42-56.
  • D. A., Fung. H., and Isberg. S. 1999. Ethical issues across cultures: managing the differing perspectives of China and the USA. Journal of Consumer Marketing, VOL. 16 NO. 3, PP. 240-256.
  • Orij,R. 2010. Corporate social disclosures in the context of national cultures and stakeholder theory. Emerald 23, PP.1-15
  • P.R. 2012. Attitude, Machiavellianism and the rationalization of misreporting, Accounting, Organizations and Society, Vol.37,PP. 242–259
  • Hsiao, J., Luiz, A., PEREIRA, S. 2014. Values in Accounting – Does It Worth How Much It Weighs?. sao Paulo.conngress.23 -21June.
  • Desender, K.A., Castro, C.E., and Escamila De Leon, S.A., 2011. Earnings Management and Cultural American Journal of Economics and Sociology, Vol. 70, No. 3, PP. 639-670.
  • Alvehus, J. and Spicer, A. (2012), “Financialization as a strategy of workplace control in professional service firms”, Critical Perspectives on Accounting, Vol. 23 No. 7, pp. 497-510.
  • Anderson-Gough, F., Grey, C. and Robson, K. (2000), “In the name of the client: the service in two professional services firms”, Human Relations, Vol. 53 No. 9, pp. 1151-1173.
  • Aron, A., Coups, E.J. and Aron, E. (2012), Statistics for Psychology, 6th ed., Upper Saddle River, Prentice Hall, NJ.
  • Bailey, A.D. Jr (1995), “The practicing professional’s mental model: are we creating the right mental models for new professionals?”, Issues in Accounting Education, Vol. 10 No. 1, pp. 191-195.
  • Balachandran, B.V. and Ramakrishnan, R.T.S. (1987), “A theory of audit partnerships: audit firm size and fees”, Journal of Accounting Research, Vol. 25 No. 1, pp. 111-126.
  • Bamber, E.M. and Iyer, V.M. (2002), “Big 5 auditors’ professional and organizational identification: consistency or conflict?”, Auditing: A Journal of Practice and Theory, Vol. 21 No. 2, pp. 21-38.
  • Bamber, E.M., Snowball, D. and Tubbs, R.M. (1989), “Audit structure and its relation to role conflict and ambiguity: an empirical investigation”, The Accounting Review, Vol. 64 No. 2, pp. 285-299.
  • Bauer, T.D. (2014), “The effects of client identity strength and professional identity salience on auditor judgments”, The Accounting Review, Vol. 90 No. 1, pp. 95-114.
  • Baumgartner, M.S. and Schneider, D.E. (2010), “Perceptions of women in management: a thematic analysis of razing the glass ceiling”, Journal of Career Development, Vol. 37 No. 2, pp. 559-576.
  • Bonaiuto, M., Breakwell, G.M. and Cano, I. (1996), “Identity processes and environmental threat: the effects of nationalism and local identity upon perception of beach pollution”, Journal of Community & Applied Social Psychology, Vol. 6 No. 3, pp. 157-175.
  • Boyd, C. (2004), “The structural origins of conflicts of interest in the accounting profession”, Business Ethics Quarterly, Vol. 14 No. 3, pp. 377-398.
  • Brante, T. (1988), “Sociological approaches to the professions”, Acta Sociologica, Vol. 31 No. 2, 119-142.
  • Brante, T. (2005), “Om begreppet och företeelsen profession”, Tidskrift för Praxisnära forskning, No. 1, Division of Sociology, Högskolan i Borås, pp. 1-13, available at: http://portal.research.lu.se/
  • portal/files/6003933/983908.pdf
  • Broberg, P. (2013), “The auditor at work: a study of auditor practice in Big 4 audit firms”, PhD dissertation, Lund University, Lund.
  • Broberg, P., Umans, T. and Gerlofstig, C. (2013), “Balance between auditing and marketing: an explorative study”, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, Vol. 22 No. 1, 57-70.
  • Broberg, P., Tagesson, T., Argento, D., Gyllengahm, N. and Mårtensson, O. (2017), “Explaining the influence of time budget pressure on audit quality in Sweden”, Journal of Management and