بررسی تاثیر راهبری شرکتی، رقابت پذیری و محافظه کاری مدیریتی بر قیمت گذاری توزیع اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت مالی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران(مسئول مکاتبات)

3 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران،ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر راهبری شرکتی، رقابت پذیری و محافظه کاری مدیریتی بر قیمت گذاری توزیع اطلاعات بود .روش‌شناسی این پژوهش ترکیبی بوده است که به منظور شناسایی معیارهای سنجشِ متغیرهای پژوهش از تحلیل فراترکیب استفاده شد. سپس تلاش گردید تا معیارهای سنجش تایید شده از مرحله تحلیل دلفی را در قالب طیفی از کم اثرترین تا تاثیرگذارترین معیارهای سنجش مرتب نمایند. در نهایت معیارهای سنجش انتخاب شده به عنوان تاثیرگذاترین معیارهای سنجش متغیرهای پژوهش در قالب فرضیه هایی تدوین شدند تا براساس تحلیل رگرسیون در بازه زمانی ۱۳۹5-1399 براساس ایجاد 355مشاهده سال-شرکت مورد بررسی قرار گیرند. نتایج در بخش کیفی از تاییدِ 6 معیار سنجش نظام راهبری شرکتی؛ ۶ معیار سنجش محافظه کاری مدیریتی ، 6 معیار سنجش رقابت پذیری و6 معیار سنجش قیمت گذاری توزیع اطلاعات حکایت دارد. نتایج در بخش کمی نیز نشان داد، محیط اطلاعاتی که سرمایه گذاران در آن داد و ستد می کنند، پیوسته با انتشار اطلاعات تغییر می یابد. از آنجایی که محافظه‌کاری احتمال تحصیل تأمین مالی را افزایش و هزینۀ بدهی را کاهش می-دهد، در این میان نظریۀ اثباتی حسابداری فرض می‌کند که محافظه‌کاری حسابداری به‌واسطۀ شناخت دیرتر سود، موجب می-شود تا سود کمتری به‌وسیلۀ مدیران واحدهای تجاری شناسایی و تقسیم شود و همچنین، نسبت بدهی نیز کم‌نمایی نشود. پس بر این مبناا، محافظه‌کاری نسبت بدهی شرکت را بهبود می‌بخشد و نرخ اولیۀ پیشنهادی وام‌دهندگان را کاهش می‌دهد و این موضوع زمینه تامین منابع مالی برای نوآوری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Corporate Governance, Competitiveness and Management Conservatism on Information Distribution Pricing

نویسندگان [English]

  • mahsa elhami 1
  • hamid reza vakili fard 2
  • ghodratallah talebnia 3
1 PhD Student, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Financial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Correspondence Officer)
3 Accounting Department , Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of corporate governance, competitiveness and managerial conservatism on information distribution pricing. Then, an attempt was made to arrange the measurement criteria approved from the Delphi analysis stage in the form of a range from the least effective to the most effective measurement criteria. Finally, the selected measurement criteria as the most effective criteria for measuring research variables were developed in the form of hypotheses to be examined based on regression analysis in the period 2016-2020 based on the creation of 355 year-company observations. Results in the qualitative part of the approval of 6 criteria for measuring the corporate governance system; There are 6 criteria for measuring managerial conservatism, 6 criteria for measuring competitiveness, and 6 criteria for pricing information distribution. The results in the quantitative part also showed that the information environment in which investors trade is constantly changing with the dissemination of information. Since conservatism increases the likelihood of acquiring finance and reducing the cost of debt, affirmative accounting theory assumes that accounting conservatism leads to lower profits by business unit managers through later recognition of earnings. Identify and divide, and also do not minimize the debt ratio. On this basis, conservatism improves the corporate debt ratio and reduces the initial rate offered by lenders, which increases funding for innovation and investment development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords : Corporate governance
  • competitiveness
  • managerial conservatism
  • information distribution pricing
  • ابراهیمی ، ابراهیم ، مهرانی ، کاوه ، نظری ، محسن (1399). نقش رقابت پذیری در قیمت گذاری ناقرینگی و کیفیت اطلاعات حسابداری ، پژوهش های تجربی حسابداری ، سال نهم ، شماره 35 ، صص 179-202.
  • پورزمانی, زهرا, منصوری, فرناز. (1394). تاثیر کیفیت افشاء، محافظه کاری و رابطه متقابل آنها بر هزینه سرمایه سهام عادی. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی, 7(25), 85-102.
  • رشیدی باغی ، محسن (1397). قیمت گذاری توزیع اطلاعات بر مبنای قابلیت مقایسه و ناکارآمدی بازار ، فصلنامه تحقیقات مالی ، دوره 20 ، شماره 4 ، صص 531-553.
  • حاجی هاشمی و رنوسفادرانی ، منصوره ، عبدلی ، محمد رضا (1399) . تاثیر بیش اطمینانی مدیران بر میزان افشای اطلاعات به صورت داوطلبانه و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری ، سال نهم ، شماره سی و پنجم ، صص 36-61
  • مهرانی کاوه، بیک بشرویه،سلمان، شهیدی، زهره (1393)، "رابطه ساز و کارهای راهبری شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی"، پژوهش حسابداری، شماره12.
  • میرزایی ، سعیده ، عبدلی ، محمد رضا ، کوشکی جهرمی ، علیرضا (1399) . بررسی تاثیر لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه : حفاظت از حقوق سهامداران ، فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی ، سال 16 ، شماره 65 ، صص 109-138.
  • نیکبخت محمدرضا، احمد خان بیگی، مصطفی (1397)، "تأثیرحاکمیت شرکتی بر کیفیت گزارشگری مالی: رویکرد یکپارچه"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره25، شماره3
  • Aresterang D. A. (2011). Measuring brand equity across product and market. California Management Review, 38(3), 102-120.
  • Chang T. E., and Galai, (2013), Information Effects on the Bid-ask Spread, Journal of Finance, 38, December, pp: 57-69.
  • Deferanko, Charles, D., J.R., David, R. Kamerschen, P., klein, G. and Ford Voeks, L. (2011). Structure, Conduct and Performance: A Simultaneous Equations Approach, Applied Economics, (34): 2135-2141.
  • Day, John.R, (2020), Successful competitive positioning: The key for entry into the European consumer market, European Business Review . Vol13,No.4,pp.209-221.
  • Doue M.D, Scheneider, C and A,Zaldokas (2019). Credit Supply and corporate innovation. Journal of financial economics, Vol 109, NO 3, pp 835-855
  • Felip, Haim and Miller, Joseph C. (2021), "Amortization of Advertising Expenditures", Journal of Accounting Research, 1, 21-31.
  • Gireuner, M.R., Kamerschen, D.R. and Klein, P. (2011), The Competitive Effects of Advertising in the US Automobile Industry, 1970-94, International Journal of Economics of Business, vol7, Issue 3, pp.245-261.
  • Hans, Bong H., David Manry,(2021), " The value-relevance of R&D and advertising expenditures: Evidence from Korea", The International Journal of Accounting, 155-173.
  • Lafund, T. A., & Sirnivasan, S. (2020). Advertising intensity and R&D intensity: Differences across industries and their impact on firm’s performances. International Journal of Business and Economies, 2 (2), 167-176.
  • Jiang L. and K.B Kim (2021). Cross-corporate ownership, information asymmetry and the usefulness of accounting performance measures in Japan, The International Journal of Accounting, 35, pp: 85-98.
  • Jiang, A. S., B. K. Billings, R. M. Morton and M. Stanford-Harris, (2021), "The Role of Accounting Conservatism in Mitigating Bondholder– Shareholder Conflicts over Dividend Policy and in Reducing Debt Costs ", The Accounting Review 77: 867–890.
  • Kim, Yura. Joo, Jaewoo. (2013). The Moderating Effect Of Product Market Competition In The Relationship Between Advertising Expenditures And Sales, The Journal of Applied Business Research , Volume 29, Number 4. Pp. 1061-1076.
  • Seoun T.A. (2016). Advertising, Promotion and other Aspect of Integrate Marketing Communication.( 8th ed.). Canada: South western cangue learning.
  • Strickland, A. D.and Weiss, L. W. (2003)” Advertising, Concentration and Price-Cost Margin”, Journal of Political Economy, 84, 1109-21
  • Wang, M.S. And Rogers, R.T. (2021), Market Share Dispersion Among Leading Firms As A Determinant Of Advertising Intensity, Review Of Industri