ارتباط رفتار مالیاتی شرکت ها و افشای اطلاعات زیست محیطی اجباری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حسابداری واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی

2 استاد گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران.

3 استاد گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمال،تهران، ایران.

4 استاد گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران.

چکیده

استراتژی شرکت ها در میان اجزای مسئولیت اجتماعی ممکن است آنها را قادر به پاسخگویی به حداقل برخی از خواسته های گروه های ذینفع و به طور کلی مشروعیت کافی را تضمین کنند. شیوه های فعلی صنایع و شرکت ها دارای اثرات منفی زیست محیطی در ارتباط با تنوع زیستی، سلامتی، بیماری ها، انتشار گازهای گلخانه ایی و موارد دیگر است. توجه رسانه ها به این مسائل، یک خطر برای مشروعیت است که صنایع به روش های مختلف پاسخ داده اند. بخش مهمی از استراتژی های مشروع سازی، تأکید بر پرداخت مالیات به جوامع محلی و اشتغال در مناطق روستایی به عنوان کمک های مثبت مسئولیت اجتماعی است. در تحقیق حاضر به تبیین رابطه رفتار مالیاتی شرکت ها و افشای زیست محیطی با رویکرد و ادراک عدالت و تعهد سازمانی 373 شرکت طی سال های 1390 لغایت 1397 پرداخته شده است. تهاجم مالیاتی بعنوان متغیر وابسته و افشای اطلاعات زیست محیطی شامل افشای اجباری بعنوان متغیر مستقل استفاده شد. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از رگرسیون خطی چندگانه استفاده و نتایج نشان داد که، بین میزان افشای اجباری اطلاعات زیست محیطی و رفتار مالیاتی تهاجمی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between corporate tax behavior and the disclosure of mandatory environmental information

نویسندگان [English]

  • mohammad kian 1
  • Fraydoon rahnamay Roodposhty 2
  • zahra pourzamani 3
  • taghi torabi 4
1 PhD Student, Department of Accounting, UAE Branch, Islamic Azad University, Dubai, UAE
2 Professor, Department of Accounting, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Accounting, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
4 Professor, Department of Accounting, Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The strategy of companies among the components of social responsibility may enable them to meet at least some of the demands of stakeholders and generally ensure sufficient legitimacy. Current practices of industries and companies have negative environmental impacts related to biodiversity, health, diseases, greenhouse gas emissions and more. Media attention to these issues is a threat to legitimacy that industries have responded to in different ways. An important part of legitimization strategies is the emphasis on paying taxes to local communities and employment in rural areas as positive contributions to social responsibility. In the present study, the relationship between corporate tax behavior and environmental disclosure with the approach and perception of justice and organizational commitment of 373 companies during the years 1390 to 1397 has been explained. Tax invasion was used as a dependent variable and disclosure of environmental information including mandatory disclosure was used as an independent variable. To test the research hypotheses, multiple linear regression was used and the results showed that there is a relationship between the amount of mandatory disclosure of environmental information and the aggressive tax behavior of companies listed on the Tehran Stock Exchange.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggressive tax behavior
  • disclosure of environmental information
  • mandatory disclosure of environmental information
  • justice and organizational commitment
  • آذر.عادل،مومنی. منصور،(1390)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه تهران.
  • برزگر, قدرت اله, حسن نتاج کردی, محسن, عباسی, علی. (1399). تاثیر ویژگی‌های کمیته‌ی حسابرسی بر اجتناب مالیاتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات حسابداری و حسابرسی, دوره 9، شماره 33، ص ص 25-42.
  • طایفه سیامک، دستگیر محسن، رضایی فرزین، علی احمدی سعید. رتبه بندی عوامل موثر بر اجتناب مالیاتی شرکتی. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. شماره 4، دوره ۷، ص ص 309-341.
  • علی خانی. رضیه، مران جوری. مهدی، (1393)، ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیست محیطی و اجتماعی در ایران، بررسی های حسابداری و حسابرسی،دروه 21، شماره 3، ص ص 329-348.
  • عباس زاده .محمدرضا, فدائی. مرتضی, مفتونیان. محسن, بابایی کلاریجانی.مائده، (1395)، بررسی ارتباط شفافیت مالی و اجتناب مالیاتی با توجه به مالکیت نهادی شرکت ها (مطالعه موردی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران)، اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، دوره 10 , شماره  35 ; ص ص 45 - 74 .
  • علمی, حسام, محمد زاده سالطه, حیدر. (1399). تاثیر اجتناب مالیاتی بر چسبندگی هزینه با تاکید بر استراتژی تجاری شرکت. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 12، شماره 45، ص ص 113-132.
  • فخاری حسین، طهماسبی خورنه سعید. بررسی رابطه‌ متقابل اجتناب مالیاتی و کیفیت افشای اطلاعات با استفاده از سیستم معادلات همزمان، پژوهشنامه مالیات (نشریه علمی). دوره ۲۴، شماره 32، ص ص 126-144.
  • مهدوی، غلامحسین؛ دریائی، عباسعلی؛ علی خانی، رضیه و مران جوری، مهدی ، (1394)، بررسی رابطه بین اندازه شرکت، نوع صنعت و سودآوری با افشای اطلاعات حسابداری زیست محیطی و اجتماعی. مجله پژوهش های تجربی حسابداری، سال چهارم، شماره 15 ، ص ص 87-103.
  • مجتهدزاده، ویدا و میرزایی، ابوحمزه ، (1394)، تأثیر یکفیت افشای شرکتی بر کاهش گریز مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوه شهای تجربی حسابداری، سال چهارم، شماره سوم، ص ص 1-21.
  • Abdul Wahab, E.A. and Mohamad Ariff, A. and Madah Marzuki, M. and Mohammad Sanusi, S. 2017. Political connections, corporate governance, and tax aggressiveness in Malaysia. Asian Review of Accounting. 25 (3): pp.424-451.
  • Adams, C. A., & Whelan, G. (2009). Conseptualising future change in corporate sustainability reporting. Accounting Auditing & Accountability Journal, 22(1), 118–143.
  • Aldrich, H., & Ruef, M. (2006). Organizations evolving (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Armstrong, C. S., Blouin, J. L., Jagolinzer, A. D., & Larcker, D. F. (2015). "Corporate governance, incentives, and tax avoidance". Journal of Accounting and Economics, 60(1), 1-17.
  • Bansal, P., & Roth, K. (2000). Why companies go green: A model of ecological responsiveness. The Academy of Management Journal, 43(4), 717–736.
  • Badertscher, B. A., Katz, S. P., & Rego, S. O. (2013). "The separation of ownership and control and corporate tax avoidance".Journal of Accounting and Economics, 56(2), 228-250.
  • K, Mhlmann .A, Alexander N. Schwbe, (2019). Stock price reactions to news about corporate tax avoidance and evasion, Journal of Economic Psychology, Volume 72, PP 278-292, ISSN 0167-4870, https://doi.org/10.1016/j.joep.2019.04.007.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibiiity: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48.
  • Chen, Y., Huang, SH., Pereira, R. & Wang, J (2009), Corporate Tax Avoidance and Firm Opacity, Discussion Paper.
  • Chen, S., Chen, X., Cheng, Q., & Shevlin, T. (2010). Are family firms more tax aggressive than non-family firms? Journal of Financial Economics, 95, 41–61.
  • Desai, M.A, & D. Dharmapala, (2009), corporate tax avoidance and firm value. The Review of Economics and Statistics 91, pp. 537-546.
  • E, Fallan. L.(2019). Corporate tax behaviour and environmental disclosure: Strategic trade-offs across elements of CSR? Scandinavian Journal of Management, https://doi.org/10.1016/j.scaman.2019.02.001
  • Fallan, E. (2016). Environmental reporting regulations and reporting practices. Social and Environmental Accountability Journal, 36(1), 34–55.
  • Fallan, E., & Fallan, L. (2009). Voluntarism versus regulation: Lessons from public disclosure of environmental performance information in Norwegian companies. Journal of Accounting & Organizational Change, 5(4), 472–489.
  • Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times32 13. September 1970.
  • Huseynov, F., & Klamm, B. K. (2012). Tax avoidance, tax management and corporate social responsibility. Journal of Corporate Finance, 18, 804–827.
  • Laguir, I., Stagliano, R., & Elbaz, J. (2015). Does corporate social responsibility affect corporate tax agressiveness? Journal of Cleaner Production, 107, 662–675.
  • Landry, S., Deslandes, M., & Fortin, A. (2013). Tax agressivenss, corporate social responsibility, and ownership structure. Journal of Accounting, Ethics & Public Policy,14(3), 611–645.
  • Larrinaga, C., Carrasco, F., Correa, C., Llena, F., & Moneva, J. M. (2002). Accountability and accounting regulation: The case of the Spanish environmental disclosure standard.European Accounting Review, 11(4), 723–740.
  • Lindblom, C. K. (2010). The implications of organizational legitimacy for corporate social performance and disclosure. In R. Gray, J. Bebbington, & S. Gray (Eds.). Social and environmental accountingLondon: SAGE 2, 51-63.
  • Santos, J.A.D., Moura-Leite, R., Pereira, M.W.G. and Pagán, M. (2020), "Social and environmental disclosure of the largest companies in Brazil’s agribusiness sector", Social Responsibility Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/SRJ-01-2019-0009.
  • Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches. The Academy of Management Review, 20(3), 571–610.
  • Wilmshurst, T. D., & Frost, G. R. (2000). Corporate environmental reporting: A test of legitimacy theory. Accounting Auditing & Accountability Journal, 13(1), 10–26.
  • Zhang, C., Cheong, K., & Rasiah, R. (2017). Corporate Tax Avoidance and Performance: Evidence from China’s Listed Companies. Institutions And Economies, , 61-83. Retrieved from https://ijie.um.edu.my/article/view/5043