الگوی وابستگی به برند بر مبنای تجربه برند در مراکز خرید با در نظر گرفتن نقش هزینه یابی بر مبنای فعالیت "پژوهش آمیخته"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهزان جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ایران .

2 استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارائه مدل وابستگی به برند بر مبنای تجربه برند در مراکز خرید و مال ها با در نظر گرفتن نقش هزینه یابی بر مبنای فعالیت می باشد.
در این تحقیق پژوهشگر از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای این منظور، در مطالعه اول، برای شناخت عوامل اثر گذار از رویکرد داده بنیاد و در مطالعه دوم، به آزمون مدل با استفاده از روش کمی پرداخته شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌های موردنیاز در مطالعه اول، پروتکل و مصاحبه عمیق، با بیست مدیر و در مرحله بعد، داده‌های موردنیاز بین 384 مشتری توزیع و نتایج توسط نرم افزار ایموس تحلیل‌شده است.
محقق با انجام بیست مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 156 کد باز استخراج و بر اساس ادبیات نظری اقدام به کدگذاری محوری و انتخابی کرده و نتایج را در قالب شش بعد اصلی وسی بعد فرعی ارائه کرده است.
محقق تحقیق خود را در قالب یک مدل شامل شش بعد اصلی،وابستگی به برند،تجربه برند، وفاداری به برند ، هزینه یابی بر مبنای فعالیت،مراکز خرید و مال ها و نهایتا رضایت مشتری و بیست ونه بعد فرعی ارائه کرده است.
نتایج تحقیق نشان داده است که فرآیند هزینه یابی بر مبنای فعالیت به دلیل قیمت گذاری مناسب محصولات موجب اعتماد و وفاداری به برند توسط مشتریان خواهد شد.
واژگان کلیدی: تجربه برند .وابستگی به برند.رویکرد آمیخته.هزینه یابی بر مبنای فعالیت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Brand Attachment Model based on Customer Experience in Shopping Malls by Considering the Role of Activity Base Cost The "Mixed Methods Research"

نویسندگان [English]

  • Hamed Asl Roosta 1
  • َAbdullah Naami 2
  • Abdul Hamid Hajipour shoshtari 3
  • Ahmad Sardari 4
1 PhD student, Department of Business Administration, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran,iran
2 Associate Professor, Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor. Department of Business Management , Cultural Heritage Higher Education Center, Tehran, Iran
4 Associate Professor. Department of Business Management shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of providing a brand dependency model based on brand experience in shopping malls and malls, taking into account the role of Activity Base Cost. For this purpose, in the first study, to identify the components of customer experience management components on brand loyalty from Grounded Theory approach, and in the second study, the model test was used using quantitative method. Protocol and Semi Structure interview with twenty senior managers was first tools to gathering data the, and in a quantitative method, required data was collected from 384 customers and analyzed by Amos software.
The researcher conducted 20 interviews, theoretically saturated, and finally extracted 156 open source codes. Based on the theoretical literature, the researcher conducted axial and selective coding and presented the results in six main dimensions and thirty sub dimensions.
The researcher presented her research in the form of a model including six main dimensions: brand afttachment, brand experience, brand loyalty, Activity Base Cost, shopping malls and properties, and finally customer satisfaction and twenty-nine sub-items.
The results show that the activity base cost process for customers will lead to trust and loyalty to the brand.

Keywords: customer experience, brand attachment, mix method, Activity Base Cost, shopping malls

کلیدواژه‌ها [English]

  • "customer experience"؛"
  • brand attachment"؛"
  • mix method"
  • نمازی ،محمد،حاجی ها ،زهره ،چناری ،حسن "تببین مفهومی
  • هزینه یابی هدف مبتنی بر دیدگاه انتقادی(1398)مجله حسابداری مدیریت سال 12 شماره 43 حاجی ها ،زهره چناری ،حسن (1392)مطالعه تاثیر انگیزه مدیران ارشد بر خلق ثروت برای سهام داران ،دانش سرمایه گذاری سال دوم شماره 5
  • صفار فهیمه،,رازدار محمدرضا(1393) هزینه یابی بر مبنای فعالیت در حسابداری مدیریت،همایش ملی الکترونیکی دستاوردهای نوین در علوم مدیریت و حسابداری
  • جلیلی ،آروز ،منتقمی،عزیز اله (1395) هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان : با رویکرد حسابداری سنجش مسئولیت(1395) فصلنامه دانش حسابداری و حسابداری مدیریت
  • Jaakkola, E., Helkkula, A. and Aarikka-Stenroos,  (2015), “Service experience co-creation: conceptualization, implications, and future research directions”, Journal of Service Management, Vol. 26 No. 2, pp. 182-205.
  • Teixeira, J., Patrício, , Nunes,  N.J., Nóbrega, L., Fisk, R.P. and Constantine, L. (2012), “Customer experience modeling: from customer experience to service design”, Journal of Service Management, Vol. 23 No. 3, pp. 362-376.
  • Lemke, F., Clark, M. and Wilson, (2011), “Customer experience quality: an exploration in business and consumer contexts using repertory grid technique”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 39 No. 6, pp. 846-869
  • Grewal, D., Levy, M. and Kumar,     (2009), “Customer experience management  in retailing: an organizing framework”, Journal of Retailing, Vol. 85 No. 1, pp. 1-14.
  • Klaus, P. and Maklan, (2011), “Bridging the gap for destination extreme sports: a model of sports tourism customer experience”, Journal of Marketing Management, Vol. 27 Nos 13/14, pp. 1341-1365.
  • 6-Klaus, P. and Maklan, S. (2013), “Towards a better measure of customer experience”, International
  • Journal of Market Research, 55 No. 2, pp. 227-246.
  • Verleye, K. (2015), “The co-creation experience from the customer perspective: its measurement and determinants”, Journal of Service Management, 26 No. 2, pp. 321-342.
  • Homburg, C., Jozi c, D. and Kuehnl, (2015), “Customer experience management: toward implementing an evolving marketing concept”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 45 No. 3, pp. 1-25.
  • Forrester Research (2014), “Customer experience maturity defined”, available at: forrester.com/
  • report/CustomerþExperienceþMaturityþDefined/-/E-RES59376] (accessed 22 April 2016).
  • Sharma, M. and Chaubey, D.S. (2014), “An empirical study of customer experience and its relationship with customer satisfaction towards the services of banking sector”, Journal of Marketing & Communication, Vol. 9 No. 3, pp. 18-27.
  • Salem-Mhamdia, B.A. and Ghadhab, B. (2012), “Value management and activity based costing model in the Tunisian  restaurant”,  International  Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 No. 2, pp. 269-288.
  • Sathish, A.S. and Venkatesakumar, R. (2011), “Coffee experience and drivers of satisfaction, loyalty in a coffee outlet – with special reference to ‘café coffee day”, Journal of Contemporary Management Research, Vol. 5 No. 2, pp. 1-13.
  • Schmitt, B.H. (2010), Customer Experience Management: A Revolutionary Approach to Connecting withYour Customers, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ
  • Gazzoli, G., Hancer, M. and Kim,  P.  (2013),  “Explaining  why  employee-customer orientation influences customers’  perceptions of the service encounter”, Journal  of Service Management, Vol. 24 No. 4, pp. 382-400.
  • Gentile, C., Spiller, N. and Noci, G. (2007), “How to sustain the customer experience: an overview of experience components that co-create value with the customer”, European Management Journal, Vol. 25 No. 5, pp. 395-410.
  • Jung, H.S. and Yoon, H.H. (2015), “Understanding regulatory focuses: the role of employees’ regulatory focus in stress coping styles, and turnover intent to a five-star hotel”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27 No. 2, pp. 283-307.
  • Kandampully, J. and Solnet, (2015), Service Management: Principles for Hospitality and Tourism, Kendall Hunt Publishing, Iowa.
  • Kandampully, J., Zhang, and Bilgihan, A. (2015), “Customer  loyalty: a review and future directions with  a  special focus on  the  hospitality  industry”,  International  Journal  of Contemporary Hospitality Management, Vol. 27 No. 3, pp. 379-414.
  • Kandampully, J., Keating, W., Kim, B.P., Mattila, A.S. and Solnet, D. (2014), “Service research in the hospitality literature insights from a systematic review”, Cornell Hospitality Quarterly,  Vol. 55 No. 3, pp. 287-299.
  • MacGillavry, K. and Wilson, A. (2014), “Delivering loyalty via customer experience management at DHL freight”, Global Business & Organizational Excellence, 33 No. 6, pp. 6-20.
  • Patrício, L., Fisk, R.P. and Falcão e Cunha, J. (2008),“Designing multi-interface service experiences”,Journal of Service Research, 10 No. 4, pp. 318-334.
  • Ponsignon, F., Klaus, P. and  Maull, R.S.  (2015),  “Experience co-creation in financial services: an empirical exploration”, Journal of Service Management, 26 No. 2, pp. 295-320.
  • Prebensen, N.K., Vittersø, J. and Dahl, T.I. (2013), “Value co-creation significance of tourist resources”,Annals of Tourism Research, 42, pp. 240-261.
  • Dnaveen 2006,managerial incentive and Risk taking, journal of finanance 7924.Cooper 1995 when learn enterprise collids;competing through competition.
  • Croci and petmezas 2015 do risk taking incentive to invest?evidence from acquisitions. journal of finance