تاثیر اطلاع‌رسانی مطبوعات تجاری بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی،رشت، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

چکیده

چکیده
در بازارهای مالی، اطلاعات می‌تواند به صورت نشانه‌ها، علائم و اخبار مختلف از داخل یا خارج شرکت گزارش و در دسترس سهامداران قرار گیرد و موجب ایجاد واکنش در قیمت سهام شود. مطبوعات تجاری به عنوان بخشی از حلقه ارتباطی بین سهامداران و شرکت‌ها می‌توانند هم به عنوان اشاعه‌دهنده اطلاعات شرکت‌ها و هم به عنوان ایجادکننده اطلاعات از طریق تولید اطلاعات جدید برای فعالان بازار سرمایه نقش مهمی ایفا نمایند. به منظور بررسی تاثیر اطلاع‌رسانی مطبوعات تجاری بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، داده‌های 147 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس تهران طی سال‌های 1390 تا 1398 از طریق داده‌های ترکیبی مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین پوشش اخبار افزایش سرمایه توسط مطبوعات تجاری با مدیریت سود اقلام تعهدی عدم رابطه و بین پوشش اخبار اعلان سود توسط مطبوعات تجاری با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد. همچنین بین نقش انتشاردهندگی مطبوعات تجاری در مورد افزایش سرمایه با مدیریت سود اقلام تعهدی رابطه مثبت و معنادار و بین نقش انتشاردهندگی مطبوعات تجاری در مورد اعلان سود با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی عدم رابطه وجود دارد. به علاوه بین نقش ایجادکنندگی مطبوعات تجاری در مورد افزایش سرمایه و اعلان سود با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی به ترتیب رابطه مثبت و معنادار و رابطه منفی و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Commercial Press Information on Accrual-Based Earning Management

نویسندگان [English]

  • maryam hassas khalasi 1
  • Mohammadreza Vatanparast 2
  • Seyed Mahmoud SHabgoo Monsef 3
1 PHD Student, Department Of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2 Assistant Professor ,Department Of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
3 Assistant Professor, Department Of Business Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Abstract
In financial markets, information can be reported in the form of signs, symbols and news from inside or outside the company and made available to shareholders and cause a reaction in stock prices. The commercial press, as part of the link between shareholders and companies, can play an important role both as disseminators of corporate information and as generators of information through the production of new information for capital market participants. In order to investigate the effect of commercial press information on earnings management based on accruals, the data of 147 manufacturing companies listed on the Tehran Stock Exchange and OTC during the years 1390 to 1398 are examined and tested through combined data. The results show that there is no relationship between the coverage of capital increase by the commercial press with the management of accruals earnings and there is a positive and significant relationship between the coverage of earnings announcements by the commercial press with the management of accruals based on accruals. Also, there is a positive and significant relationship between the role of commercial press publishing in raising capital with earnings management of accruals and there is no relationship between the publishing role of commercial press in announcing earnings and accrual-based earnings management. In addition, there is a positive and significant relationship and a negative and significant relationship between the creative role of the commercial press in raising capital and announcing earnings with accrual-based earnings management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercial Press Creating Role
  • Commercial Press Publishing Role
  • Capital Increase
  • Accrued Earning Management
  • بخردی نسب، وحید و ژولانژاد، فاطمه. (1398) ، تاثیر کیفیت مدیریت ریسک بر نوسانات ضمنی اعلان سود، پژوهش حسابداری و حسابرسی، دوره 9، شماره 4، صص 23-46.
  • مهرانی، ساسان، کرمی، غلامرضا و وطن پرست، محمدرضا، (1395)، بررسی نقش مطبوعات تجاری در ارزشگذاری اطلاعات حسابداری، دانش حسابداری مالی، سال 3. شماره 3. صص 1-22.
  • نصیری، محمود و قائمی، محمدحسین، (1399) ، افزایش سرمایه و کیفیت گزارشگری، دانش حسابداری، شماره 11، دوره 3، صص 1-34.
  • Bartov, E., Givoly, D. and Hayn, C, (2002), “The Rewards to Meeting or Beating Earnings Expectations”, Journal of Accounting and Economics, 33(2), PP. 173-204.
  • Cohen, D.A. and Zarowin, P. (2010), Accrual-Based and Real Earnings Management Activities Around Seasoned Equity Offerings, Journal of Accounting and Economics, No. 50, 2–19.
  • Comiran, F.,Fedyk, T. and Ha, J. (2018) "Accounting quality and media attention around seasoned equity offerings", International Journal of Accounting & Information Management, Vol. 26 Issue: 3, pp.443-462.
  • Contreras, H. (2020). Strategic timing of corporate insiders when trading at earnings announcements Finance Research Letters. In Press, Corrected Proof.
  • Cook, D.O., Kieschnick, R. and Van Ness, R.A. (2006). “On the marketing of IPOs”, Journal of Financial Economics, Vol. 82, pp. 35-61.
  • Dai, L., Parwada, J.t. and Zhang, B. (2015), The Governance Effect of the Media’s News Dissemination Role: Evidence from Insider Trading, Journal of Accounting Research, 53 (2), 331-366.
  • Doyle, J. T., Jennings, J. N. and Soliman, M. T, (2013), “Do Managers Define NonGAAP Earnings to Meet or Beat Analyst Forecasts?”, Journal of Accounting and Economics, 56(1), PP. 40-56
  • Drake, S., Nicholas, M. and Twedt, J. (2014), The Media and Mispricing: The Role of the Business Press in the Pricing of Accounting Information, The Accounting Review, 89 (5), 1673-1701.
  • Franz, D. R., HassabElnaby, H. R. and Gerald J. Lobo, (2014), “Impact of Proximity to Debt Covenant Violation on Earnings Management”, Review of Accounting Studies, 19(1), PP. 473-505.
  • García Lara. J.M. García Osma. B. and Penalva. F. (2020). Conditional conservatism and the limits to earnings management. J. Account. Public Policy 39 (2020) 106738.
  • Harakeh, M., Edward, L., Martin, W. (2019). The differential impact of IFRS adoption on aspects of seasoned equity offerings in the UK and France, Accounting in Europe, 16(1), 106-138.
  • Hirshleifer, D., Low, A. and Teoh, S. (2012), “Are overconfident CEOs better innovators?” Journal of Finance, Vol. 67 No. 4, pp. 1457-98.
  • Hribar, P. and Yang, H. (2016), “CEO overconfidence and management forecasting”, Contemporary Accounting Research, Vol. 33 No. 1, pp. 204-27.
  • Jensen, M.C. and Ruback, R.S, (1983), “The Market for Corporate Control: the Scientific Evidence”, J. Finan. Econ. 11 (1–4), PP. 5–50.
  • Kim, J. LiLiu, ch. Yu, Z. and Zhang, H. (2019). Local versus non-local effects of Chinese media and post-earnings announcement drift. Journal of Banking & Finance. Volume 106, September 2019, Pages 82-92.
  • Kothari, S.P., Shu, S. and Wysocki, P, (2009), “Do Managers Withhold Bad News?” Journal of Accounting Research, 47(1), PP. 241-276.
  • V.A. Ahmed. K and Miglani. S. (2020). Integrated reporting and earnings quality: The moderating effect of agency costs, Pacific-Basin Finance Journal (2019), https://doi.org/10.1016/j.pacfin.2020.10128.
  • Qi, B., Yang, R. and Tian, G. (2014), “Can media deter management from manipulating earnings? Evidence from China”, Review of Quantitative Finance and Accounting, 42 (3), pp. 571-97.
  • Roychowdhury, S, (2006), “Earnings Management through Real Activities Manipulation”, Journal of Accounting and Economics, 42(3), PP. 335-370.
  • Shleifer, A. and Vishny, R.W. (1989). Management entrenchment. The case of manager-specific investments. J. Finan. Econ. 25 (1), 123–139.
  • Teoh, S. H., Welch, I. and Wong, T.J. (1998), Earnings Management and The Underperformance of Seasoned Equity Offerings, Journal of Financial Economics, No. 50, 63-99.
  • Wu, Chen. Lin, Chan. (2017). The impact of media coverage on investor trading behavior and stock returns. Pacific-Basin Finance Journal. Volume 43, June 2017, Pages 151-172.
  • Wu, S., Chen, C. and Lee, P, (2015), “Independent Directors and Earnings Management: The Moderating Effects of Controlling Shareholders and the Divergence of Cash-Flow and Control Rights”, North American Journal of Economics and Finance, http://dx.doi.org/10.1016/j.najef.2015.10.007.
  • Zhang, W. (2014). The impact of cost of equity on seasoned equity offerings.
  • Zyglidopoulos, S.C., Georgiadis, A.P., Carroll, C.E. and Siegel, D.S. (2012), “Does media attention drive corporate social responsibility?”, Journal of Business Research, Vol. 65 No. 11, pp. 1622-27.