طراحی مدل کارآفرینی پایدار مبتنی بر ارزش‌آفرینی براساس رویکرد در صنعت غذایی کشور براساس نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات.

2 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

3 دانشیار و عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

4 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه شمس، موسسه آموزش عالی، گنبد کاووس، ایران

چکیده

امروزه ساختار اقتصادی دنیا با گذشته به‌طور اساسی تفاوت دارد. توسعه پایدار امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت و استفاده از دانش استوار است. توسعه کارآفرینی درکشور ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و معضل انبوه سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد. بنابراین ضرورت دارد به دلیل وجود مسائل مبتلابه کسب‌و‌کار و از جمله مهمترین آنها، در اختیار نداشتن الگوی مناسب و سیستماتیک، الگویی جهت برنامه‌ریزی و حل مسائل ضروری مرتبط با فعالیت در صنایع غذایی طراحی و به‌کار گرفته شود تا شرایط و امکان ورود بخش خصوصی با حداقل ریسک، فراهم شود. این پژوهش با روش تحقیق گراندد-تئوری، به تبیین و توسعه مدل مفهومی در حوزه توسعه مدل مدیریت کارآفرینی پایدار در صنایع غذایی کشور می‌پردازد. مدل مذکور بر پایه ایده‌های حاصل از نظرات و دیدگاه‌های خبرگان، اساتید و اعضای هیأت علمی شکل گرفته است. نتایج بررسی نظرات خبرگان حاکی از آن است که برای دستیابی به کارآفرینی پایدار در صنایع غذایی(پدیده محوری)، تدوین راهبردها و خط‌مشی،‌ استفاده از مکانیزم‌های اموزشی مدیریت کارآفرینی،‌ توجه به شایسته‌سالاری و مشارکت نخبگان، قانون‌گرایی، تدوین استانداردها و قوانین مقررات و نگارش آیین‌نامه‌ها و اعتماد، حمایت، تعهد سازمانی و ... از اهمیت بالایی برخوردار است که منجر به پیامد‌هایی از قبیل افزایش رشد پایدار، هویت‌بخشی بین‌المللی، مبارزه با فساد، اصلاح قوانین مرتبط و در نهایت توسعه صنایع غذایی و رفاه اجتماعی می‌گردد. در نهایت پیشنهادهای کاربردی برای صنایع غذایی ایران و پیشنهادهایی برای محققین حوزه کارآفرینی عنوان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a sustainable entrepreneurship model based on value-based approach in the country's food industry based on Grounded theory

نویسندگان [English]

  • Mohsen Amini 1
  • Fatemeh Hamidifar 2
  • Taghi Torabi 3
  • Masoud Ghodsi 4
1 Mohsen Amini PhD Student, Department of Management, UAE Branch, Islamic Azad University, Dubai, UAE
2 Assistant Professor, Educational Management and Higher Education Faculty, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor and Retierd Board Member of Islamic Azad University, Science and Research Branch
4 Assistant Professor, Department of Management, Shams University, Gonbad Kavous, Iran.
چکیده [English]

Today, the economic structure of the world is fundamentally different from the past. Sustainable development today is based on innovation and creativity and the use of knowledge. Entrepreneurship development in the country, while providing the ground for sustainable growth and development, will solve current issues and problems such as poverty, social and cultural disorder, unemployment of university graduates and the massive problem of other unemployed. Therefore, due to the problems of business and most important of them, the lack of an appropriate and systematic model, a model for planning and solving the necessary problems related to activities in the food industry should be designed and used to meet the conditions and the possibility of private sector entry with minimum Risk, be provided. This research uses grounded-theory research method to explain and develop a conceptual model in the field of developing a sustainable entrepreneurship management model in the country's food industry. The model is based on ideas from the opinions and views of experts, professors and faculty members. The results of examining the opinions of experts indicate that in order to achieve sustainable entrepreneurship in the food industry (phenomenon-oriented), formulate strategies and policies, use of entrepreneurial management training mechanisms, attention to meritocracy and elite participation, standardization and regulation, regulation, regulation And writing regulations and trust, support, organizational commitment, etc. is of great importance, which leads to consequences such as increasing sustainable growth, international identification, fighting corruption, reforming related laws, and ultimately the development of the food industry and social welfare. Finally,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship Management
  • Sustainable Entrepreneurship
  • Food Industry
  • grounded Theory
  • Value Added
  • اختری، مجتبی و کشاورزی، علی حسین(1393)، شناسایی نوع انگیزه شغلی موثر بر تصمیم گیری کارآفرینان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، تایستان 1393، صص289 -304.
  • امیری، علی نقی؛ و مرادی، یزدان(1387)، نگرش های کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی و آموزش عالی. شماره 49، صص 45-67.
  • جهانبگلو، زامین(1383)، نقل عقل مدرن: گفتگوهایی با اندیشمندان امروز جهان، ترجمه حسین سامعی، انتشارات نشر و پژوهش فروزان روز، چاپ سوم.
  • دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل(1398)، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارت صفار، چاپ ششم، تهران.
  • درویش کجوری، فرخ(1388)، مقدمه‌ای بر روش‌های آماری چند‌متغیره کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، چاپ اول.
  • دیوسالار،سمانه وفرشادبزرگی(1391)،بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی وتوسعةپایدار .کنفرانس ملی کارآفرینی ومدیریت کسب وکار های دانش بنیان، دانشگاه مازندران.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون؛ حمیدی­فر، فاطمه؛ حسن­زاده علی(1399)، دایره المعارف جامع کارآفرینی جلد اول، دوم و سوم، انتشارات ، با حمایت گروه صنعتی پژوهشی زر، تهران.
  • زردار, زرین, علیزاده, عبدالرحمان. (1395). تطور بازنمایی ویژگی های کارآفرین در سریال های تلویزیونی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 8، صص 689-708.
  • سالازار، ملیتو(1376)، مقدمه ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق، با نظارت سازمان بهره وری ملی ایران، انتشارات بصیر، چاپ اول، یزد.
  • سعیدی, علی اصغر, عزیزی مهر, خیام, طوسی, ندا, تمیزی فر, ریحانه. (1389). سنجش سرمایه‌ی اجتماعی و ارتباط آن با نوآوری(مطالعه موردی: واحد تندر ایران خودرو)، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 3 شماره 3، صص 131-155.
  • شیخان، ناهید(1388)، آموزش وترویج کارآفرینی در میان دانش آموزان، کارآفرینان امیرکبیر، شماره 45، فرورودین 88، صص 8-10.
  • صالحی, کیوان, مرادی, حجت اله. (1394). نقش آموزش‌های دانشگاهی در توسعه قابلیت‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های مدیریت راهبردی شماره 21 دوره 57، صص 57-81.
  • عربیون، ابوالقاسم؛ عبداله زاده، غلامحسین و شریف زاده، محمدشریف(1396)، برنامه ریزی راهبردی پژوهش های کارآفرینی در ایران، پژوهش های منابع انسانی، دوره 7، شماره یک، بهار 1396، صص 125-148.
  • عزیزی, مریم, شهنی ییلاق, منیجه, حاجی یخچالی, علیرضا, عالی پور, سیروس(1395)،هنجاریابی آزمون خودارزیابی مهارت های غیرشناختی مرتبط با قصد و موفقیت کارآفرینانه در بین کودکان 12-11 ساله شهر اهواز، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 9، صص 653-669.
  • علوی‌زاده, سیدامیرمحمد. (1396). کارآفرینی و نقش آن در توسعۀ پایدار روستایی (مطالعۀ موردی: استان ایلام). فصلنامه علمی فرهنگ ایلام، دوره 18 شماره های 56 و 57، صص 157-170.
  • فرید, داریوش. (1388). بررسی رابطة بین خلاقیت و کارآفرینی در بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه یزد)، مدیریت ورزشی، دوره یک، شماره دو، صص 97-122.
  • فیض بخش بازرگان، سیدعلیرضا و دهقان پور فراشاه، علی(1381)، فرایند تصمیم گیری شروع به کارآفرینی(مطالعه موردی:کارآفرینان ایرانی)، دانش مدیریت، شماره 58، پاییز 1381، صص 67-84.
  • مرتضی علی(1387)، کارآفرینی، خلاقیت، نواوری، چاپ اول، انتشارات آزاد مهر.
  • مقیمی، سیدمحمد؛ ویکی، یوسف ؛ اکبری، مرتضی و رضوان، فرشاد(1398)، نظریه های کارآفرینی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران.
  • مقیمی،سیدمحمد(1383)، عوامل مؤثربر کارآفرینی سازمانی در سازمانهای بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی دولتی ایران، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره اول، صفحات 18-31.
  • نیازی، محسن؛ گنجی، محمد و کارکنان نصرآبادی، محمد(1391)، تبیین نگرش مردم ایران به بخش تعاون و شرکتهای تعاونی، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 13، صص 1-39.
  • الوانی، سیدمهدی و رحمتی، محمدحسین(1395)، بررسی اقتصادی زمینه های ایجاد کسب وکار در صنعت گل و گیاهان زینتی(مطالعه موردی: استان قم)، توسعه کارآفرینی، دوره اول، شماره یک، پاییز 1395، صص 11-50.
  • Anderson, B.S.; Kreiser, P.M.; Kuratko, D.F.; Hornsby, J.S.; Eshima,Y.(2015). “ Reconceptualizing entrepreneurial orientation”, Strategic Management Journal, 36(10), pp:1579-1596
  • Basu, A. and Altinay, E. (2007).The interaction between culture and entrepreneurship in London’s immigrant business, International Small Business Journal, Vol. 20 No. 4,pp. 371-394.
  • Cohen, B., andWinn, M.I. (2007). Market imperfections, opportunity and sustainable entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 22(1):29-49.
  • Decker, Ryan, John Haltiwanger, Ron Jarmin, and Javier Miranda. (2014). "The Role of Entrepreneurship in US Job Creation and Economic Dynamism." Journal of Economic Perspectives, 28 (3): 3-24.
  • Gibcus, Perta & Van Hoesel,Peter.(2010) "strategic decision making process in SME: an exploratory study" Entrepreneurial strategic decision making: a cognitive perspective, Edward Elgar Publishing Limited, 89-104.
  • Hall, J.K., Daneke, G.A., and Lenox, M. J. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25(5):439-448.
  • Kuratko, D. F., Hornsby, J.S., Holt, D.T., & Wales, W.J (2013) Assessing a Measurement of Organizational Preparedness for Corporate Entrepreneurship. Journal of Product Innovation Management, 30)5(, 937-955.
  • Lee, C., Lee, K., & Pennings, J. M., 2001. Internal capabilities, external networks, and performance: A study of technology bases ventures. Strategic Management Journal, 22(6–7), pp. 615–640
  • Li, L., (2008), A Review of Entrepreneurship Research Published in the Hospitality and Tourism Management Journals, Journal of Tourism Management, elsevier.com
  • McMullen J. S. & Shepherd D. A. (2009). Entrepreneurial action and the role of uncertainty in the theory of the entrepreneur. Academy of Management Review, 31 (1): 132–152.
  • Morris, M. H., Webb, J. W., & Franklin, R. J. (2011). Understanding the Manifestation of Entrepreneurial Orientation in the Nonprofit Context. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 947–971. doi: 10.1111/j.1540-6520.2011.00453.x.
  • Schaltegger, S., and Wagner, M. (2011). Sustainable Entrepreneurship and Sustainability Innovation: Categories and Interactions. Business Strategy and the Environment, 20: 222-237.