ارائه مدل بازاریابی مبتنی بر فضای دیجیتال در حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه الگوی بازاریابی مبتنی بر فضای دیجیتال در حسابرسی با روش نظریه‌پردازی داده بنیاد می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بود به این منظور در سال 1400 با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) با 14 نفر از اعضای هیات علمی متخصص، شرکاء مؤسسات حسابرسی، اعضای سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران که در زمینه حسابرسی صاحب نظر و دارای تجربه بوده‌اند، مصاحبه‌های عمیق تا مرحله اشباع صورت گرفت. داده‌‌‌‌های پژوهش با استفاده از روش کدگذاری و نرم افزار Maxqda مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقوله‌‌‌‌های اصلی و مفاهیم استخراج گردید. با توجه به الگوی پژوهش یافته‌ها حاکی از این است که بازاریابی در فضای دیجیتال در حسابرسی می‌تواند، به کسب مزیت رقابتی و نیز حفظ ارزش و وفاداری مشتریان منجر شود و شرکت‌ها می‌توانند جایگاهی متمایز در ذهن مشتریان و سایر رقبا به دست آورند. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتال در حسابرسی به ساختار شرکت و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان کمک می‌کند و یک تصویر قوی از نام تجاری ایجاد می‌کند که اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها به عملکرد برتر و خلق ارزش برای مشتریان و مزیت رقابتی دست یابند. بنابراین حرفه‌ه‌ایی موسسات حسابرسی، در کنار پیروی از دستورالعمل‌های حرفه‌ای و رعایت استانداردهای حسابرسی و حفظ استقلال، باید به تبلیغات و بازاریابی از طریق فضای دیجیتال اقدام نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a digital marketing model in auditing

نویسندگان [English]

  • afshar shahbazitakabi 1
  • Houshang Amiri 2
  • Rasoul Karami 2
1 Phd.,Student Department of accounting, , Khorramshahr International-Khaij Fars Branch, Islamic Azad University, Khorramshr, Iran.
2 Assistant Professor., Department accounting, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran.
چکیده [English]

the purpose of this study is to provide a digital marketing model in auditing with Grounded theory method. The data collection tool is a semi-structured interview with experts For this purpose, in 2021, using the purposeful sampling approach (snowball) with in-depth interviews with 14 specialized faculty members, partners of auditing firms, members of the auditing organization and the Society of Certified Public Accountants of Iran, who were knowledgeable and experienced in the field of auditing. It was done until the saturation stage. The research data were analyzed using coding method and Maxqda software and the main categories and concepts were extracted. According to the research model, the findings indicate that digital marketing in auditing can lead to gaining a competitive advantage and maintaining customer value and loyalty, and companies can have a distinct position in the minds of their customers in the market. Therefore it can be said that digital marketing in auditing helps the company structure and maintain long-term relationships with customers and creates a strong brand image that allows companies to perform better and create value for customers in the field.. Therefore, professions such as accounting, in addition to following professional guidelines and adhering to auditing standards and maintaining independence, must engage in advertising and marketing through the digital space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Marketing
  • Audit Marketing
  • Grounded Theory
اشتراوس، انسلم. کربین، جولیت. ) 1394 (. مبانی پژوهش
کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه: ابراهیم
افشار. تهران. نشر نی.
 بنی مهد، بهمن؛ مرادزاده فرد، مهدی و زینالی، مهدی
( 1392 (، رابطه بین تغییر حسابرس مستقل و تغییر
اظهارنظر حسابرس، دانش حسابداری دوره چهارم، شماره
14 ، صص 108 - 91 .
 داناییفرد، حسن و امامی، مجتبی. ) 1392 (. استراتژی نظریه
داده بنیاد در مطالعات سازمان و مدیریت، انتشارات صفار.
چاپ دوم.
 صفرزاده، محمدحسین و هوشمندکاشانی، عباس ) 1399 ،)
ویژگیهای حسابرس،گرایشهای حرفهای و تجاری، و تأثیر
آنها بر کیفیت حسابرسی، فصلنامه علمی  مطالعات تجربی
حسابداری مالی، سال 17 ، شماره 68 ، صص 165 - 145 .
 شافعیان، نیلوفر، آقایی، محمد و بنی مهد، بهمن ) 1399 ،)
طراحی و تبیین الگوی بومی بازاریابی دیجیتال در سیستم
بانکی، فصلنامه مدیریت برند، دوره هفتم، شماره 23 .
 شجاع، نفیسه، بنی مهد، بهمن وکیلی فرد محدرضا
( 1397 (، بررسی دیدگاهه حسابرسان درباره فعالیتهای
دوره 12 / شماره پیاپی 45 / بهار 1402
ارائه مدل بازاریابی مبتنی بر فضای دیجیتال در حسابرسی / افشار شهبازی تک آبی و همکاران
213
بازاریابی، پژوهشها حسابداری مال و حسابرسی، دوره 10 ،
شمتره 38 ، صص 46 - 31 .
 محمدیان، نسیم و سلیمانی امیری، غلامرضا ) 1396 (، توازن
میان حسابرسی و بازاریابی، مطالعات حسابداری و
حسابرسی، دوره 6، شماره 21 ، صص 31 - 18 .
 مرانجوری، مهدی ) 1399 (، شناسایی و رتبهبندی
استراتژیهای بازاریابی در حرفه حسابرسی، بررسیهای
حسابداری و حسابرسی، دوره 37 ، شماره 1، صص 131 -
114 .
 مرانجوری، مهدی، وکیلی فرد، حمیدرضا، پورزمانی، زهرا و
رییسزاده، سید محمدرضا ) 1397 (، آزمون رفتار حسابرسان
در برقراری توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیتهای
بازاریابی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 7 ،
شماره 28 ، صص 28 - 15 .
 موسوی شیری، سید محمود و پهلوان، مریم ) 1394 (، توازن
بین مسولیتهای حسابرسی و عمل بازاریابی توسط اعضای
جامعه حسابداران رسمی، پیرفتهای حسابداری، دوره 7 ،
شماره 2، صص 218 - 183 .
 مهدوی، غلامحسین، دریائی، عباسعلی و عیسیزاده، تهمینه
( 1396 (، نگرش به محیط کسب و کار حسابرسی، مدیریت
شرکت و تعادل بین حسابرسی و بازاریابی، اولین کنفرانس
ملی نقش حسابداری،اقتصاد و مدیریت، تبریز، موسسه
آموزش عالی علم و فن آوری شمس
 مهدوی، غلامحسین، دریائی، عباسعلی ) 1394 (، نگرش
حسابرسان کارآفرین به تعادل زمانی بین به فعالیتهای
بازاریابی و حسابرسی، دانش حسابرسی مالی، دوره 2، شماره
4، صص 25 - 1 .
 نعامی، عبداله، یزدانفر، شیوا و آزاد، ناصر ) 1398 (، طراحی
محتوی استراتژی بازاریابی کسب وکارهای دیجیتال حوزه
خدمات، چشم اداز مدیریت بازگارنی، سال 18 ، شماره 37 ،
پیاپی 70 .
 Achuaa, J. and Alabar, T, (2017), Imperatives of Marketing Internal Auditing in Nigerian Universities, Procedia - Social and Behavioral Sciences 164, PP.32 – 40
 Aguerre, C. ( 20 20). Digital trade in Latin America: mapping issues and approaches, Digital Policy,Regulation and Governance, Vol. 12 Issue: 2, pp.1-21, https://doi.org/ 20 28/DPRG20 8-223
 Achuaa, J. and Alabar, T, (2017), “Imperatives of Marketing Internal Auditing in Nigerian Universities”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 164, PP.32 – 40
 Ashill, N. J., Davies, K. M., & Thompson, I. W. (2003). Characteristics of marketing organization in the New Zealand financial services sector.
International Journal of Bank Marketing, 21(2), 80–93.
 Baldacchino, P. J., Caruana, R., Grime, S., & Bezzina, F. H. (2017). "Selected behavioral factors in client-initiated auditor changes: The client- auditor perspectives",European Research Studies Journal, XX (2A), 16-47.
 Broberg, P., Umans, T., & Gerlofstig, C. (2013). Balance between auditing and marketing: An explorative Study. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1), 57- 70.
 Broberg, P., Umans, T., Skog, P. & Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 374-399.
 Burdett D. (2014), Inbound Marketing vs. Outbound Marketing: Magnet vs. Megaphone, available http://www.business2community.com/inbound-marketing/ inbound-marketing-vs-outbound-marketingmagnet-vs-megaphone-0896279
 Busca, L. & Bertrandias, L. (2020). “A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing”, Journal of Interactive Marketing, Vol. 49, PP. 1-19.
 Cacciolatti, L., & Lee, S. H. (2016). Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research, 69(12), 5597-5610.
 Carrington, T., Johansson, T., Johed, G., & Öhman, P. (2013). "An empirical test of the hierarchical construct of professionalism and managerialism in the accounting profession", Behavioral Research in Accounting, 25(2), 1-20.
 Clow, K. E., Stevens, R. E., McConkey, C. W., & Loudon, D. L. (2009). Accountants’ attitudes toward advertising: A longitudinal study. Journal of ServicesMarketing, 23(2), 125–132.
 Collin, S.-O. Y., Jonnergård, K., Qvick, P., Silfverberg, B., & Zabit, S. (2020). Gendered career rein: A gender analysis of the certification process of auditors in Sweden,International Journal of Auditing, 11, 17-39.
 Corbin J, Strauss, A. (1990). Basics of Qualitative Research. Thousand Oaks, London: CA Sage.
 Creswell, J. W. (2000), Educational Research Planning, Conducting and Evaluating qualitative and quantities research, (422-443), upper sadle river NJ Pearson Education
 De Pelsmackera, P. Tilburgb, S. Holthofb, C. ( 2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitality Management.21, 72-55.
 Dopuch, N., &. King R., R. (2015). The effect of lowballing on audit Quality: An Experimental Markets Study. Journal of Accounting and Public Policy, 29(1), 60–81.
 DeFond, M. and J.Zhang, (2014), “A Review of Archival Auditing Research”, Journal of Accounting and Economics 58, PP. 275–326.
فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت – انجمن حسابداری مدیریت ایران
214 دوره 12 / شماره پیاپی 45 / بهار 1402
 Joseph Phiri, Pinar Guven-Uslu, (2019) "Social networks, corruption and institutions of accounting, auditing and accountability", Accounting, Auditing & Accountability Journal, https://doi.org/10.1108/AAAJ-07-2017-3029
 Hay, D., & Knechel, W. R. (2010). The effects of advertising and solicitation on audit fees. J. Account. Public Policy, 29, 60–81.
 Heischmidt, K., Elfrink, J., & Mays, B. (2002). Professional accounting services: Types of marketing communications used by CPAs. Services Marketing Quarterly,23(3), 63–72.
 Hodges, S., & Young, L, (2009), “Unconsciously Competent: Academia’s Neglect of Marketing Success in the Professions”, Journal of Relationship Marketing, 8(1), PP. 36–49.
 Hussain, Safdar., Wang, Guangju., Rana, Muhammad Sohail Jafar., Zahida, Ilyas., Yang, Jianzhou. (2018). Consumers' online information adoption behavior: Motives and antecedents of electronic word of mouth communications, Computers in Human Behavior, 80, pp. 22-32.
 Ismail, A.R. (2017). “The influence of perceived social media marketing activities on brand
 loyalty: The mediation effect of brand and value consciousness”, Asia Pacific Journal of
 Marketing and Logistics, Vol. 29(1), PP. 129-144.
 Karjaluoto, H., Mustonen, N., & Ulkuniemi, P. (2015). The role of digital channels in industrial marketing communications. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(1), 133-143.
 Kiptoo, B. (2018). Pricing Strategy and Customer Satisfaction: An Assessment of Loyalty and Retention of Customers in Kenyan Commercial Banks. IJARKE Business & Management Journal, 1(2). doi: 10.32898/ibmj.01/1.2article16
 Kraus, K., Hakansson, H., & Lind, J. (2015). The marketing-accounting interface – problems and opportunities. Industrial Marketing Management, 46, 3–10.
 Lindstedt, K. & Veerman, M. (2021). "Auditing auditor identities – Auditor attributes, professional and commercial orientations, and the implications for audit practice",Working Paper, School of Health and Society, Hogskolan Kristiansad, Sweden.
 Lourdes T, Sonia R, Jaime G. Rayado, (2020), Social media adoption by Audit Institutions. A comparative analysisof Europe and the United States, Government Information Quarterly, :www.elsevier.com/locate/govin
 Meshal, S., & Mahfooz, H. B. (2017). The impact of Advertisement by Accountants on Perceived Value among Accountant Consumers: An Empirical Study in Saudi Arabian Context. Management and Administrative Sciences Review, 5(2), 108-117.
 Mincher S. (2015), Outbound vs. Inbound Marketing: Which Path Will You Choose?, available at: http://www.digitalsherpa.com/blog/inbound outboundmarketing-path-will-choose/.
 Moser, H. R., Freeman, G. L., & Loudon, D. (2015). A Longitudinal Assessment of Consumers'
Attitudes Toward Accounting Advertising, Services Marketing Quarterly, 36(3): 281-297.
 Mu, J. (2015). Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance. Industrial Marketing Management, 49, 151-166.
 Ohman, P., Häckner, E., & Sörbom, D, (2012), “Client Satisfaction and Usefulness to External Stakeholders from an Audit Client Perspective”, Managerial Auditing Journal, 27(5), PP. 477–499.
 Paul, P. Bhuimali, A. Aithal, P. S. & Bhowmick, S. (2019). Business Information. Sciences emphasizing Digital Marketing as an emerging field of Business & IT: A Study of Indian Private Universities
 Popescu, C. R., Popescu, V. A., & Popescu, G. N. (2015). The entrepreneur’s role in the performance growth of thefinancial audit activity in Romania. Amfiteatru Economic, 17(38), 228–246
 Svanström, T. & Sundgren, S. (2010). The purchase on non-audit services by small and midsized companies – Empirical evidence from Sweden, working paper.
 Tang, T. L.-P., Moser, H. R., & Austin, M. J. (2002). Attitudes toward advertising by accountants. Services Marketing Quarterly, 23(3), 35–62.
 Toler, Richard L. (2017). Structural Equation Modeling of Advertising Involvement, Consumer Attitude, and Engagement for Video Advertising in a Social Networking Site, Dissertation Manuscript, Faculty of the School of Business and Technology Management, Northcentral University,San Diego,California, USA.
 Wewege, L. & Thomsett, M. C. ( 2020). The Digital Banking Revolution. De Gruyter.