فهم پدیده برجستگی اطلاعات: شناسایی و اولویت‌بندی پیامدهای آن در بازار بورس و اوراق بهادار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

برجستگی اطلاعات یکی از موانع اصلی در ارزیابی همه گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاراست و باعث می‌شود تا وی هر زمان به سوی بخشی از اطلاعات تمرکز داشته و برای قضاوت‌های خود وزن بیشتری به آن اختصاص دهد. پژوهش حاضر باهدف فهم پدیده برجستگی اطلاعاتی: شناسایی و اولویت بندی پیامدهای آن در بازار بورس و اوراق بهادار انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را 21 نفر از خبرگان متشکل از سرمایه‌گذاران سازمان‌های بازار بورس و اوراق بهادار در شهر تهران می‌باشند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند. در بخش کیفی برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد و داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیامدهای برجستگی اطلاعاتی شناسایی شدند. در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شد. و با استفاده از تکنیک دلفی فازی اولویت‌بندی پیامدهای برجستگی اطلاعاتی انجام پذیرفت و مهم‌ترین پیامدهای آن مشخص گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس قضاوت و نظرسنجی از خبرگان هیجده عامل به عنوان پیامدهای برجستگی اطلاعاتی معرفی گردید. همچنین نتایج مبین آن است که جزئی‌نگری، افزایش تصمیمات نامعقول، هدر دادن منابع، بیش واکنشی، سرمایه‌گذاری نامناسب، قضاوت-ها و پیش‌بینی‌های نادرست و ضعف در ارزیابی گزینه‌ها مهمترین پیامدهای برجستگی اطلاعات در بازار بورس و اوراق بهادار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Understanding Information Salience Phenomenon: Identifying and Prioritizing its Consequences in the Stock Exchange Market

نویسنده [English]

  • masoud taherinia
Associate Prof, Department of Accounting, Lorestan University, Khoramabad,Iran
چکیده [English]

The information salience is one of the main obstacles in evaluating all options for the investor and makes him focus on a piece of information at all times and give more weight to it for his judgments. The present study was conducted to understand the phenomenon of information salience: identifying and prioritizing its consequences in the stock exchange market. The statistical population of the study consists of 21 experts consisting of investors of stock exchange and securities market organizations in Tehran who have been selected based on the principle of theoretical adequacy and using purposive sampling method. In the qualitative section, semi-structured interviews were used to collect information, the validity and reliability of which were confirmed using CVR coefficient and Kappa-Cohen test, and the data obtained from the interview were analyzed using Atlas.ti software and coding method. And the consequences of information bulge were identified. In the quantitative part, a pairwise comparison questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which were confirmed by content validity and retesting. Using fuzzy Delphi technique, the consequences of information bulge were prioritized and its most important consequences were identified. The results of the study indicate that based on judgments and surveys of experts, eighteen factors were introduced as the consequences of information salience. The results also show that detail, increasing unreasonable decisions, wasting resources, overreaction, inappropriate investment, incorrect judgments and predictions, and poor evaluation of options are the most important consequences information salience of stock exchange market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Salience
  • Stock Exchange Market
  • Approach Delphi Fuzzy
  • تجویدی، الناز؛ احمدی، پریسا (1399). تأثیر مکانیسم ارتباطی راهبری فناوری اطلاعات بر عملکرد سیستم اطلاعاتی حسابداری در جهت دستیابی به مزیت رقابتی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(33)، 91-111.
  • خالقی کسب، پروانه؛ آقایی، محمدعلی؛ رضایی، فرزین (1399). تأثیر کیفیت اطلاعات حسابداری بر پدیده برجستگی، حسابداری مدیریت، 45(13)، 77-90.
  • سالم دزفولی، بابک؛ صالحی، اله کرم؛ جرجرزاده، علیرضا؛ نصیری، سعید (1398). بررسی تأثیر عدم اطمینان اقتصادی بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(30)، 95-116.
  • محمودیان، نسیم؛ حجازی، رضوان؛ مشایخی، بیتا؛ مداحی، آزاده (1398). طراحی الگویی جهت حساسیت زدایی اطلاعات حسابداری مدیریت در مدیران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(32)، 225-245.
  • Balcombe, K., Fraser, L &Sharma, A (2020). AnEconometric Analysis of Salience Theory. Bulletin of Economic Research,3(5), 87-103.

*       Bordalo, P., Nicola, G & Andrei, Sh (2013).Salience and consumer choice, Journal of Political Economy 121(2), 803–843.

  • Callen, J., Khan, M., & Lu, H (2012). Accounting Quality, Stock Price Delay, and Future Stock Returns, Contemporary Accounting Research, 30(1), 269-295.

*       Carroni, E., Mantovani, A & Minniti, A (2020). Salience and Information Asymmetry, Behavioral & Experimental Economicse Journal, 83(2), 1-29.

*       Chatterjee, S., Moody,G., Lowry, P.,  Suranjan, Ch.,  Chakraborty, S &Hardin, A (2020). Information Technology and organizational innovation: Harmonious information technology affordance and courage-based actualization, The Journal of Strategic Information Systems, 29(1), 1-23.

  • Chaudary, S (2019). Does salience matter in investment decision?: Differences between individual and professional investors, The current issue and full text archive of this journal is available on Emerald Insight, 48(8), 1894-1912.
  • Clark, D & Mathisen, T (2019). Salience in a simple transport market, Research in Transportation Economics, 82, 1-11.

*       Cosemans, M., Frehen, R., (2017). Salience Theory and Stock Prices: Empirical Evidence, Journal of Financial Economics, Forthcoming, 19(2), 1-70.

  • Fischbacher, U., Gerson, H & Simeon S, (2017). The causal effect of stop-loss and take-gain orders on the disposition effect, Review of Financial Studies 30, 2110–2129.
  • Frydman, C & Wang, D (2020).The Impact of Salience on Investor Behavior Evidence from a Natural Experiment,The Journal of Finance, 75(1), 220-268.
  • Fuller, R (2000). Behavioral Finance and the Sources of Alpha, Journal of Pension Plan Investing, 2, 7-21.
  • Hartzmark, S.( 2015). The worst, the best, ignoring all the rest: The rank effect and trading behavior, Review of Financial Studies 28, 1024–1059.
  • Herweg, F &Muller, D(2020).A Comparison of Regret Theory and Salience Theory for Decisions under Risk, Behavioural Economics, 1-25.

*       Kaniel, R & Parham, R (2017). WSJ category kings – the impact of media attention on consumer and mutual fund investment decisions, Journal of Financial Economics 123, 337–356.

*       Khaleghi Kasbi, P., Aghaei, M.A &Rezaei, F (2018).Salience Theory and Pricing Stock of Corporates in Tehran Stock Exchange, Advances in mathematical finance & applications, 3 (4), 1-16

  • Khoufi, N. (2020). Accounting information quality and investment decisions in the emerging markets. Frontiers in Management and Business, 1(1), 16-23.
  • Konigsheim, C., Lukas, M & Noth, M (2018). Salience theory: Calibration and heterogeneity in probability distortion, Journal Of Economic Behavior and Organization, 16, 1-19.

*       Kruger, A., Tunnermann, J & Scharlau, I (2017). Measuring and modeling salience with the theory of visual attention, Atten Percept Psychophys,79(2), 1-22.

  • Makofske, M (2020). The Effect of Information Salience on Product Quality: Louisvile Restaurant Hygiene and Yelp. The Journal of Industrial Economics, 2(1), 52-93.

*       Manzini, P & Mariotti, M (2010). A Salience Theory of Choice Errors, Journalof Financial Economics, Forthcoming, 12(4),1-30.

  • Mark, D & Ortoleva, P (2019). The empirical relationship between nonstandard economic behaviors, Proceedings of the National Academy of Sciences 116 (3), 16262–16267.
  • Metawa, N., Hassan, M.K., Metawa, S. & Safa, M.F. (2019).Impact of behavioral factors on investors’financial decisions: case of the Egyptian stock market, International Journal of Islamic andMiddle Eastern Finance and Management, 12(1), 30-55.

*       Nazari, A. Salarirad, M.M. & Bazzazi, A.A. (2012). Landfill site selection by decision-making tools based on fuzzy multi-attribute decision-making method. Environmental Earth Sciences, 65(6),1631-1642.

  • Ostermair, Ch (2018). Implications of salience theory: Does the independence axiom always hold under uncertainty? LkswirtschaftlicheDiskussionsbeitrage,14(2), 1-13.

*       Palomino, F., Renneboog, L & Zhang, Ch (2008). Information Salience, Investor Sentiment, and Stock Returns: the Case of British Soccer Betting, Forthcoming Journal of Corporate Finance,15 (3), 1-41.

*       Riff, S & Yagil, Y. (2016). Behavioral factors affecting the home bias phenomenon: experimental tests, Journal of Behavioral Finance, 17(3), 267-279

*       Rumbaugh, D., King, J., Beran, M &Washburn, D (2007). A Salience Theory of Learning and Behavior: With Perspectives on Neurobiology and Cognition, International Journal of Primatology, 28(5),973-996.

*       Saldena, J (2013). The coding manual for qualitative researchers, Translator, Guywan, Abdullah, Scientific and Cultural Publishing Company.

*       Sofia, R.,  Pedro, L & Helena, V (2020). Limited attention, salience of information and stock market activity, Economic Modelling, Elsevier, 87(C), 92-108.

  • Yalcin, K.C., Yalcin, K.C., Tatoglu, E., Tatoglu, E., Zaim, S. and Zaim, S. (2016). Developing aninstrument for measuring the effects of heuristics on investment decisions, Kybernetes, 45(7), 1052-1071.
  • Yang, J (2015). Altruism During Ebola: Risk Perception, Issue Salience,Cultural Cognition, and Information Processing, Risk Analysis, 18(2), 1-11.
  • Zheng, Y., McLaughlin, E & Kiser, H (2014). Salience and taxation: salience effect versus information effect, Applied Economics Letters,20(3), 508-510