ارائه مدل ارتقا شایستگی با هدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تأکید بر عدم رقابت پذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایران.

3 استاد تمام، گروه مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران.

4 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

یکی از عوامل اثرگذار بر جایگاه پایین ایران درحوزه هوانوردی به فقدان مدیران شایسته در مراکز آموزش هوانوردی باز می‌گردد. در این راستا، هدف تحقیق حاضر شناسایی و ارائه مدل ارتقاء شایستگی و مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تاکید بر رقابت‌پذیری سازمان در صنعت هوانوردی بوده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و اکتشافی و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و خبرگان در صنعت هوانوردی بودند که با روش اشباع نظری 10 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی کلیه کارکنان شرکت هواپیمایی آسمان در سال 1397 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط خبرگان تائید و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی و (0.80) تایید گردید. بر این مبنا شایستگی های مدیران در سه زیر گروه فنی، ادراکی و ارتباطی با 70 گویه دسته بندی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS25 –PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی 3 گانه ارتقای شایستگی مدیران (فنی، ادراکی، ارتباطی) و مولفه های مرتبط مورد تائید بوده و در مدل عملیاتی و نهایی ارائه گردید و بررسی های نظری و کیفی خبرگان نیز نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a competency promotion model with the aim of managing the performance of training managers with emphasis on the lack of competitiveness of the organization (Case study of the aviation industry)

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Aylar Taherian 1
  • mohammad ali hosseini 2
  • nadergholi ghourchian 3
  • ali taghipour zahir 4
1 First Author: Ph.D. in Higher Education Administration, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University Science & Research Branch, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Rehabilitation Management Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
3 Full Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
4 Faculty member of Allameh Tabatabaei University , Tehran, Iran.
چکیده [English]

One of the factors influencing Iran's low position in aviation is the lack of qualified managers in aviation training centers. In this regard, the purpose of the present study was to identify and present a model of competency promotion of training managers in the aviation industry. The research method is applied and exploratory and it has been done in both quantitative and qualitative parts. The statistical population in the qualitative section was managers and experts in the aviaton industry who were selected by theoretical saturation method for 10 persons as the sample size and the statistical population in the quantitative section was all employees of Iran Aseman Airlines in 2018 that 250 people were selected by simple random sampling method. Interviews were used to collect data in qualitative section and in a quantative part by a researcher-made questionnaire validated by experts and reliability was confirmed with Cronbach's alpha (0.80). On this basis, managers' competencies were categorized into three subgroups of technical, cognitive and communicative with 70 items.Data analysis was performed by using qualitative content analysis, structural equations and SPSS 25-PLS software.The results showed that the three main dimensions of promotion of managers (technical, cognitive, communication) and related components were confirmed and presented in the operational and final model, and the theoretical and
qualitative studies of the experts also showed that the model has a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competency of managers
  • performance management
  • organizational competitiveness
  • ایرانزاده، سلیمان- ، زنجانی، سعید. 1395. مدل شایستگی موردنیاز مدیران و متخصصان منابع انسانی در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با استفاده از تکنیک ISM، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال هشتم، شماره 30.
  • اثباتی، امیر حسین - ، عابدی، اکرم - ، حیدری ،یونس. 1393. ‹‹بررسی شایستگی های حرفه ای مدیران دانشگاه های دولتی ایران››، مجله فرایند مدیریت و توسعه، 25 (1)،69-92.
  • اکرامی، محمود - ، رجب زاده، سمیه. 1390. توسعه مؤلفه‌های مقیاس سنجش شایستگی مدیران. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه؛ 77(21) 77: 69- 49.
  • اسدی، نوید - ، سجادی ،سید نصرالله - ، گودرزی ،محمود - ، مرادی ،آرام. 1394. تبیین شایستگی های مدیران رویدادهای ورزشی، نشریة مدیریت ورزشی، 7(2)23.45
  • اسکندری، محمد - ، مریدی زاده، اسمعیل - ، بازگیر ،رحیم - ، امیری، مصطفی. 1393. شناخت ارتباط بین شایستگی های حرفه ای مدیران و نوآوری سازمانی در سازمان های دولتی شهرستان خرم آباد. کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری.34-54.
  • اللهیاری، رحمت اله - ، ابوالقاسمی، محمود - ، قهرمانی، محمد - ، خراسانی ،اباصلت. 1394. طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران، توسعه کارآفرینی، 8(4).43-56.
  • بروجردی علوی، مهدخت- ، فرقانی، محمد مهدی - ، رنجبر ، محبوبه. 1395. الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی،9(1).45-65.
  • جهادی و همکاران. 1394. ‹‹ارائه مدل جهت انتخاب روسای دانشگاه آزاد بر اساس منطق فازی و شاخص های بین المللی و ارائه چارچوب ادارکی مناسب ›› ،رساله دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران. 32-65 .
  • رحیم نیا، فریبرز- ، هوشیار، وجیهه. 1391. واکاوی ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی های مدیران در سیستم بانکی (یک رویکرد کیفی)، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا،11(31).34-56.
  • رنجبر، محبوبه. 1396. الگوی بومی شایستگی مدیران روابط عمومی دولتی در ایران، رساله دکتری رشته علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • رنجبر، منصور- ، خائف االهی، احمد - ، دانایی فرد، حسن - ، فانی ،علی اصغر. 1392. ارزیابی الگوی شایستگی­های مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، مجلة دانشگاه علوم پزشکی مازندران،23(1).56-23.
  • زاهدی، شمس السادات - ، شیخ، ابراهیم. 1389.الگوهای قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعه مدیریت راهبردی، 43(12).: 95-139.
  • ستاری لقب، بهروز. 1390. شناسایی و تعیین شاخصهای شایستگی مدیران در بیمه مرکزی ایران، دانشکده مدیریت(گروه مدیریت دولتی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
  • سیدعبودی، سیدحسن. 1389.شناسایی معیارهای ارزیابی و انتخاب مدیران نمونه ی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت، داشنگاه تربیت مدرس.
  • عبداللهی، مژگان - ، فتحی ،کوروش - ، تقی پور ،علی- ، رحیمیان، حمید. 1394. شایستگی های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهبافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4).20-34. 
  • علامه ، سید محسن - ، عباسی رستمی، نجیبه- ، صفری شاد، فرانک. 1394. بررسی تاثیر هوش اجتماعی و هوش هیجانی بر سبک رهبری مدیران. علوم اجتماعی. 2(31).54-67.
  • فتاح پور مرندی، مرتضی- ، کاضف، سید محمد- ، سید عامری، میرحسن - ، شجیع ،رضا . 1395. الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان ایران با رویکرد نظریة داده بنیاد، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره4، شماره15.
  • قربان نژاد، پریسا- ، عیسی خانی، احمد. 1395. طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه ای تطبیقی، مدیریت در دانشگاه اسلامی 11(5).23-45.
  • کرمانی، بهناز- ، درویش ، حسن - ، سرلک ، محمد علی ، کولیوند، پیر حسین. 1396. طراحی مدل شایستگی های مدیران بیمارستانها، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 7(2).23-45.
  • ممتازیان، علیرضا - ، کاظم نژاد ، مصطفی. 1395. بررسی رابطه بین قابلیت های مدیریت و معیارهای عملکرد با استفاد ه از تحلیل پوششی داده ها، پژوهش های تجربی حسابداری، 5(20).1-23
  • مشبکی، اصغر- ، روئین ، محمد جواد. 1390. بررسی میزان تأثیر شایستگی مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی کارکنان ناجا، فصلنامه نظارت و بازرسی،5(16).34-56.
  • موسی زاده، زهره - ، عدلی، مریم. 1388. معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه، اندیشه مدیریت،1(34).90-34.
  • نیرومند، پوراندخت - ، رنجبر، محبوبه - ، صوفی ، جهانیار بامداد. 1390. شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توسعه پایدار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (ارائه یک چارچوب پیشنهادی).فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت؛ 2 (8): 101-73.
  • نور جهان، خضری - ، طاهری ، عبدالمحمد - ، جمال زاده ،محمد. 1396. ‹‹عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی›› ، فصلنامه رهیافتی تو در مدیریت آموزشی، 6(22)،ص 208-185 .
  • Draganidis, F., & Mentzas, G. (2006). Competency based management: a review of systems and approaches. Information Management & Computer Security, 14 (1), 51-64.
  • Ginzalez, Elsa, Maria. (2014). Perceptions of selected senior administrators of institutions in Mexico regarding deevev administrative competencies. Unpublished doctoral Dissertation, Texas A & M University, P: 75-84.
  • Hanna, A., Ibrahim, M., Lotfallah, W., Iskandar, K., Russell, J. (2016). "Modeling project.manager competency: An integrated mathematical approach". Journal of Construction resource management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
  • LeAnn BrownBabu GeorgeCandace Mehaffey-Kultgen, (2018) "The development of a competency model and its implementation in a power utility cooperative: an action research study", Industrial and Commercial Training, Vol. 50 Issue: 3, pp.123-135, https://doi.org/10.1108/ICT-11-2017-0087
  • (2016). Principal Perceptions of the relationship between professional development designs and the qualities, proficiencies, and leadership skills required of west Virginia principals.Unpublished doctoral Dissertation. Marshall University, Huntington. 
  • Liikamaa, K. (2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687. Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140,(43). 427-431.
  • Peraternez, P., Norton, M. (2018). Managers' professional competencies and sustainable development in Pars Special Economic Energy Zone (A suggested framework). Journal of Human Resource Management in the Oil Industry, 2 (8), 73-101
  • Robbins, S.P. and Judge, T.A. (2015), Organizational Behavior, 16th ed., Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, NJ.
  • Sajgalikova, H., Bajzikova, L., Polakova, M., & Wojcak, E. (2012). Revisiting New Managerial Competences: Is There Enough Motivation to Apply Them? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58,(41). 944-952.
  • Spendlove, M. (2017). Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management,21 (5), 407-417.                    
  • Tomason, Barwick, Alexic. (2015). Temperament and competence in the managerial roles of nurding education administrators’ in the North Carolina community college system, Unpublished doctoral Dissertation, North Carolina State University. P: 66-90.
  • Torres, P., & Augusto, M. (2017). The impact of experiential learning on managers’ strategic  competencies and decision style. Journal of Innovation & Knowledge, 2(1), 10-14.