فرا مطالعه‌‌‌ای بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پژوهش‌های حسابداری و حسابرسی : روش تحلیل محتوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری،دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد حسابداری،دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.

چکیده

امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای بسیاری از شرکت‌ها ضروری به نظر ‌می‌رسد و شرکت‌ها برای افزایش ثروت سهامداران، این اطلاعات را افشا ‌می‌کنند. پژوهش‌های زیادی تاریخچه و تکامل این مفهوم را در دهه‌های اخیر مرور کرده‌‌اند، ولی پژوهشی که به طور خاص تاریخچه و تکامل این مفهوم را در حوزه حسابداری بررسی نماید، در کشور انجام نشده است. در این پژوهش با تحلیل‌محتوای مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حسابداری و حسابرسی تلاش ‌‌می‌شود با استفاده از فراوانی حوزه‌های مختلف این مفهوم، روندها و سازه‌های مرتبط با آن، شناسایی شود تا تصویری جامع از آن برای استفاده پژوهشگران ارائه گردد. برای این منظور تعداد 169 مقاله که تا سال 1400 با موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مجلات معتبر به چاپ رسیده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حسابداری به سرعت در بین پژوهشگران رشد و اهمیت پیدا کرده است و پژوهشگران آتی می‌‌توانند با توجه به شناسایی و اولویت بندی سازه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مطالعات حسابداری و حسابرسی جهت گیری خود را در رابطه با تعیین و تبیین مدل‌های جدید انتخاب کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Meta Analysis on Corporate Social Responsibility on Accounting and Auditing Researches: Content analysis method

نویسندگان [English]

  • Sahar Sepasi 1
  • Fatemeh Talebian Darzi 2
1 Accounting Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University.
2 Accounting Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University.
چکیده [English]

Nowadays, corporate social responsibility seems necessary for many companies and companies are disclosing this information to increase shareholder wealth. Numerous studies have reviewed the history and evolution of this concept in recent decades. However, no research has been conducted in the country to specifically study the history and evolution of this concept in the field of accounting. In this study, by meta analyzing the concept of corporate social responsibility in accounting and auditing, attempts can be made to identify trends and related structures using the many different domains of this concept, to provide a comprehensive picture of it for researchers to use.
For this purpose, 169 articles until year 2021 on corporate social responsibility published in reputable journals were reviewed. The results show that corporate social responsibility in accounting has grown rapidly among researchers and future researchers can identify and prioritize corporate social responsibility structures in accounting and auditing studies, choose their orientation in relation to determining and explaining new models.
Among all the famous and certified journals in the country, the Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, has had the largest share of articles in the field of social responsibility. This is an important indication that the magazine has paid special attention to this growing category and researchers have paid more attention to this journal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting and Auditing
  • trends
  • related constructs
  • Corporate Social Responsibility
  • امیدوار, علیرضا. (1385). اقدامات پراکنده در زمینه ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران.
  • باباجانی, جعفر؛ فروغی, داریوش. (1379). ارزیابی قابلیت پاسخگویی نظام حسابداری نسبت به مسئولیت اجتماعی واحدهای انتفاعی،مطالعات تجربی حسابداری مالی .
  • باقری, محمدهادی؛ عبدالوند, محمدعلی؛طبیبی, سیدجمال الدین ؛ خدایاری, بهناز. (1396). فرامطالعه ای بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پژوهش های بازاریابی :روندها و سازه های مرتبط.
  • بنی هاشمی‌کهنگی, سیدعلیرضا؛ خسروی‌پور,نگار.(1400). مسئولیت پذیری اجتماعی و حسابرسی صورت های مالی،دانش حسابرسی،سال 21،شماره 83.
  • پیران نژاد,علی. (1395). فرامطالعه ای بر پژوهشهای دولت الکترونیک در ایران.علوم مدیریت ایران.11(43):113-134.
  • جمشیدی ،نوید,حیدری نژاد, قدرت‌اله (1399). گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت: چالش های استانداردگذاری و خدمات اطمینان بخش.
  • حساس یگانه, یحیی, برزگر, قدرت‌اله. (1393). مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری،فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت،سال هفتم،شماره 22،صص 109-133.
  • حیدری, علی ؛ والی پور, علی. (1396). پژوهش های مدیریت استراتژیک در ایران : مروری بر آثار انتشار یافته در نشریه های علمی پژوهشی داخلی طی سالهای 1380 تا 1393.مجله مدیریت بازرگانی 9(1) ،83-102.
  • خوش طینت نیک نیت, محسن. (1374). حسابداری مسئولیت اجتماعی،فصلنامه علمی و پژوهشی "بررسی های حسابداری"،سال سوم،شماره 10 و 11 ،ص ص 18-34.
  • دانایی فرد, حسن ؛الوانی,سید مهدی؛ آذر,عادل. روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت:رویکردی جامع ، چاپ چهارم تهران:انتشارات صفار - اشراقی.
  • رهنمای رودپشتی,فریدون, زندی,آناهیتا. (1399). مسئولیت اجتماعی شرکتی و ساختار پاداش مدیر ارشد اجرایی،نشریه علمی حسابداری مدیریت،سال سیزدهم،شماره 47.
  • شربت اوغلی, احمد؛افشاری،داوود؛ نجمی، منوچهر. (1389). مسئولیت اجتماعی نزد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،فصلنامه علوم مدیریت ایران،ص 81 ،شماره 58.
  • فروغی, داریوش, میرشمس شهشهانی, مرتضی, ؛ پورحسین, سمیه. (1387). نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی :شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.بررسی های حسابداری و حسابرسی ،دوره 15،شماره 52، 55- 70.
  • کاظم پور, مرتضی؛ کاشانی پور, محمد؛ یزدی فر, حسن, ؛حمیدی زاده, علی. (1399). چارچوبی برای رتبه بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌،پژوهش های حسابداری مالی،سال دوازدهم،شماره یک،پیاپی (43).
  • لاریمی, جعفر, نوروزی, محمد, ایمانی خوشخو, امید. (1396). افشای مسئولیت اجتماعی در عصر بحران مالی،مطالعات حسابداری و حسابرسی،شماره 22.
  • Blowfield, M., & Murray. (2011). Corporate sustainability.2nd ed.New York:Oxford University Press.
  • Carroll, A. (1999). Corprate social responsibility evolution of a definitional construct.Business & Society,38(3),268-295.
  • CHung, J., & CHarles, H. (2018). Current Trends Within Social and Environmental .Accounting Research:A Literature Review.
  • Frank, G., Bakker, D., Groenewegen, p., & Den Hond, F. (2005). a bibliometric analysis of 30 years of research and theory on corporate social performance:International Association for Business and Society.
  • Garriga, E., & Mele, D. (2004). Corporate social responsibility theories : Mapping the territory .Journal of Business Ethics,53(1),51-71.
  • Global, A. C. (2017). Corporate Social responsibility.Government of Canada. Availale online at http://www.international.gc.ca/trade-agreements-accords-commerciaux/topicsdomaines/other-autre/csr-rse.aspx?lang=eng,.
  • Gray, R., Owen, D., & Adams, C. (1996). Accounting and accountability:Changes and challenges in corporate social and environmental reporting. London :Prentice Hall.
  • Halkos, G., & Nomikos, S. (2020). Corporate social responsibility:Trends in global reporting initiative standards:Economic Analysis and Policy.
  • Khan, M. (2010). The effect of corporate governance elements on corporate social responsibility (csr) reporting:empirical evidence from private commercial banks of Bangladesh,International Journal of Law and Management,5(2),82-109.
  • Y, O. W. (2012). An expert fuzzy rule-based system for closed-loop supply chain perfornance assessment in the automotive industry.Export System with Applications,39(1),375-384.
  • Lee, M. (2008). A review of the theories of corporate social responsibility : Its evolutionary path and the road ahead. International journal of management reviews,10(1),53-73.
  • Mc Williams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsiility:A theory of the firm perspective.Academy of Management Review,26(1),117-127.
  • Mckinley, A. (2008). The drivers and performance of corporate environmental and social responsiility in the Canadian mining industry,master thesis Geography Department and Center for Environment University of Toronto.
  • Middlemiss, N. (2003). Authentic not cosmetic:CSR as brand enhancement.The Journal of Brand Management 10(4):353-61.
  • Okoye, A. (2009). Theorising corporate social responsibility as an essentially contested concept: is a definition necessary? Journal of Business Ethics,89(4) .
  • Olugu, E., & Wong Kuan, Y. (2012). An expert fuzzy rule-based system for closed -loop supply chain performance assessment in the automotive industry .Expert System with Applications,39(1),375-384.
  • Sanchez, G. (2021). Corporate social reporting and assurance: The state of the art .Revista De Contabilidad - Spanish Accounting Review.
  • Spina, G., Caniato, F., Luzzini, D., & Ronchi, S. (2013). past,present and future trends of purchasing and management:An extensive literature review . Industrial Marketing Managment,42(8),1202-1212.
  • Stanaland, A., Lwin, M., & Murphy, P. (2011). Consumer perceptions of the antecedents and consequences of corporate social responsibility.Journal of Business Ethics,102(1),47-55.
  • Wagner, S. (2010). Misused and missed use-Grounded Theory and Objective Hermeneutics as methods for research in industrial marketing.Industrial Marketing Management,39(1),5-15.
  • S.A, & Seuring.S. (2015). Management of social issues in supply chains:a literature review exploring social issues,action and performance outcomes. Journal of Business Ethics,1-23.
  • Ye, N., Kueh, T. B., Hou, L., Lin, Y., & Yu, H. (2020). a bibliometric analysis of corporate social responsibility in sustainable development:Journal of Cleaner Production.
  • Zhang, J., Zhu, H., & Ding, H. (2013). Board composition and corporate social responsibility :An empirical investigation in the post Sarbanes - Oxley Era.Journal of Business Ethics .114(3),381-392.
  •