ارائه مدلی برای تبیین اثر بخشی شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی بر مبنای فقدان اعتماد اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

چکیده

شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی امری پیچیده و چند بعدی می‌باشد که عوامل مختلفی بر آن تأثیر دارند؛ با توجه به نبود مدلی در این زمینه این مطالعه با هدف ارائه مدلی برای تبیین اثر بخشی شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی بر مبنای فقدان اعتماد اجتماعی طراحی و تدوین گردید.
پژوهش حاضر بر اساس رویکرد تحقیق کمی-کیفی می‌باشد، همچنین از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌های تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده که در آن از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق را حسابرسان فعال در کشور تشکیل می‌دادند؛ باتوجه به حجم نمونه 500 پرسشنامه به صورت آنلاین توزیع شد که 384 عدد تکمیل ‌شده و دریافت گردید. تجزیه‌وتحلیل نهایی داده‌های گردآوری‌ شده با استفاده از نرم‌افزار AMOS نسخه 21 صورت گرفته است. برای رد یا عدم رد فرضیات پژوهش نیز از آزمون معناداری هر یک از ضرایب رگرسیونی استاندارد شده مدل ساختاری (آزمون t) استفاده شد؛ سطح خطای مورد قبول 5 درصد در نظر گرفته شد (0.05>α).
نتایج نشان داد که مدل طراحی شده از برازش کافی برخوردار است و متغیرهای عدم ادراک استفاده‌کنندگان از صورت های مالی، عدم کیفیت انتقال اطلاعات صورت‌های مالی، عدم اعتماد‌پذیری صورت‌های مالی، عدم رفتار اخلاقی در حرفه حسابرسی و عدم کیفیت حسابرسی بر شکاف انتظارات عمومی از حسابرسی بر مبنای فقدان اعتماد اجتماعی تأثیر معناداری دارند (0.05>p).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a model for explaining the effectiveness of the general expectation gap from auditing based on a lack of social trust

نویسندگان [English]

  • Seyed Erfan Lotfi Sheikh Razi 1
  • Keyhan Azadi 2
  • sina Kheradyar 3
1 Ph.D. Student, Department of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

The gap in public expectations of auditing is complex and multidimensional, affecting a variety of factors; Due to the lack of a model in this field, this study was designed and developed with the aim of providing a model to explain the effectiveness of the general expectation gap from auditing based on the lack of social trust. The present study is based on a quantitative-qualitative research approach. Also, in terms of purpose, it is applied and in terms of research data collection method, it is a descriptive survey in which questionnaire and interview tools have been used. The statistical population of this study consisted of active auditors in the country; According to the sample size, 500 questionnaires were distributed online, of which 384 were completed and received. Final analysis of the collected data was performed using AMOS software version 21. To reject or not to reject the research hypotheses, the significance test of each of the standardized regression coefficients of the structural model (t-test) was used; The acceptable error level was considered 5% (α <0.05).
The results showed that the designed model has sufficient fit and the variables of users' lack of perception of financial statements, lack of quality of financial statement information transfer, lack of reliability of financial statements, lack of ethical behavior in the audit profession and lack of audit quality on the gap of public expectations of audit. They have a significant effect based on the lack of social trust (P <0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structural Equation Modeling
  • General Audit Gaps in Auditing
  • Social Trust
  • بنی‌مهد، بهمن؛ درویش، حدیثه، (1395)، اعتماد اجتماعی در گزارش حسابرسان درباره استقلال، فصلنامه علمی پژوهش دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره پنجم، شماره 19، صص26-17.
  • بهزادیان، فتاح؛ ایزدنیا، ناصر، (1396)، بررسی فاصله انتظارات حسابرسان مستقل و استفاده‌کنندگان خدمات حسابرسی در خصوص کیفیت خدمات، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، دوره ششم، شماره10، صص 88-67.
  • خسروآبادی، طاهره؛ بنی‌مهد، بهمن، (1394)، پیش‌بینی بی‌اخلاقی و فساد مالی با توجه به اعتماد اجتماعی در حرفه حسابرسی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره دهم، شماره4، صص 53-45.
  • فروغی، داریوش؛ عسگری ارجنگی، مجتبی، (1396)، بررسی شکاف انتظارات حسابرسی در زمینه کشف تقلب در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، دانش حسابرسی، دوره هفدهم، شماره 68، صص82-63.
  • مهرانی، ساسان؛ نونهالی نهر، علی اکبر، (1392)، آزمون تأثیر رویکردهای قضاوتی زبان در کاهش فاصله انتظارات حسابرسی، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی،دوره بیستم، شماره 3، صص 144-123
  • ناصری، احمد؛ علی زاده، الهام، (1397)، بررسی تأثیر فاصله انتظارات حسابرسی بر ارزیابی تصمیمات حسابرس، دانش حسابرسی، دوره هجدهم، شماره 70، صص 87-75.
  • نیکبخت، محمد رضا؛ رضایی، فرامرز؛ خرم، اسماعیل، (1392)، بررسی عوامل مؤثر بر فاصله انتظاراتی بین حسابرسان و  استفاده‌کنندگان از صورتهای مالی در محیط ایران، پژوهش‌های حسابداری و حسابرسی، دوره چهارم، شماره 20، صص 32-18.
  • نیکومرام، هاشم؛ رهنمای‌رودپشتی، فریدون؛ طالب‌نیا، قدرت‌اله؛ پیک‌فلک، جمشید، (1392)، مفاهیم شکل و محتوا و فاصله آن‌ها در حسابداری، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره بیستم، شماره3، صص 46-27.
  • نیکبخت، محمدرضا؛ محمودی خوشرو، امید (1396) بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی در ایران با توجه به شاخص‌های هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌هاس سهامی عام، بررسی‌هاس حسابداری و حسابرسی، دوره24، شماره 3، صص 462-441.
  • همت‌فر، محمود؛ پورکریم، یعقوب؛ امام‌دوست، اصغر، (1389)، بررسی شکاف انتظارات بین حسابرسان و استفاده‌کنندگان در مورد ویژگی‌های حسابرسان مستقل، دانش حسابرسی، دوره دهم، شماره 40،صص84-71.
  • Ardelean Alexandra (2013). Auditors’ Ethics and their Impact on Public Trust. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 92, 10 October 2013, Pages 55–60
  • American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (2011). Auditing Accounting Estimates, Including Fair Value Accounting Estimates and Related Disclosures. AU-C Section 540. New York, NY: AICPA, 483-518.
  • Branco, M.C., and Delgado, C. (2012). Business, social responsibility, and corruption, Journal of Public Affairs, 12(4) PP. 357–365.
  • Berglund, N., and  Kong, T.,(2013).   Does Social Trust Matter in Financial Reporting?: Evidence from Audit  Pricing,online                                                                                                                                                                         
  • -Dibia, N. (2015). Audit Expectations Gap Perception of Financial International Journal of Managerial Studies and Research, 3, 23-31.                                                             
  • DiGabriele, J. A. (2009). Implications of regulatory prescriptions and audit standards on the evolution of forensic accounting in the audit process. Journal of Applied Accounting Research, 10(2), 109-121.        
  • Dixon R., A.D. Woodhead, and M. Sohliman. (2006). An Investigation of the Expectation Gap in Egypt, Managerial Auditing Journal, 21, 293 – 302.
  • Fukuyama, F. (1995). Trust: The social virtues and the creation of prosperity. New York:Free Press                                                                                                              
  • Jensen, M. (2006). ‘Should we stay or should we go? Accountability, status anxiety, and client  deflections’, Administrative Science Quarterly, 51, pp. 97-128.
  • Haddrill, S. (2011). "Speech by Stephen Haddrill" , chief executive of the U.K. Financial Reporting Council, to the European Commission Conference on Financial Reporting and Auditing on Thursday 10February 2011.                                                       
  • Hassink, H. F., Bollen, L. H., Meuwissen, R. H., & de Vries, M. J. (2009). Corporate fraud and the audit expectations gap: A study among business managers. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 18(2), 85-100.
  • Hart, O. D. (2001). Financial contracting. Journal of Economic Literature, 39(4)-1079-1100.    
  • Humphrey, D. B., & Pulley, L. B. (1997). Banks' responses to deregulation: Profits, technology, and efficiency. Journal of Money, Credit, and Banking, 73-93. DOI:10.2307/2953687                                                                                                      
  • Haniffa R., and M. Hudaid. (2007). Locating Audit Expecta tions Gap within a Cultural Context: The Case of Saudi Arabia, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 16, 179-206
  • Guiso L, Sapienza P, Zingales L. (2004). The role of social capital in financial development. American Economic  Review, 94: 526-556.
  • Gold, A.,Gronewold,U. and Pott, C. (2010). Does the Revised ISA 700 Unqualified Auditor’s Report Reduce the Audit Expectation Gap?online, available at: http://ssrn.com/
  • abstract=1492082
  • Koch, C., Salterio, S. (2017), “The Effects of Auditor Affinity for Client and Perceived Client Pressure on Auditor Proposed Adjustments”, The Accounting Review, Vol. 92, No 5, pp 117-142. 
  • Kwaku Asare, S & Wright., M. (2012)." Investors’, Auditors’, and Lenders’Understanding of the Message Conveyed by the Standard Audit Report on the Financial Statements"., Accounting Horizons Vol. 26, No. 2 pp. 193–217.
  • Lee T.H., A. Ali Md., and J.D. Gloeck, (2009). The Audit Expectation Gap in Malaysia: An Investigation into its Causes and Remedies, South African Journal of Accountability and Auditing Research, 9, 57-88.
  • McGuire, S.T., Omer, T.C., and Sharp, N.Y. (2012). The Impact of Religion on Financial Reporting Irregularities. The Accounting Review 87 (2): 645673.
  • Porter, B. (1993). An empirical study of the audit expectationperformance gap. Accounting and business research, 24(93), 4968.
  • Siddiqui,J.,Nasreen,T.,Choudhury-Lema,A. (2009). The audit expectations gap & the role of audit education: the case of an emerging economy. Managerial auditing journal, 24(6): 564-583