مباحث اخلاقی، قانونی و حرفه ای تاثیرگذار بر تبلیغات و جذب مشتری در حرفه حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی حقوق خصوصی ، دانشکده حقوق و و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران.

چکیده

امروزه تبلیغات نقش کلیدی در معاملات تجاری کالاها و خدمات، از جمله خدمات حسابداری و حسابرسی دارد. به جهت قانونمند شدن و حفظ حقوق طرفین معامله، کدهای اخلاقی برای این منظور در کشورهای مختلف تدوین شده است. براین اساس، در تحقیق حاضر ابتدا سیر تاریخی تدوین آیین رفتار حرفه ای در ایران و تغییر نگرش نسبت به تبلیغات و بازاریابی در حرفه حسابرسی، مورد بررسی تطبیقی با 9 کشور دیگر (انگلستان، ایالات متحده آمریکا، تایوان، کره جنوبی، مالزی، انتاریو (کانادا)، استرالیا، هند و هنگ کنگ) قرار گرفته است. سپس تاثیر ایدئولوژی های اخلاقی(شامل نسبی گرایی و ماکیاولیسیم) حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بر نگرش آنها درخصوص روشهای غیراخلاقی بازاریابی، در تحقیقی کمی- توصیفی از نوع همبستگی بررسی شد. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد توزیع شده جمع آوری شده از 162 نفر حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که بصورت تصادفی از جامعه 701 نفری انتخاب شده بودند، در سال 1398 جمع آوری گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دو متغیر دیدگاه نسبی گرایی و فرصت طلبی بر نگرش حسابرسان به استفاده از روشهای غیراخلاقی بازاریابی تاثیر مثبت دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ethical, legal and professional issues affecting advertising and customer acquisition in the audit profession

نویسندگان [English]

  • bahram taghipour 1
  • morteza azizi 2
1 Assistant Professor، Department of Private law، Faculty of Law and Political Sciences; University of kharazmi، Tehran، Iran
2 PHD Student ، Department of Jurisprudence and private law ، Faculty of Law and Political Sciences; University of kharazmi; Tehran ، Iran
چکیده [English]

Today, advertising plays a key role in commercial transactions of goods and services, including accounting services and auditing. In order to regulate and protect the rights of the parties to the transaction, ethical codes have been developed for this purpose in different countries. Accordingly, In this study, first, the historical journey of developing professional behavior in Iran and changing attitudes towards advertising and marketing in the audit profession are compared with 9 other countries (UK, USA, Taiwan, South Korea, Malaysia, Ontario (Canada), Australia, India and Hong Kong).Then, the impact of ethical ideologies (including relativism and Machiavellianism) on auditors who are members of the Iranian Society of Certified Public Accountants on their attitudes toward unethical marketing methods was examined in a quantitative-descriptive correlational study. The data of this study were collected in 2020 using the standardized questionnaire collected from 162 auditors who are members of the Iranian Society of Certified Public Accountants. They were randomly selected from the community of 701 people. The results of this study show that the two variables of relativism and Machiavellianism (opportunism) have a positive effect on auditors' attitudes towards using unethical marketing methods

کلیدواژه‌ها [English]

  • Code of Ethics
  • Auditing
  • Advertising
  • Machiavelism
  • Idealism
  • براتی، معصومه؛ مرادی، مهدی؛ نوغانی دخت بهمنی، محسن. (1396)، رابطه بین رویکرد اخلاقی نسبی گرایی، رضایت شغلی و ماکیاولی گرایی بین جامعه حسابداران و حسابرسان، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 2(۴)، صص۳۷-۶۷.
  • بنی مهد، بهمن.(1391)، مطالعه ماکیاولیسم میان دانشجویان رشته حسابداری و حسابداران شاغل در حرفه، مقاله پذیرفته شده و ارائه شده در نخستین همایش حسابداری ارزشی، دانشگاه علوم اقتصادی.
  • بیگی هرچگانی، ابراهیم؛ بنی مهد، بهمن؛ رئیس زاده، سید محمدرضا؛ رویایی، رمضانعلی. (1395)، بررسی تاثیر ویژگی رفتاری فرصت طلبی بر هشداردهی حسابرسان، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۱ (۲) ، ص۶۵-۹۵.
  • دیانتی دیلمی، زهرا.(1388)، ارائه الگوی کیفیت اطلاعات مالی با توجه به عوامل سازمانی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، رساله دکتری رشته حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
  • سروش یار، افشانه؛ بنی مهد، بهمن؛ حمیدرضا وکیلی فرد، هادی، امیری. (۱۳۹۳). أثیر رقابت در بازار حسابرسی بر استقلال حسابرس و کیفیت صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بورس اوراق بهادار،(۷)27، صص ۷۷-۹۴.
  • شجاع، نفیسه؛ بنی مهد، بهمن؛ وکیلی فرد، حمیدرضا. (1397)، بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت‌های بازاریابی، پژوهشهایحسابداری مالی وحسابرسی، دوره 10(38)، صص31-46.
  • فیض‌آبادی، فرشته؛ طاهرآبادی، علی‌اصغر؛ و خیرالهی، فرشید. (۱۳۹۶)، نقش دیدگاه اخلاقی در تعدیل اثر رهبری اصیل بر رفتار ناکارآمد حسابرسان، دانش حسابرسی، دوره ۷ (67)، صص185-209.
  • گل پرور، محسن.(1394)، رابطه ایده آل گرایی، نسبیت گرایی، ماکیاولیسم و ارزش های فرهنگی با رفتارهای غیر اخلاقی (مطالعه موردی یک سازمان دولتی)، جامعه پژوهی فرهنگی سال ششم ، شماره 2 (پیاپی 16)، صص 139-169.
  • موسوی شیری، سید محمود و پهلوان، مریم .(1394)، توازن بین مسئولیت‌های حسابرسی و عمل بازاریابی توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، پیشرفتهای حسابداری، دوره 7(2)، صص183-218
  • مران جوری مهدی؛ وکیلی فرد حمیدرضا؛ پورزمانی زهرا؛ رئیس زاده، سید محمد رضا.(1396)، تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویه‌های غیر اخلاقی بازاریابی، اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۲ (۳)،صص۹۹-۱۰۸.
  • مران جوری مهدی؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ پورزمانی زهرا؛ رئیس زاده، سید محمد رضا. (1397)، آزمون رفتار حسابرسان در برقراری توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 8، شماره 31، صص 105-116
  • محمودیان، نسیم، سلیمانی امیری، غلامرضا. (1396). توازن میان حسابرسی و بازاریابی. مطالعات حسابداری و حسابرسی، 6(21)، صص 18-31.
  • مجموعه قوانین و مقررات جامعه حسابداران رسمی ایران (با آخرین اصلاحات). (1397)، مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه ای، جامعه حسابداران رسمی ایران
  • آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی، (1386). مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه ای، جامعه حسابداران رسمی ایران
  • مهدوی، غلامحسین، دریائی، عباسعلی. (1394)، نگرش حسابرسان کارآفرین و سایرین به تعادل زمانی بین فعالیت‌های بازاریابی و حسابرسی، دانش حسابداری مالی2(4)، صص 1-25.
  • AICPA Code of Professional Conduct . Updated for all Official Releases, vailable at:
  • https://www.aicpa.org/content/dam/aicpa/research/standards/codeofconduct/downloadabledocuments/2009codeofprofessionalconduct.pdf
  • Allen, P, W., and D. R. Arnold. 1991. How to Develop an Advertising Program for an Accounting Practice. The CPA Journal، 61(4): 32-35.
  • Barr، Terri F., and k.M. McNeilly.2003. Marketing: Is It Still”Just Advertising‟? The Experiences of Accounting Firms as a Guide for Other Professional Service Firms. Journal of Services Marketing، 17(6/7): 713-727.
  • Broberg،, T. Umans, and C.Gerlofstig. 2013. Balance between auditing and marketing: An explorative Study. Journal of International Accounting، Auditing and Taxation، 22(1): 57-70.
  • Cameran, M., P. Moizer, and P.Pettinicchio.2010. Customer satisfaction, corporate image, and service   quality   in   professional      The   Service   Industries Journal. 30(3):421–435.
  • Clow، E., R. E. Stevens, C. W. McConkey, and ، D. L, Loudon. 2009. Accountants’ attitudes toward advertising: A longitudinal study. Journal of Services Marketing، 23(2): 125–132.
  • Gamble، O., G. Highsmith-Quick, E.Jones, and P.D.Slade. 2000. What Small and Medium-Size Firms Think about Advertising. The CPA Journal، 70(2): 52-53.
  • Feldman Barr،, and K.M. McNeilly.2003. Marketing: is it still “just advertising”? The experiences of accounting firms as a guide for other professional service firms، Journal of Services Marketing، Vol. 17 (7):713-729.
  • Ferrell، C., and J. Fraedrich. 1991، Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (Houghton Mifflin Company، Boston): 60.
  • Freedman، 2001. New Techniques in Ambulance Chasing. Forbes، 168(12): 56.
  • Griffin، T. 1999. Using Newspaper Advertising to Market Your Accounting Services. National Public Accountant، 44(3): 13-30.
  • Heischmidt،, and J. Elfrink.1991. The Changing Attitudes of CPAs toward Advertising. Journal of Advertising، 20(2): 39-51.
  • Healy، and G،K.Palepu.2003. The fall of Enron،Journal of Economic Perspectives، 17(2): 3 - 26
  • Hulbert، E., and S.V.Lawson. 1996. The Status of Advertising in the Accounting Profession. National Public Accountant، 41(7): 22-25.
  • S.K. P.Chao, s.k.Huh, and S.Maheshwari. 2002. A cross-country comparison of the codes of professional conduct of certified/chartered accountants، Journal of Business Ethics 35: 111–129.
  • McNamee, M., P.Dwyer, C.H, Schmitt, and L.Lavelle. 2000. Accounting Wars. Business Week، Issue 3700:156-166.
  • Moser، R, and G. L. Freeman .2009. Ethical، Legal، and Professional Issues of Accountants Advertising: An Empirical Analysis. National Social Science Journal، volume 3S6/2009: 91-103
  • Moser، R. 2008. An Empirical Analysis of Consumers Attitudes toward Physicians ServicesAdvertising: A Comparative Cross-Sectional Study. Services Marketing Quarterly، 29(3): 75-98.
  • Newton N.J., D.Wang, and Ms.Wilkins. 2013. Does a lack of choice lead to lower quality? Evidence from auditor competition and client restatements Journal of Practice & Theory, 32(3): 31-67.
  • Öhman،, E. Häckner, and D.Sörbom.2012. "Client satisfaction and usefulness to external stakeholders from an audit client perspective, Managerial Auditing Journal، Vol. 27(5): 477-499.
  • Rizzo،, and R.J. Zeckhauser.1992. Advertising and the Price، Quantity، and Quality of Primary Care Physician Services. Journal of Human Resources، 27(3): 381-421.
  • Schwartz, M. 2002. Accountant ads respond to Anderson mess. B to B, 87, 3. [Google Scholar]
  • Mahdavi, G.,and A. Daryaei. 2016. Attitude toward auditing، marketing and corporate governance (An examination based in Parsons’ social action theory). Int J Corporate Soc Responsibility: 2-17
  • Mahdavi،, and A.A.Daryaei.2017.Attitude toward business environment of auditing، corporate governance and balance between auditing and marketing، Contaduría y Administración، 62(3):1019-1040
  • Malaescu،،A، and Avaram،A.،(2018)،Ethical Challenges In Marketing Of Accounting Services: The Case Of Romania، Annals of the „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu، Economy Series، 6(1):197-205
  • Markham،، J.Cangelosi, and M.Carson. 2005. Marketing by CPAs: issues with the American Institute of Certified Public Accountants، Services Marketing Quarterly، 26(3) : 71-82.
  • Murphy،1989. Creating Ethical Corporate Structures, Sloan Management Review, 30(2): 81–87.
  • Stanny، E,. S. Anderson، and L. Nowak.  Contributing Factors in the Selection and Retention of Local Accounting Firms. National Public Accountant، 45(4): 19-21.
  • Shepherd، D. 1997. Doing the Right Things and Doing them Right: A Strategic Approach to Marketing the Accounting Firm. The Journal of Professional Services Marketing، 15(2): 25-39.