ارائه الگویی از ارزیابی عملکرد بلندمدت بانک‌های تجاری مبتنی بر رویکرد مزیت رقابتی پایدار.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات پردیس بین الملل قشم، قشم، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار حسابداری، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در دنیای رقابتی امروز، خلق ارزش برای مشتریان و سهامداران، هدف اصلی شرکت‌ها می‌باشد. اقتصاد به‌هم‌پیوسته جهانی، پارادایم جدید در مفهوم ارزش شرکت از منظر سهامداران پدید آورده است. از طرفی به دنبال پیشرفت فناوری اطلاعات، انتظارات سرمایه‌گذاران از اطلاعات (ارائه اطلاعات که به ارائه خدمات بهتر برای مشتریان و سهامداران ایجاد می کند) و معیارهای کاراتر برای ارزیابی و تصمیم‌گیری بالاتر رفته است. بدین معنی که مشتریان و سهامداران بانک‌ها همواره با پیشرفت فناوری به دنبال ارائه خدماتی هستند که ارزش افزوده و سودآوری برای شرکت داشته باشد. به همین جهت معیارهای مالی راهبردی، بهتر می‌تواند منعکس‌کننده عملکرد مالی سازمان‌ها و مزیت رقابتی پایدار آن‌ها باشد. لذا بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از ارزیابی عملکرد بلندمدت بانک‌های تجاری مبتنی بر رویکرد مزیت رقابتی پایدار است. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه متشکل از 23 بانک تجاری پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1390 تا 1397 و با بهره‌گیری از مدل رگرسیون چند متغیره موردبررسی قرار گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار ایویوز نسخه دهم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که عوامل شناسایی شده ارزیابی عملکرد بلندمدت بانک های تجاری از جمله معیار عملکرد مالی (ارزش افزوده اقتصادی) و شاخص‌های سودآوری (کیوتوبین، بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام) بر مزیت رقابتی پایدار شرکت تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Model for Evaluating the Long-term Performance of Commercial Banks Based on the Sustainable Competitive Advantage Approach.

نویسندگان [English]

  • hamid sadjadi 1
  • Mohsen Hamidian 2
  • Ali Esmaelzadeh Moghari 3
1 PhD student of Accounting, Islamic Azad University, Qeshm International Campus, Science Department, Qeshm, Iran
2 Assistant Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Accounting, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's competitive world, creating value for customers and shareholders is the primary goal of companies. The interconnected global economy has created a new paradigm in the concept of corporate value from the perspective of shareholders. On the other hand, it has sought to advance information technology, investor expectations of information (providing information that will provide better service to customers and shareholders), and more efficient benchmarks for higher valuation and decision making. This means that customers and shareholders of banks are always looking for technology that offers value added and profitable services for the company. Therefore, strategic financial measures can better reflect the financial performance of organizations and their sustainable competitive advantage. Therefore, based on this argument, the purpose of the present study is to provide a model for evaluating the long-term performance of commercial banks based on a sustainable competitive advantage approach. The research hypothesis was also tested by using a sample of 23 commercial banks listed in Tehran Stock Exchange during 2012-2019 using multivariate regression model. The obtained data were analyzed using Eviews 10 software. The findings indicate that the identified factors of long-term performance evaluation of commercial banks including financial performance criteria (economic value added) and profitability indices (Q_Tobin, return on equity and equity return) are effective on firm's sustainable competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Long-term commercial bank performance
  • sustainable competitive advantage
  • bank financial performance
  • آقازاده، هاشم و مهرنوش، مینا. (1390). طراحی و سنجش مقیاس بومی ایجاد ارزش در بانک‌های تجاری کشور. مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، صص 1-18.
  • امیری، حسین. (1397). ارزیابی کارایی بانک‌های منتخب در ایران و ارتباط آن با متغیرهای درون بانکی و کلان اقتصادی. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، سال 7، شماره 26، صص 89-114.
  • بایزدی، ابراهیم، اولادی، بهنام و نرگس عباسی.(1390). تحلیل داده‌های پرسشنامه‌ای به کمک SPSS PASW   تهران. انتشارات عابد تهران.
  • حسن جنانی، محمد؛ همت فر، محمود و رحیمی، باقر. (1392). رابطه بین ارزش‌افزوده اقتصادی و سرمایه فکری با ارزش بازار. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 5، شماره 20، صص 202-181.
  • حسینی، سیدعلی؛ کردنایج، اسداله؛ خداد حسینی، سید حمید و زالی، محمدرضا. (1393). طراحی و تبیین مدل عملکرد بلندمدت بانک های تجاری در صنعت بانکداری ایران. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده امور اقتصادی
  • حیدری، علی و سیدکلالی، نادر. (1395). ارائه مدل مزیت رقابتی شرکت‌های مشاوره مدیریت بر اساس نظریه قابلیت‌های پویا. مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 2، صص 338-317.
  • دارابی، رویا؛ کامران راد، صدیقه و سید جراحی، حمید. (1392). تأثیر سرمایه فکری بر نسبت کیوتوبین شرکت‌های داروسازی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 5، شماره 18، صص 195-175.
  • دراکر، پیتر. (1378). چالش های مدیریت در سده 21، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران: نشر فرا.
  • دهقانی، اکبر و حقیقت، علی. (1395). اثر آزادسازی بر عملکرد بانک های تجاری ایران. سیاست های راهبردی و کلان، دوره 4، شماره 16، صص 89-69.
  • راسخی، سعید. (1397). عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی صنایع کارخانه ای ایران. اقتصاد و تجارت نوین، دوره 13، شماره 1، صص 66-45.
  • رحیمی اقدم، صمد؛ اسماعیلی، محمودرضا؛ وحدتی، حجت اله و سپهوند، رضا. (1395). طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر شایستگی سرمایه انسانی در صنعت بیمه. دو فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 8، شماره 1، صص 208-179.
  • سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت الله؛ اسماعیلی، محمودرضا و رحیمی اقدم، صمد. (1395). طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر شایستگی سرمایه انسانی در صنعت بیمه. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 8، شماره 1.
  • فتاحی، شهرام؛ رضایی، مهدی و جاهد، طاهره. (1396). تاثیر سلامت بانکی بر سودآوری بانک های تجاری: رویکرد رگرسیون پانل آستانه. راهبرد مدیریت مالی، دوره 5، شماره 1، صص 50-29.
  • کرزیر، بهرام و شاهوردیانی، شادی. (1396). آزمون شاخص‌های هرفیندال-هیرشمن و کیو توبین بر تحلیل ساختار سرمایه، کارایی و رقابت بازار محصول. دانش سرمایه‌گذاری، دوره 6، شماره 23، صص 299-283.
  • مرادی، محمد و سپهوندی. (1394). تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک. (1394). پژوهش حسابداری مالی، دوره 7، شماره 3، صص 75-90.
  • موسوی‌شیری، محمود و شاکری، ماهرخ. (1393).استراتژی، حسابداری مدیریت استراتژیک و عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت، دوره 7، شماره 20، صص 93-107.
  • نظری، محسن؛ کیماسی، مسعود و قدس الهی، احمد. (1398). مدل‌سازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهوم سازی بنیادی. مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 1، صص 62-45.
  • نمازی، محمد و ابراهیمی، شهلا. (1391). بررسی ارتباط بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام. دانش حسابداری مالی، دوره 2، شماره 3، صص 27-9.
  • یزدان شناس، مهدی؛ بهبهانی نیا، پریسا سادات و ولی زاده لاریجانی، اعظم. (1395). بررسی اثر کارایی مدیریت، اندازه و ساختار سرمایه بر ادراک از کیفیت خدمات و عملکرد بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری، دوره 5، شماره 4، صص 236-211.
  • یونسی، دل آرام؛ سعیدا اردکانی، سعید؛ موسوی جد، محمد و قاسمی، افشین. (1394). خلق مزیت رقابتی منبع محور پایدار برای نظام بانکی. کاوش های مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 13، صص 131-111.
  • Akhisar, I., Tunay, B., & Tunay, N. (2015). The Effects of Innovations on Bank Performance: The Case of Electronic Banking Services. Social and behavioral science, 195(3), 369-375.
  • Andrievskaya, I., & Semenova, M. (2016). Does Banking System Transparency Enhance Bank Competition? Cross-country Evidence. Journal of financial stability, 23, 33-50.
  • App, S., Merk, T., & Buttgen, M. (2012). Employer Branding: Sustainable HRM as a Competitive Advantage in the Market for high-quality employees. Management revue, 23 (3), 262-278
  • Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (2005). Market orientation and the new product paradox. Journal of Product Innovation Management, 22(6), 483-502
  • Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management ،99- 120.
  • Basheer Abbas Al-alak & Saeed (M.Z) A. Tarabieh. (2011). Gaining Competitive Advantage and organizational Performance through Customer orientation, innovation differentiation and market differentiation. International Journal of Economics and Management Sciences. Vol 1, No 5, pp 80-91.
  • Bertin, M.J., Moya, J.A. & Perales, A.R. (2014). Determinants of bank performance: evidence for Latin America. Academia Revista Latinoamericana de Administracion, 27 (2), 164-182.
  • Carriona, I.C., Millana, A.G., Gutierreza, J. O., & Rodriguezb, A. L. (2015). Linking unlearning with service quality through learning processes in the Spanish banking industry. Journal of Business research, 68 (7), 1450-1457.
  • Chen, S., Wang, K., Li, X. (2012). Product market competition, ultimate controlling structure and related party transactions. China Journal of Accounting Research, 5, 293-306.
  • Cheng, P., Man, P., Yi, C.H. (2013). The impact of product market competition on earnings quality. Accounting and Finance, 53, 137–162
  • Dong, Y., Firth, M. , Hou, W., & Yang, W. (2016).Evaluating the performance of Chinese commercial banks: A comparative analysis of different types of banks. European journal of operation research, 252(1), 280-295.
  • Eriksson, T. (2014). Processes, antecedents and outcomes of dynamic capabilities. Scandinavian Journal of Management, 30(1): 65–82.
  • Griffin, M. 2003. Organizational performance model. Available at: http://griffin-oc.com/GOC
  • Jaakkola, Matti; Moller, Kristian; Parvinen, Petri; Evanschitzky, Heiner and Muhlbacher, Hans. (2010). Strategic Marketing and Business Performance: A Study in therr European Engineering Countries, Industrial Marketing Management, 39, pp 1300-1310.
  • Kamukama, N. (2013). Intellectual capital: company’s invisible source of competitive advantage. An international business journal, 23 (3), 260-283
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is Market Orientation a Source of Sustainable Competitive Advantage or Simply the Cost of Competing? Journal of Marketing, 75(1), 16-30.
  • Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is Market Orientation a Source of Sustainable Competitive Advantage or Simply the Cost of Competing? Journal of Marketing, 75(1), 16-30
  • Li, D., & Liu, J. (2014). Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China. Journal of Business Research, 67(1): 2793-2799.
  • Li, J. J., & Zhou, K. Z. (2010). How foreign firms achieve competitive advantage in the Chinese emerging economy: Managerial ties and market orientation. Journal of Business Research, 63(8), 856-862.
  • Li, J. J., & Zhou, K. Z. (2010). How foreign firms achieve competitive advantage in the Chinese emerging economy: Managerial ties and market orientation. Journal of Business Research, 63(8), 856-862.
  • Mahmoud, M. A. (2011). Market Orientation and Business Performance among SMEs in Ghana. International Business Research, 4(1), 241-251.
  • Marie, A. , Ibrahim, E. , & Amjad, D. A. (2014). Effects of financial and non-financial performance measures on customers’ perceptions of service quality at Islamic banks in UAE. International Journal of Economics and Finance, 6 (10) , 201-213.
  • Marie, A., Ibrahim, E., & Amjad, D.A. (2015). Effects of financial and non-financial Performance measures on customers' perceptions of service quality at Islamic banks in UAE. International Journal of Economics and Finance, 6 (10), 201-213
  • Mergaerts, Frederik & Vander Vennet, Rudi. (2016). Business models and bank performance: A long-term perspective. Journal of Financial Stability, Vol 22, pp 57-75.
  • Miller, D. (1988). Relating Porter's business strategies to environment and structure: Analysis and performance implications. Academy of management Journal, 31(June), 280-308.
  • Mirzaei, A., & Moore, T. (2014). What are the driving forces of bank competition across different income groups of countries? Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 32, 38-71.
  • Nandakumar, M.K., and Ghobadian, A., and O’Regan, N. (2011). Generic Strategies and Performance – Evidence from Manufacturing Firms. International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 60, No. 3, Pp. 222-251.
  • Nath, P.; Nachiappan, S and Ramanathan, R. (2010). The Impact of Marketing Capability, Operation Capability and Diversification Strategy on Performance: A Resource-based view, Industrial Marketing Management, 39 (2), pp 317-329.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive advantage New York: Free Press.
  • Porter, Michael E. (1981). The contributions of industrial organization to strategic management. Academy of management review, 6(4), 609-620
  • Rajiv, D. B., and Raj, M., and Arindam. T. (2014). Does a Differentiation Strategy Lead to More Sustainable Financial Performance than a Cost Leadership Strategy? Management Decision, Vol. 52, No. 5, Pp. 872 - 896
  • Ramayah, T., Samat, N., & Lo, M. C. (2011). Market orientation, service quality and organizational performance in service organizations in Malaysia. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 3(1), 8-27
  • Singh, R. (2009). Mind the gap: Unlocking the relationship between market-orientation and service performance. Library Review, 58(1), 28-43
  • Sinha, I., & Mukherjee, S. (2016). Acceptance of technology, related factors in use of off branch e-banking: an Indian case study. Journal of High Technology Management Research, 27(1), 88-100.
  • Tsiotsou, R. H., & Vlachopoulou, M. (2011). Understanding the effects of market orientation and e-marketing on service performance. Marketing Intelligence & Planning, 29(2), 141-155.
  • Wang, C. L. & Ahmed, P. K. (2007). Dynamic capabilities: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 9(1): 31–51.
  • Wang, C. L., Senaratne, C., & Rafiq, M. (2015). Success Traps, Dynamic Capabilities and Firm Performance. British Journal of Management, 26(1), 26-44.