ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن پایدار ( مورد مطالعه: بانک سرمایه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری حسابداری، پردیس البرز دانشگاه تهران.

چکیده

با افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات، سازمانها به شاخص ها و الگوهایی برای بررسی عملکرد خود نیاز پیدا کرده اند. ضعف معیارهای اندازه گیری سنتی و تغییر محیط رقابتی، نیاز به طراحی مجدد سیستم های اندازه گیری عملکرد را در سازمان ها مطرح کرده است. یکی از ابزارهای موفق در زمینه پیاده سازی برنامه های استراتژیک سازمان به منظور دستیابی به یک سیستم اندازه گیری عملکرد جدید، سیستم کارت امتیازی متوازن پایدار است.
نمونه آماری پژوهش حاضر 286 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان بانک سرمایه بوده که بعد از اجرای پیش آزمون و محاسبه آلفای کرونباخ، بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده اند.
در این پژوهش از روش دو مرحله ای هالاند (1999) برای مدل یابی و آزمون فرضیات به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است
نتایج بدست آمده در این پژوهش بیانگر این است که بیشترین میزان ضرائب معنادار متعلق به شاخص رشد و یادگیری و کمترین مقدار آن متعلق به شاخص اجتماعی می باشد. همچنین از لحاظ آماری نیز تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفت. به عبارت دیگر، تمامی ابعاد کارت امتیازی متوازن پایدار (ابعاد هفت گانه) رابطه مثبت و معناداری با ارزیابی عمکرد در بانکهای خصوصی کشور دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating Organization Performance Using Sustainable Balanced Scorecard Model (Case Study: Capital Bank)

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Nikbakht 1
  • akbar rahimi poor 2
1 Associate Professor of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Student in Accounting, Alborz Campus, University of Tehran.
چکیده [English]

With increasing competition in production and services, organizations are finding the need for indicators and models to evaluate their performance. The weakness of traditional measurement criteria and the changing competitive environment have suggested the need to redesign performance measurement systems in organizations. One of the most successful tools in implementing the strategic plans of the organization in order to achieve a new performance measurement system is the sustainable balanced scorecard system.
The statistical sample of the present study was 286 senior executives and experts of Capital Bank who were selected based on Cochran formula after pre-test and Cronbach's alpha calculation.
In this study, Holland's (1999) two-stage method is used to model and test hypotheses using the partial least squares method.
The results of this study show that the highest value of the coefficients belong to the growth and learning index and the lowest value belongs to the social index. Statistically all the research hypotheses were also confirmed. In other words, all dimensions of sustainable balanced scorecard (seven dimensions) have a positive and significant relationship with performance evaluation in private banks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Evaluation
  • Balanced Scorecard
  • Sustainable Balanced Scorecard
  • ایرج پور، علیرضا، حاجی لو، مرتضی، (1395)، " شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانی براساس کارت امتیازی متوازن پایدار و MCDM با استفاده از متغیرهای زبانی"، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره24، صص 94-81.
    • تقی زاده، خدیجه، (1391)، " بانکداری اسلامی در برخی از کشورهای جهان"، مجله اقتصادی بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، شماره6، صص 80-47.
  • جعفری اسکندری ، میثم، صارمی، سوگل، (1397)، " ارزیابی عملکرد پایدار در شرایط عدم قطعیت با استفاده از کارت امتیازی متوازن و آنتروپی شانون مبتنی بر تکنیک دلفی خاکستری سه پارامتری"، نشریه مهندسی و مدیریت انرژی، سال8، شماره 4، صص 37-28.
  • *داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). "مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS"، چاپ اول، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  • رحیمی، غفور ( 1385 ). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره173.
  • سید نقوی، میرعلی، فرهادی، علی، (1395)،" ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهج البلاغه"، فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، سال 5، شماره 15 ، صص 21-39.

 

  • صادقپور گیلده، بهرام و مرادی، وهاب (1392). "تحلیل آماری با نرم افزارهای SPSS و AMOS"، چاپ دوم، ساری: انتشارات دانشگاه مازندران.
  • کریم نجاتی، محمد، (1396)،" بررسی رویکردهای ارزیابی عملکرد در سازمان ها "، دانشکده مهندسی مواد و صنایع، دانشگاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد MBA مدیریت ، دانشگاه سمنان.
  • مرادی، الناز، عالم تبریز، اکبر، زندیه، مصطفی، (1394)، "تبیین فرآیند تحلیل شبکه ای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن پایدار"، کاوش های مدیریت بازرگانی، سال7، شماره 13، صص246-229.
  • مجیدی، محمود، ایمانی برندق، محمد، شعبانزاده، مهدی، (1396)،" استفاده از کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد صنعت داروسازی"، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 3، صص 526-537.
  • مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396). "تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS"، چاپ یازدهم.
  • والمحمدی، چنگیز ، فیروز، نگین . (1389)" ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC "، فصلنامه پژوهشگر،
  • همایونفر، مهدی، امیر تیموری، علیرضا، (1398)، " ارزیابی عملکرد متوازن تأمین کنندگان با رویکرد ترکیبی دیماتل-تحلیل پوششی داده ها در حضور عوامل نامطلوب"، . پژوهش های نوین در ریاضی، سال 5، شماره 18 ، صص 31-48.
  • Abdullrahim, Najat (2010), "Service Quality of English Islamic Banks", Bournemouth University.
  • Chai, N. (2009). "Sustainability performance evaluation system government; abalanced scorecard approach towards sustainable development". New York:Springer.
  • Chen, F. H., Hsu, T. S., & Tzeng, G. H. (2011)."A balanced scorecard approach toestablish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP", International Journal of Hospitality Management,908-932.
  • Davis, S., Albright, T., (2004), An Investigation Off the Effect of Balanced Scorecard Implementation on Financial Performance , Management Accounting Research , 15.
  • Figge, F., Hahn, T., Schaltegger, S., & Wagner, M. (2002). "The sustainability balancedscorecard – Linking sustainability management to business strategy". BusinessStrategy and the Environment, 11(5), 269–284.
  • Hudnurkar, M. & Rathod, U. (2017). Collaborative Practices with Suppliers in Indian Manufacturing Multinationals. Journal of Global Operations and Strategic Sourcing, 10(2), 1-28.
  • Hsu Chia-Wei,Hu Allen H, ChiouCherng-Ying, Chen Ta-Che(2011), "Using the FDM and ANP to construct a sustainability balanced scorecard for the semiconductor industry", Expert Systems with Applications ,12891-12899.
  • Hulland, J. (1999), «Use of partial least square (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies». Strateg Manage, 20, 195–204.
  • Kaplan, R., Norton, D., (1996), The balanced scorecard. Harvard Business Press, 722.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: part 1, Accounting horizons, 15(1), 87-104, 2001.
  • Rabbani Arefeh ،Zamani Mohamad, Yazdani Chamzini Abdolrezza, Kazimieras Zavadskas Edmundas (2014) "Proposing a new integrated model based on sustainability balanced scorecard(SBSC) and MCDM approaches by using linguistic variables for the performance evaluation of oil producing companies", Expert systems with applications, 7316-7327.
  • Rodriguez, R. Juanboj- Viudez. J, Alfaro-Saiz.J ,(2014). "An ANP-multi-criteriabased methodology to link intangible assets andorganisational performance in a balanced scorecard context",Decision Support Systems.
  • Roldan, A.B., Valdes, A.C. proposal and application of sustainable development index, Ecological indicators, 2, 251-256, 2002.
  • Searcy, C. the role of sustainable development indicators in corporate decision-making, international institute for sustainable development, 2009.
  • Hansen, E., Schaltegger, S., "The Sustainability Balanced Scorecard: A Systematic Review of Architectures", Journal Bus Ethics, Vol. 133,No. 2, pp.193-221, 2016.
  • Hansen, E., Schaltegger, S., "Sustainability Balanced Scorecards and their Architectures: Irrelevant or Misunderstood?", Journal Bus Ethics, Vol. 150, No. 4, pp. 1-16, 2017.
  • Hilson, G., Murck, B. sustainable development in mining industry: clarifying corporate perspective, Resource policy, 26, 227-238, 2000.
  • Lauria, E. J. M., & Duchessi, P. J. (2007). A methodology for developing Bayesian networks: An application to information technology (IT) implementation. European Journal of Operational Research, 179(1), 234–252.
  • Liljander, V., Polsa, P., & van Riel, A. (2009). Modelling consumer responses to an apparel store brand: Store image as a risk reducer, Journal of Retailing and Consumer Services, 16, 281–290.
  • Tappura, S. Sievänen, M. Heikkilä, J. Jussila, A. and Nenonen, (2015), A management accounting perspective on safety. Safety science, 71, pp.151-159.

 

  • Wen Wu, S. ( 2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis. Expert Systems with Applications, 37, 134–139.
  • Wilson, J., Tyedmers, P., Pelot, R. contrasting and comparing sustainable Development indicator metrics, Ecological indicators, 7, 299-314, 2006