تبیین نقشه های مفهومی جهت آموزش حسابداری بر اساس تئوری یادگیری آزوبل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران

2 عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد، ایران

چکیده

ترسیم نقشه و ساختار علمی هر حوزه، یکی از راه هایی است که به کاربران نمایی کلی از چارچوب علمی حوزه مورد نظر ارایه میدهد و ادراک آنها را از ارتباطات و گسترش های فکری، تسهیل و بینشی در مورد وضعیت جاری دانش آن رشته فراهم می نماید.در این زمینه، به تصویر کشیدن درخت مفهومی مناسب بر اساس تئوری یادگیری آزوبل، از جمله راهبردهای پیشنهادی برای یاددهی- یادگیری موثر است که می تواند به عنوان مدلی خلاق در زمینه آموزش اثربخش حسابداری، مفاهیم ، نظریه های حسابداری و روابط پیچیده میان آنها را تبیین کند و یادگیری معنی دار را تسهیل بخشد. پژوهش حاضر برای اولین بار در ایران، بر مبنای تئوری یادگیری معنادار آزوبل، به تبیین جامع و کلاسیک ترسیم نقشه علمی، به عنوان یکی از روشهای موثر در آموزش حسابداری از منظر دانش می پردازد. در این مقاله دو الگوی ترسیم نقشه علمی سیمون و ژو معرفی و به عنوان دو الگوی مطرح در خصوص افزایش میزان ادراک یادگیرندگان در حوزه حسابداری، با درنظر گرفتن تئوری یادگیری آزوبل، مورد مقایسه قرار می گیرند. یافته ها نشان می دهد الگوی مفهومی حسابداری ژو، در مقایسه با مدل مفهومی سیمون، به خوبی می تواند منطبق با شرایط اجتماعی- اقتصادی حاکم بر جامعه تغییر نماید و منجر به افزایش ادراک دانشجویان از مفاهیم حسابداری شود. ضمن آنکه محوریت آن بر پایه پاسخگویی است که اولویت و نیاز جامعه امروزی می باشد و این نکته کمک شایانی به اعتبار بخشیدن به دانش حسابداری می نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of conceptual maps for accounting training based on Ausubel learning theory

نویسندگان [English]

  • Sadegh Sadeghi Dehcheshmeh 1
  • Bahareh Banitalebi Dehkordi 2
1 Ph.D Student of Accounting ,Shahrekord Branch, , Islamic Azad University, Shahrekord,Iran
2 Assistant of Department of Accounting, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord,Iran
چکیده [English]

Drawing the map and scientific structure of each field is one of the ways that provides users with an overview of the scientific framework of the field and provides their understanding of communication and intellectual development, facilitation and insight into the current state of knowledge in that field. In this context, depicting an appropriate concept tree based on Ausubel learning theory is one of the proposed strategies for effective teaching-learning that can be used as a creative model in the field of effective accounting education, concepts, accounting theories and complex relationships between them. Explain and facilitate meaningful learning. For the first time in Iran, based on Ausubel 's theory of meaningful learning, a comprehensive and classical explanation of scientific mapping, as one of the effective methods in accounting education from the perspective of knowledge. In this article, two models of drawing scientific maps of Simon and Zhou are introduced and compared as two proposed models for increasing the level of learners' perception in the field of accounting, considering Ausubel 's learning theory. Findings show that Zhou's conceptual model of accounting, compared to Simon's conceptual model, can change well in accordance with the socio-economic conditions of society and lead to an increase in students' perception of accounting concepts. At the same time, its focus is on accountability, which is a priority and need of today's society, and this point helps to validate accounting knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ausubel learning theory "
  • conceptual tree model "
  • "
  • accounting training"
  • بنی طالبی دهکردی، بهاره، (1396)، تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر پرورش مهارت‌های حسابداری مدیریت دانشجویان رشته حسابداری، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 10، شماره 33، صفحه 33-53.
  • بی. ار. هرگنهان؛ متیو اچ. السون (2005)، ترجمه علی اکبر سیف(1387). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ، ویرایش هفتم، تهران، نشر دوران.
  • جی. پی. میلر، ترجمه مهر محمدی، محمود(1386). نظریه های برنامه درسی. چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.
    سیف، علی اکبر(1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم، تهران، نشر دوران
  • رفیعی، افسانه ، صفرزاده، محمدحسین، (1390)، بازطراحی آموزش حسابداری مدیریت، دو ماهنامه حسابرس، پیاپی ۵۳ ،
  • رویایی، رمضانعلی؛ بحری ثالث، جمال؛ پاک مرام، عسگر؛(1389)، تببین اهمیت آموزش دانشجویان رشته حسابداری در زمینه علوم کامپیوتری، جرائم مربوطه و رعایت اخلاق حرفه ای، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 3، شماره 1(پیاپی4)، صفحه 121-140
  • دیانتی دیلمی، زهرا؛ عطیه پاکزاد، عطیه،(1396)، بررسی درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها و عوامل موثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازن، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 6، شماره 21، صفحه 121-142
  • نقیب زاده، میر عبدالحسین(1387). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران، نشر طهوری، چاپ بیست و ششم
  • واحدی، شهرام ، پیری، موسی و ملک زاده ، رقیه (1397) . اثربخشی نقشه مفهومی در آموزش مفاهیم ریاضی و خود پندارۀ ریاضی دانش آموزان ابتدایی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال چهاردهم، شماره چهل و هشتم، تابستان 97 ، ص 99 تا 63
  • مصرآبادی، جواد؛ حسینی نسب، داوود؛ فتحی آذر، اسکندر و مقدم، محمد. ( 1388). تأثیر ساخت و ارائه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک و حل مسئله در زیست شناسی. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی ، 3(10)،141-162 .
  • Afamasaga-Fuata’i, K. (2009). Concept mapping in mathematics: Research into practice. New York, NY: Springer.
  • Albert, D., & Steiner, C. (2005). Representing domain knowledge by concept maps: How to validate them?. In 2nd Joint Workshop of Cognition and Learning Through Media-Communication for Advanced e-Learning (JWCL), 169-174.
  • Asan, A. (2007). Concept mapping in science class: A case study of fifth grade students. Educational Technology & Society, 10(1), 186-195.Australia Auditing Standard Board. Materiality and Audit Adjustments AUS 306.(2001).; Australian Accounting Research Foundation: Melbourne, Australia.
  • Ausubel, D.(2019). The Psychology of Meaningful Verbal Learning; Grune & Stratton: Oxford, UK, 1963. Sci, 9, 111 -115.
  • Ausubel, D.(1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Educ. Psychol, 5, 267–272.
  • Barton, A.(2005). Professional accounting standards and the public sector—A mismatch. Abacus, 41, 138–158.
  • Bovens, M.(2007). Analysing and assessing accountability: A conceptual framework. Eur. Law J., 13, 447–468.
  • Borge, M. Bröring, S.(2020). What affects technology transfer in emerging knowledge areas? A multi-stakeholder concept mapping study in the bioeconomy, The Journal of Technology Transfer, volume 45, pages430–460.
  • Bridges, S.M.; Corbet, E.F.; Chan, L.K.(2015). Designing problem-based curricula: The role of concept mapping in sca_olding learning for the health sciences. Knowl. Manag. E-Learn., 7, 119–133.
  • Cañas, A.J.; Novak, J.D.(2015). Reiska, P. How good is my concept map? Am I a good Cmapper? Knowl. Manag. E-Learn, 7, 6–19
  • Dehay,E. Landwehr, J.(2019). A MAP for effective advertising: the metaphoric advertising processing model. AMS Review volume 9, pages289–303.
  • DeZoort, T.; Harrison, P.; Taylor, M. (2006).Accountability and auditors’ materiality judgments: the e_ects of di_erential pressure strength on conservatism, variability, and e_ect. Acc. Organ. Soc, 31, 373–390.
  • Edmondson, K.M.(1983). Concept maps as reflectors of conceptual understanding. J. Res. Sci. Teach. 13, 19–26.
  • Goetz, A.; Jenkins, R. Voice. (2002). Accountability and Human Development: The Emergence of a New Agenda; United Nations Development Programme: New York, NY, USA.
  • Gray, R.; Adams, C.; Owen, D.(2014).Accountability, Social Responsibility and Sustainability: Accounting for Society and the Environment; Pearson Education Limited: London, UK.
  • Greer, G. (2011). Effectiveness of concept maps in assessment and learning mathematical education. Retrieved from: http//wenku.baibu.com.
  • Hao, J. X., Kwok, R. C. W., Lau, R. Y. K., & Yu, A. Y. (2010). Predicting problem-solving performance with concept maps: An information-theoretic approach. Decision support systems, 48(4), 613-621.
  • Handy, S.A.; Polimeni, R.S. (2017) . Concept mapping—A graphical tool to enhance learning in an introductory cost or managerial accounting course. J. Acad. Bus. Educ, 18, 161–174.
  • Hay, D.B.; Proctor, M. (2015). Concept maps which visualise the artifice of teaching sequence: Cognition, linguistic and problem-based views on a common teaching problem. Knowl. Manag. E-Learn, 7, 36–55.
  • Hinck SM, etal.(2004). Student learning with concept mapping of care plans community nursing . 22(1). pp: 23-9
  • Hicks – Moore ,S .(2005). Clinical concept maps in nursing education : An effective way to link theory and practice . Nurse Education in Practice.2005, 5 (6 ), pp: 348-52
  • Hsu l.(2004). Developing concept maps from problem based learning scenario discussion 48(5),510-18
  • Jing,S. Hou, K. Yan, J. Lu Han, Z.(2021). Investigating the effect of value stream mapping on procurement effectiveness: a case study, Journal of Intelligent Manufacturing volume 32, pages935–946.
  • Kinchin, I.M. (2017).Pedagogic frailty: A concept analysis. Knowl. Manag. E-Learn, 9, 295–310.
  • Kinchin, I.M.(2014). Concept Mapping as a Learning Tool in Higher Education: A Critical Analysis of Recent J. Contin. High. Educ. 62, 39–49.
  • Lamberton, G.(2005). Sustainability accounting—A brief history and a conceptual framework. Acc. Forum, 29, 7–26.
  • Mass, J.D.; Leauby, B.A. (2014).Active learning and assessment: A student guide to using concept mapping in financial accounting. Glob. Perspect. Acc. Educ, 11, 41–63.
  • Mih, C., & Mih, V. (2011). Conceptual maps as mediators of self-regulated learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 390-395.
  • Nagy, G., Watt, H. M., Eccles, J. S., Trautwein, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2010). The Development of Students' Mathematics Self‐Concept in Relation to Gender: Different Countries, Different Trajectories?. Journal of Research on Adolescence, 20(2), 482-506.
  • Novak, J.D.; Gowin, D.B.(1984). Learning How to Learn; Cambridge University Press: New York, NY, USA.
  • Roberts, J. (2009).No one is perfect: The limits of transparency and an ethic for ‘intelligent’ accountability. Organ. Soc.34, 957–970.
  • Rovira, C.(2016). Theoretical foundation and literature review of the study of concept maps using eye tracking Prof. Inf. 25, 59–73.
  • Schwendimann, B.A.(2015). Concept maps as versatile tools to integrate complex ideas: From kindergarten to higher and professional education. Knowl. Manag. E-Learn, 7, 73–99.
  • Schedler, A.(1999). Conceptualizing accountability. In The Self-Restraining State: Power and Accountability in New Democracies; Schedler, A., Diamond, L., Plattner, M., Eds.; Lynne Rienner Publishers: London, UK; 13–28.
  • Shimerda, T.A.(2007). Concept mapping: A technique to aid meaningful learning in business and accounting Indian J. Econ. Bus, 6, 117–124.
  • Simon, J.(2007). Concept mapping in a financial accounting theory course. Acc. Educ, 16, 273–308.
  • Solvie, P.A.(2006). Sungur, E. Concept maps/graphs/trees/vines in education. Presented at the 5th WSEAS International Conference on E-ACTIVITIES, Venice, Italy.
  • Vanides, J.; Yin, Y.; Tomita, M.; Ruiz-Primo, M.A.(2005).Using concept maps in the science classroom. Sci. Soc, 28, 27–31.
  • Yining Zhou,Y,.(2019).A Concept Tree of Accounting Theory: (Re)Design for the Curriculum Development. www.mdpi.com/journal/education
  • Zhou, Y.(2017). Materiality in Sustainability Accounting: A Critical Realist Perspective. Ph.D. Thesis, Southern Cross University, Lismore, Australia.