بررسی تاثیر تصمیم گیری اخلاقی، افشاگری و نیم رخ شخصیت آیسنک در شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران بخش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران.

2 استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، گروه حسابداری، علی آباد کتول، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تصمیم گیری اخلاقی، افشاگری و نیم رخ شخصیت آیسنک در شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران بخش عمومی است. این پژوهش، از نوع پژوهش های کمی و گردآوری داده های آن از طریق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان حسابداری بخش عمومی ساری در سال 1389 تشکیل می دهند. بدین منظور 250 عدد پرسشنامه به حسابداران بخش عمومی ارسال شد تا تثیر عوامل تصمیم گیری اخلاقی، افشاگری، برون گرایی و نورزگرایی مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با استفاده از الگوی معادلات ساختاری بیانگر تاثیر مثبت و معناداری برون گرایی و همچنین تاثیر منفی و غیرمعناداری تصمیم گیری اخلاقی، افشاگری و نورزگرایی بر شدت اخلاقی ادراک شده می باشد. نتایج حاصل از الویت بندی این عوامل نیز بیانگر این است که متغیرهای برون گرایی و نورزگرایی دارای بیشترین تاثیر بر شدت اخلاقی ادراک شده هستند. از این رو، به منظور افزایش ادراک حسابداران از شدت اخلاقی، توجه به راهکارهایی مانند اجرای برنامه های آموزشی اخلاقی و برنامه های آموزشی روانشناسی شخصیت در دانشگاه ها و سازمان ها می تواند تاثیر مثیتی بر شدت اخلاقی بگذارند، حائز اهمیت است. همچنین بسترسازی افراد و جامعه نسبت به افشاگری امری ضروری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Moral Decision Making, Disclosure and Profile of Eysenck Personality on the Moral Intensity Perceived by Public Accountants

نویسندگان [English]

  • shahrzad ahmadi 1
  • ali khizain 2
1 Ph.D. Student in Accounting, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty Member, Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, Department of Accounting, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of moral decision making, disclosure and profile of Eysenck personality on the moral intensity perceived by public sector accountants. This research is a quantitative research and its data collection is through survey. The statistical population of the research consists of accounting staff of Sari public sector in2019. For this purpose, 250 questionnaires were sent to public sector accountants to examine the impact of ethical decision-making factors, disclosure, extraversion and neuroticism. The results of testing the hypotheses using the structural equation model show the positive and significant effect of extraversion as well as the negative and non-semantic effect of moral decision, disclosure and neuroticism on perceived moral intensity. The results of prioritizing these factors also indicate that the variables of extraversion and neuroticism have the greatest impact on perceived moral intensity. Therefore, in order to increase accountants' perception of moral severity, it is important to pay attention to strategies such as implementing ethical training programs and personality psychology training programs in universities and organizations can have a positive effect on moral severity. It is also necessary for individuals and society to be exposed to disclosure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Moral Intensity
  • Moral Decision Making
  • Disclosure
  • Eisenhower Character
  • Whistling
  • بارکر، جان (1386). ساخت یابی، ترجمه، قاسمیان، حسین، تهران، نشرنی.
  • براتی، سعید؛ لرستانی، علی رضا؛ سمیعی، امید (1395). اهمیت اخلاق حرفه ای در حسابداری و مطالعات در حوزه اخلاقیات، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد پویا، 23اردیبشهت 1395.
  • ثقفی، علی؛ رحمانی، حلیمه؛ رفیعی، افسانه (1398). آموزش اخلاق حسابداری در دوره کارشناسی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 5، شماره 1-2، صص 18-7.
  • شاملو، سعید. (1382). مکاتب و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران، رشد، چاپ هفتم، ص 15.
  • شکلتون، وی. جی.، و فلچر، سی. ای. جی (1382). تفاوتهای فردی، ترجمه یوسف کریمی. تهران. انتشارات فاطمی.
  • شولتز، دوان (1384). نظریه‌های شخصیت، یوسف کریمی و دیگران، تهران، ارسباران، چاپ پنجم.
  • فروغی، میثم؛ جعفری، علی رضا؛ نادری، رحمت الله (1393). عوامل موثر بر قضاوت های اخلاقی در بین جامعه حسابدارران رسمی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال ششم، شماره22، صص114-113.
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1389)، فلسفه اخلاق، چاپ و نشر بین الملل.
  • مهدوی، غلامحسین و موسی نژاد، سیدروح الله (1390). تاثیر میزان و شرایط اخلاقی بر تصمیم گیری ندیران مالی دستگاه های اجرایی دولتی استان فارس، فصلنامه اخلاق در علوم فناوری، دوره6، شماره4، صص 52-41.
  • مونتسکیو، شارل دو (1362). روح القوانین، ترجمه، مهدی. علی اکبر، امیرکبیر.
  • نمازی، محمد ابراهیمی، فهیمه (1395). مدل بندی و تعیین اولویت عوامل موثر بر قصد گزارشگری تقلب های مالی توسط حسابدران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال دوازدهم، شماره49، صص1-28.
  • نمازی، محمد؛ رجب دری، حسین؛ روستامیمندی، اعظم. (1396). بررسی تعداد و تحلیل محتوای مقاله های مرتبط با اخلاق حرفه ای حسابداری در ایران، پیشرفت های حسابداری، دوره9، شماره1، صص 192-226.
  • نوروزی وند، طاهره و زین آبادی، حسن (1390) پدیده افشاگری سازمانی معلم در مدرسه، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره11، شماره1، صص9-3.
  • وبر، ماکس (1388). اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری، ترجمة، ثاقب فر، مرتضی، تهران، انتشارات جامی.
  • وکیلی فرد، حمیدرضا و حسین پور، فاطمه (1396). بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابدران برمسئولیت اجتماعی شرکت، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره2 ، شماره3، صص 214-185.

 

 

  • Alleyne, P., Devonish, D., Nurse, J., and C. Cadogan-McClean.( 2006). Perceptions of moral intensity among under- graduate accounting students in Barbados. Journal of Eastern Caribbean Studies 31(3): 1- 26.
  • Angie, Ash.(2016), Whistleblowing and ethics in health and social care, Jessica Kingsley Publishers.
  • Bjø rkelo, B., Einarsen, S., & Matthiesen, S. B. (2010). Predicting proactive behaviour at work: Exploring the role of personality as an antecedent of whistleblowing behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83, 371-394.
  • Bradbury, R. A. (2010). Defense Industry Fraud and Whistle-blowing: a Study of the Relationship between Perceptions of Fraud and Whistle-blowing. Dissrtaion of Master of Art, the University of Texas, Texas.
  • Gilligan, C. (1982). In a different voice. Cambridge. MA: Harvard.
  • Greenwood, C. A. (2015). Whistleblowing in the Fortune 1000: what practitioners told us about wrongdoing in corporations in a pilot study? Public Relations Review, 41(4), 490–500.
  • Hildebrand, J. L., & Shawver, T. J. (2016). The Impact of Empathy and Selfism onWhistleblowing Intentions. Journal of Accounting, Ethics & Public Policy, 17(3),601-624.
  • Hwang, D. & Staley, B. & Ying T. C. & Jyh-Shan, L. (2008). Confucian culture and whistle-blowing by professional accountants: an exploratory study. Managerial Auditing Journal, 23(5), 504-526.
  • Hwang, D. & Staley, B. & Ying T. C. & Jyh-Shan, L. (2008). Confucian culture andwhistle-blowing by professional accountants: an exploratory study. Managerial Auditing Journal, 23(5), 504-526.
  • Jeffrey, C. (1993). Ethical development of accounting students, business students, and liberal arts student. Issues in Accounting Education 8: 86-96.
  • Jinseok, S. Chun, Y. Jin Nam, C. Min Soo, K. (2013). How DoesCorporate Ethics Contribute to Firm Financial Performance? TheMediating Role of Collective Organizational Commitment andOrganizational Citizenship Behavior" Journal of Management, vol 23, no 8.
  • Johari, R. J., Mohd Sanusi, Z., and V. K. Chong. (2017). Effects of auditors' ethical orientation and selfinterest independence threat on the mediating role of moral intensity and ethical decisionmaking process. International Journal of Auditing, 21(1): 38-58.
  • Jones, T. (1991). Ethical decision making by individuals in organizations: An issue-contingent model. Academy of Management Review 16(2): 231-
  • Lavena, C.F. (2016). Whistle-blowing: individual and organizational determinants of the decision to report wrongdoing in the federal government. American Review of Public Administration, 46(1), 113–136.
  • Leitsch, D. L. (2004). Differences in the perceptions of moral intensity in the moral decision process: an empirical examination of accounting students. Journal of Business Ethics 53(4): 313-
  • Liyanarachchi, G., Newdick, C. (2009). The Impact of moral reasoning and retaliation onwhistle-blowing: New Zealand evidence. Journal of Business Ethics, 89, 37–57.
  • Miceli, M. P. & Near, J. P. (2008). Standing up or standing by: what predicts blowing the whistle on organizational wrongdoing? Research in Personnel and Human Resources Management, 24, 95-136.
  • Miceli, M. P., Rehg, M., Near, J. P., & Ryan, K. C. (1999). Can laws protect whistle-blowers? Results of a naturally occurring field experiment. Work and occupations, 26(1), 129-151.
  • Musbah, A., Cowton, C. J., and D. Tyfa.( 2014). The role of individualvariables, organizational variablesand moral intensity dimensions inLibyan managementurnal ofEducation for Business 134 (3): 335-358.
  • Musbah, A., Cowton, C. J., and D. Tyfa.( 2016). The role of individual variables, organizational variables and moral intensity dimensions in making. Journal of Business Ethics 134(3): 335-358.
  • Nayir, D. Z., Herzig, C. (2012). Value orientations as determinants of preference for externaland anonymous whistleblowing. J Bus Ethics, 107, 197–213.
  • Park, H. & Blenkinsopp, J. & Oktem, M. K. & Omurgonulsen, U. (2008). Cultural orientation and attitudes toward different forms of whistleblowing: a comparison of South Korea, Turkey, and the U.K. Journal of Business Ethics, 82(4), 929–939.
  • Puni, A., Agyemang, C. B., & Asamoah, E. S. (2016). Religiosity, job status and whistle blowing: evidence from micro-finance companies in the Ga-East District of the Greater Accra Region of Ghana. Global Journal of Human Resource Management, 4(1), 52-64.
  • Read, W.J. & Rama, D.V. (2003). Whistle-blowing to internal auditors, Managerial Auditing Journal, 18(5), 354-362.
  • Rest, J. R. 1979. Development in Judging Moral Issues. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Amartya, (1997), Economics, Business Principles and Moral Sentiments, Business Ethics Quarterly, Vol. 7, No. 3, pp: 5-15.
  • Shawver, T. J., and L. H. Clements. (2015). Are there gender differences when professional accountants evaluate moral intensity for earnings management?. Journal of Business Ethics 131(3): 557-556.
  • Shawver, T. J., and W. F. Miller. (2017). Moral intensity revisited Measuring the benefit of accounting ethics interventions. Journal of Business Ethics 141(3): 587-603.
  • Sims, R. L., and G. D. Bingham. (2017). The moderating effect of religiosity on the relation between moral intensity and moral awareness. Journal of Religion and Business Ethics 4(1): 1-
  • Toker Gökçe, A. (2013). Teachers’ value orientations as determinants of preference for external and anonymous whistleblowing. International Journal of Humanities and Social Science, 3(4), 47-59.
  • Toker, A. G. (2013). Teachers’ value orientations as determinants of preference for external and anonymous whistleblowing. International Journal of Humanities and Social Science, 3(4), 163-173.