مدل مفهومی برای تعیین اندازه موثر واحد حسابرسی داخلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، گروه حسابداری دانشگاه تهران،

2 دانشیار گروه حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

چکیده
مطالعه با هدف ارائه مدل مفهومی تعیین اندازه موثر واحد حسابرسی داخلی در شرکت‌های ایرانی انجام شده است. پژوهش حاضر مبتنی بر فلسفه تفسیری است و با رویکردی قیاسی-استقرایی انجام شده است. از منظر هدف نیز یک پژوهش اکتشافی است که با روش تحقیق آمیخته صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و مدیرانی است که سابقه اجرایی بالایی در حوزه حسابرسی در شرکت‌های ایرانی دارند. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد. جهت تحلیل مصاحبه‌های تخصصی، روش گراندد تئوری بکار گرفته شده است. همچنین شاخص‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. تحلیل داده‌های پژوهش در فاز کیفی با نرم‌افزار MaxQDA و در فاز کمی با نرم‌افزار Matlab انجام شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعه‌ای از شاخص‌های زیربنایی تعیین اندازه موثر واحد حسابرسی داخلی شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه فراگیر حسابرسی داخلی و ساختار حاکمیت شرکتی نقش زیربنایی در تعیین اندازه موثر واحد حسابرسی داخلی دارند. این عوامل بر رویکرد متدولوژی حسابرسی داخلی و شرح وظایف حسابرسی داخلی اثر می‌گذارند. به همین ترتیب مدیریت منابع انسانی، مدیریت ریسک و ماموریت حسابرسی داخلی بر کیفیت کمیته حسابرسی تاثیر می‌گذارند. کیفیت این کمیته بر ارزش‌افزایی حسابرسی داخلی اثر می‌گذارد و به تعیین اندازه حسابرسی داخلی منجر می‌شود.

واژگان کلیدی: تعیین اندازه موثر، حسابرسی داخلی، شرکت‌های ایرانی، رویکرد آمیخته

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual model for determining the effective size of the internal audit department

نویسندگان [English]

  • Hamid Asadzade 1
  • mohammad Reza Nikbakht 2
1 PhD student, University of Tehran, Iran
2 Associate professor of accounting, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The research method of the present study is mixed and has been done with two types of qualitative and quantitative (mixed) approaches. In the qualitative part of the research, interview questions were compiled to collect data. Then the fuzzy Delphi questionnaire with a range of 7 degrees, ISM questionnaire and researcher-made questionnaire with a Likert scale of 5 degrees were used. The statistical population in the qualitative, fuzzy Delphi and ISM sections includes 13 managers and experts in the field of internal audit who were selected using purposive and non-probabilistic sampling methods and were conducted with in-depth and semi-structured interviews. Also, the statistical population of the quantitative section and for the validation of the final model included 384 auditors.
The first step of the present study using the method of qualitative data analysis of the foundation (interview approach, summarizing and interpreting concepts and words with 3 types of open, axial and selective coding) has been used to identify the main and sub-categories of research.
The final model was presented by extracting the main and sub-categories of the research using the results of qualitative data analysis of the foundation and ISM method. In total, the obtained model includes 10 main categories including internal audit size, human resource management, quality of the audit committee, description of internal audit tasks, comprehensive internal audit plan, corporate governance structure, internal audit mission, internal audit value, risk management and internal audit methodology and approach.
Keywords: Internal Audit Department Size Determination, Iranian Companies, Mixed Approach

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective size
  • Internal Audit Department
  • Mixed Approach
  • الوانی، مهدی؛ آذر، عادل؛ دانایی‌فرد، حسن. (1395)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، انتشارات صفار.
  • جلالی، رستم. (1391)، نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 1، شماره 4، ص 310 تا 320.
  • حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه؛ سرافرازی، اعظم. (1393)، تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی، انتشارات کتیبه گیل.
  • حساس یگانه، یحیی. 1394. آموزش عالی حسابداری در ایران دیروز، امروز و فردا. حسابدار 2. 12.
  • دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر عادل. 1393، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع.
  • رنجبر، هادی؛ حقدوست، اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علی. (1391)، نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. پژوهش علوم سلامت و نظامی، دوره 2، شماره 3، ص 238 تا250.
  • رنگریز، حسن؛ ابراهیمی، رحیم؛ آراسته، حمید. سلطانیه، فرزاد. (1396)، طراحی الگوی شایستگی‌های راهبردک مدیران کارکردی با استفاده از روش تحلیل مضمون، فصلنامه مدیریت آموزشی، دوره 6، شماره 96، ص 9 تا 49.
  • سپاسی، سحر؛ مهدی اسدی وصفی. 1395. بیش اعتمادی مدیران و حق الزحمه حسابرسی با تاکید بر نقش کمیته حسابرسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت . 129-138.
  • عابدی، حسن؛ تسلیمی، سعید؛ فقیهی، ابولفضل؛ شیخ، محمد. (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 5، شماره 10، ص 151 تا 198.
  • عباسیان، یکتا . 1398. بررسی تاثیر کمیته حسابرسی، عملکرد حسابرسی داخلی بر مدیریت سود. پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی . 47-60.
  • عبدی، مصطفی؛ محمدعلی آقایی، ابولفضل امینیان، مهدی کاظمی علوم. 1399. ویژگی های کمیته حسابرسی و هزینه سرمایه سهام عادی: آزمون تجربی نظریه وابستگی منابع. دانش حسابرسی . 151-176.
  • کردلویی، حمیدرضا؛ وحید یوسفی. 1396. ویژگی های کمیته حسابرسی و کیفیت صورت های مالی. مدیریت کسب و کار . 93-109.
  • مرادی، مجید؛ مریم صفر پور، رویا طالب زاده آوان. 1398. بررسی وجود تاثیر حسابرس داخلی و ویژگی های کمیته حسابرسی بر تسریع گزارش حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم انداز حسابداری و مدیریت . 48-66.

*      جعفری، کرامت؛ کیهان آزادی هیر؛ مهدی فدائی. ارایه الگویی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت حسابرسی با بکارگیری روش دلفی و منطق فازی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. دوره 10، شماره 38، ص 269-248.

  • نادری‌فر، مهین؛ گلی، حمیده؛ قلجایی، فرشته. (1396)، گلوله‌برفی روشی هدفمند در نمونه‌گیری تحقیقات کیفی، نشریه گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، دوره 14، شماره 41، ص 101-121.
  • Al Matari, E. M., & Mgammal, M. H. (2020). The moderating effect of internal audit on the relationship between corporate governance mechanisms and corporate performance among Saudi Arabia listed companies. Contaduría y Administración, 64(4), 143.
  • Anderson, U. L., Christ, M. H., Johnstone, K. M., & Rittenberg, L. E. (2012). A post-SOX examination of factors associated with the size of internal audit functions. Accounting Horizons, 26(2), 167-191.
  • Bedard, J., Chtourou, S.M., Courteau, L. (2004). the effect of audit committee expertise, independence, and activity on aggressive earnings management, Auditing: A Journal of Practice & Theory, Vol 23, No 2, Pp. 15-37.
  • Chen, J., Duh, R. R., Shiue, F. N. (2008). the effect of audit committees on earnings–return association: evidence from foreign registrants in the United States, Corporate Governance: An International Review, Vol 16, No 1, Pp. 32-40.
  • Christopher, J., Sarens, G., & Leung, P. (2009). A critical analysis of the independence of the internal audit function: evidence from Australia. Accounting, Auditing & Accountability Journal.
  • Goodwin‐Stewart, J., & Kent, P. (2006). The use of internal audit by Australian companies. Managerial Auditing Journal.
  • Majiyebo, O. J., Okpanachi, J., Nyor, T., Yahaya, O. A., & Mohammed, A. (2018). Audit committee independence, size and financial reporting quality of listed Deposit Money Banks in Nigeria. IOSR Journal of Business and Management, 20(2), 40-47.
  • Oussii, A. A., & Taktak, N. B. (2018). The impact of internal audit function characteristics on internal control quality. Managerial Auditing Journal.
  • Raiborn, C., Butler, J. B., Martin, K., & Pizzini, M. (2017). The internal audit function: A prerequisite for Good Governance. Journal of Corporate Accounting & Finance, 28(2), 10-21.
  • Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
  • Urton, A., Christ, M., Johnstone, K., & Rittenberg, L. (2018). Effective sizing of internal audit departments. IIA. Available online at www. iia. nl/Sitefiles/IIA_leden/EFFECTIVE% 20SIZI NG% 20ORGANIZATION. DL. pdf, accessed at 10th of July.
  • Wang, W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.